Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 2 oktober 2010

Av Emelie - 2 oktober 2010 12:42

Har inte blivit något bloggande på ett tag. Dels för att jag har mycket med allt möjligt just nu och dels för att en tung blogg ligger framför mig...


Har nu valt att få denna tunga blogg avklarad.


Under de senaste veckorna har jag fått två dödsbud. Båda buden gäller hundar från F-kullen som bara är tre år fyllda. Förutom Fine Fabian (den förste "paddvalpen") som fick ett tredje återfall av sin meningit så har även Fine Franz fått bli en ängel.


Fine Franz som kallades Loke (han hörde INTE till "paddvalparna") såldes som valp till en jätte gullig familj. Loke utvecklades till en livlig valp. Familjen kunde inte hantera denna livliga valps aktivitetsbehov och behov av tydliga gränser. Veterinären gav dom rådet att kastrera honom. Dom tolkade tyvärr Lokes intensiva valpbitande som agressivitet. Loke kastrerades redan som 6 månaders valp. Vilket för mig låter ödesdigert då man rubbar hormonerna mitt i den känsligaste tillväxtfasen för skelett och muskler. Speciellt på en så storväxt ras som bernern är.


Givetvis försvann inte Lokes "agressiva" beteende. Jag hade sporadisk kontakt med familjen men förstod tyvärr inte allvaret i situationen förräns han var ca 8 månader (först då fick jag veta att han kastrerats vid 6 månader). Då ringde en förtvivlad matte till mig och berättade en hårresande historia som hade slutat med en brottningsmatch med Loke som var en extremt glad och livlig hund och ville fram och hälsa på allt och alla på promenaderna. Brottningsmatchen slutade med att Loke bröt benet. När dom tog honom till veterinären och förklarde sina problem med att hantera Loke så blev rådet från veterinären avlivning. Detta ville givetvis familjen undvika.


Hussen i familjens syster tog sig i detta skede an Loke. Han flyttade till henne. Hon träffade en hundpsykolog med Loke som konstaterade att det inte var något fel på Loke, men han krävde rätt handlag. Hussens syster tränade Loke lite så att han fick utlopp för sin energi på ett positivt sätt. Han blev en harmonisk hund hemma hos henne.


Häromveckan fick jag ett mail från Lokes nuvarande ägare att Loke hade sådan värk i sina ben så att det bästa för Loke var att få somna in för gott.


Jag återger denna historia som jag uppfattat den och för att jag tycker att den är viktig att berätta. Jag känner mig förtvivlad när jag får höra veterinärens råd och tilltag i detta fall. Det blir så fel ibland. Som uppfödare har jag ansvar att hitta rätt hem till mina valpar vilket jag uppenbarligen misslyckats med i detta fall. Familjen gjorde sitt bästa och frågade både mig om råd och veterinären. Jag förstod aldrig allvaret och kunde inte råda rätt. Veterinären gjorde i mitt tycke ett ödesdigert ingrepp på en så ung hund. Loke hamnade rätt och fick ett bra hundliv men alldeles för kort. Mina varmaste tankar till Lokes familj.


Fine Fabian däremot hamnade i helt rätt familj från början. Hasse med dotter Belinda har givit sin älskade Fabian ett rikt hundliv. Fabian var den av "paddvalparna" som först var på paddan och fick först och starkast förgiftningssymtom vid 8 veckors ålder. Han drabbades också först av aseptisk meningit vid 6½ månaders ålder. Han fick den bästa vården direkt tack vare att Hasse hamnade rätt från början. Men trots detta så fick Fabian två återfall och vid det tredje så var han så nedbruten av sjukdomen och den starka medicinen att han inte orkade mer. Klumpen i bröstet växer när jag tänker på samtalet jag fick från Hasse när han berättade. Och jag har tänkt så mycket på Hasse och Belinda och då svämmar hjärtat över av tacksamhet för att så underbara människor finns. TACK! Jag har fått bilder från Fabians liv tillsammans med Hasse och Belinda. Och även deras goldentik som jag glömt namnet på just nu. Dessa bilder får avsluta dagens tunga blogg.

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Finaste Fabian och Loke, ni finns alltid i mitt hjärta och förlåt....//Emelie 

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards