Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 23 september 2010

Svaret

Av Emelie - 23 september 2010 08:57

Igår eftermiddag kom svaret på parasitprovet och i morse pratade jag med veterinären. Svaret var negtivt. Vilket innebär att dom inte hittade några ägg från parasiter ej heller coccider som är en bakterie som kan komma i samband med andra parasiter.


MEN tyvärr tror jag inte detta är ett svar som stämmer med verkligheten. Jag har googlat och läst allt jag kunnat komma över om framförallt hakmask och parasiten Giardia som är en följdparasit på hakmask. Av någon anledning som jag inte vet eller kommer att få veta så tror jag att parasiten Giardia fått fäste i Dinas tarm och därför blir hon inte bra trots dietfoder efter konstens alla regler. Symtombilden stämmer med vad jag läst och med vad jag hört från bernerägare som haft denna parasit på sin valp. Det är inte så lätt att hitta denna parasit i ett avföringsprov nämligen.


Hundar kommer i kontakt med parasiter och bakterier, det är oundvikligt. En valp som dessutom i detta fallet har ätit en penicillinkur mot uvi är känsligare än en frisk vuxen hund. Antagligen bär både Tyra och Doris på samma parasit men dom blir inte sjuka i magen av den. Först när jag läste om denna parasit och hur viktigt det var med sanering både ute och inne och att det i princip inte gick att sanera för att denna parasit kan överleva i månader i jorden, på en matta...så blev jag alldeles förtvivlad! Dessutom så är det inte bevisat om det smittar mellan människa-hund, men människor kan få samma parasit....


Iallafal har jag lugnat mig lite. Givetvis sanerar vi så gott vi kan här hemma och ute. Jag pratade med veterinären i morse som sagt och jag börjar med att avmaska Dina med axilur i fem dagar. Axilur tar det mesta i maskväg i alla stadier (allt från ägg till mask). Jag misstänker ju att Dina även har hakmask. Axilur tar även parasiten Giardia till viss del men för att bli av med den tillfredsställande så räcker nog inte denna avmaskning. Jag kommer att be veterinären att ge Dina flagyl i 21 dagar efter avmaskningen. Jag kommer däremot inte att behandla mina andra hundar förebyggande. Jag tror inte jag kommer att kunna undvika helt och hållet att Dina kommer i kontakt med denna parasit framöver men jag tror och hoppas att jag kommer att kunna hålla det i schack bara hon får denna behandling nu. Av mina vänners erfarenheter, vänner som råkat ut för denna parasit, så förstår jag att det är a och o att tillräckligt lång och tillräckligt hög dos med flagyl sätts in i ett sånt tidigt skede som möjligt för lyckat resultat. Jag hoppas undvika deras erfarenheter av återfall genom att ta till mig dessa råd som jag tackar ödmjukast för!


Ni som har kullsyskon till Dina behöver inte oroa er för några parasiter så länge era hundar mår bra i magen!


Avslutningsvis två härliga bilder från Anne-Greth och Gösta!

Fina Rossinas Greta Garbo "Milla" 20 veckor.

   

Gillar liksom mamma Tyra och syster Dina att bada.

   


Allt gott!//Emelie 

 
 
Lena Heimark

Lena Heimark

23 september 2010 20:51

Aj aj aj så jobbigt att inte få riktigt svart på vitt!!! Kör du på som du tror och så hoppas vi att det ordnar till sej.

Kram !!!

http://www.heimarkenskennel.se

 
Anneli

Anneli

23 september 2010 23:00

Hej !
Va trist att din valp oxå har drabbats av Giardia. Har haft det på min valp (som är bra nu).
Skickade du in 3 avföringsprov från 3 olika tillfällen? Giardia kan vara marig att upptäcka som du vet. Ett tips om du får Flagyl till Dina så ge dina andra hundar Axilur i fem till sju dagar...så att du inte får rundgång på det hela.

Giardia finns ute i naturen också så det är svårt att skydda sig helt från det.
Valpar är ju mycket känsligare än vuxna hundar,som kan ha Giardia utan att för den skull vara sjuka...läskig grej det där.
Hoppas att du blir av med eländet kvickt.
Hälsningar Anneli

http://www.skansens.se

 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

24 september 2010 08:32

Ja är det inte det ena så är det det andra - "sa flickan som blödde näsblod" :-).
Skämt åsido, jättejobbigt för dig/er Emelie. Dels med hund som inte är helt frisk och dels att inte helt säkert få veta orsaken !!!

Hoppas avmaskningskurerna gör susen så att Dina får bli frisk i sin lilla valpmage.
Håller alla tassar och tummar vi har hemma i Ledberg om en SNAR och varaktig förbättring.

Kramar från oss!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards