Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2010

Första snön

Av Emelie - 25 oktober 2010 15:05

Just nu är min hjärna överhettad av intryck efter helgens konferens i Stockholm. Rasklubben anordnade en konferens för alla intresserade. En otroligt givande helg, TACK avelsrådet och alla medverkande  


Just nu har jag massor med funderingar. Flera verktyg är på gång för oss uppfödare till hjälp att föda upp friskare berner. Gentester, hälsoregister och avelsindex på hd och ed (ledstatus). Mycket bra, men jag tror det är viktigt att vi får ingående kunskap om hur vi ska använda dessa redskap, tror att det finns risk för att vi kommer att ställa för stora krav på våra avelsdjur så att bredden och mångfalden av djur som går i avel blir lidande och det är en stor hälsorisk för vår ras.


Jag var på RAS-konferensen som anordnades för tre år sen (tror jag det var). Och det blev väldigt tydligt för mig på denna konferens hur bra det är med sådana här konferenser. På så många vis.


Skulle kunna skriva såååå mycket om allt jag fått lyssna till och tankar jag har kring det jag hört, men just nu så är det för rörigt i huvudet. Funderar på en reflexionsartikel i nästa sennenblad??? Får se om jag kan samla ihop alla tankar till något vettigt...och om jag hinner???


I fredags åkte vi upp till Stockholm jag och sönerna. Sönerna tillbringade helgen hos mormor och morfar och träffade jämnåriga kusiner och hade hur kul som helst! Tack mormor och morfar  


På morgonen i fredags låg det ett rejält snötäcke på marken. Innan jag begav mig upp till Stockholm så tog jag med mig kameran ut för att fota hundarna i snön. Hade en baktanke; tänkte försöka ta julhälsningsbilden som jag ska skicka in till årets julnummer av Sennenbladet.


Det var egentligen lite för ljust när jag var ute men det blev några bilder. Ville ju gärna ha en bild på alla mina tre till julhälsningen...men jag vet hur omöjligt det är att försöka få dom att posera ihop och se fina ut samtidigt. Men helt plötsligt så händer det!!!! Så här många blev det, ingen helt perfekt men någon kan jag nog använda. Jag har dålig dressyr på flickorna i detta moment, så det är spontanposering som gäller.


Appropå dressyr. Måste bara uttrycka min beundran för matte till Dinas farmor Askimsvikens Humla, Marianne heter hon. Marianne berättade om arbetsprovet som finns för alla fyra sennenraserna. Det är allmändraget och sen klass 1-3 med olika moment där hunden drar en vagn genom koner och över broar och i korsningar och genom grindar och stannar i rutor... Dinas farmor Askimsvikens Humla är den första som tagit championat i denna gren, nu finns det en till. Så inspirerande att höra om detta. Och så imponerande att förstå vad hon har tränat in ihop med sin hund!


En liten parentes...nu till gruppbilderna. Visar här alla som blev hyfsat bra. Ni får gärna tycka till om vilken bild ni tycker är bäst!

  

  

  

  

  

  

  

  

En actionbild i snön med alla tre på gick inte lika bra att få till...men här är alla med iallafall...

  

Tyra och Dina in action.

  

Här kommer Doris i godan ro, se vem som lurar till vänster...

  

ATTACK!!!!

  

...från andra hållet...

  

Detta var Dinas första möte med snön...gissa va hon tyckte???

  

  

  

  

Dina vacker mot den vita snön...

  

  

  

  

  

  

  

  

Tyra, vacker hon me...

  

  

  

  

  

Allt gott  //Emelie




 
 
sytanten

sytanten

25 oktober 2010 18:03

Ja vad kan man annat säga.... gud vad fina dom är alla tre!!! Älskar visst snö... bara en berner kan se så gullig ut. Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Ingen bild

Sandra

25 oktober 2010 20:17

Vilka underbara bilder! Till julkortet tycker jag den första eller den sjätte bilden ;)..

Det är en ren njutning att se hur bernerna racear runti snön.. Ser att även Dina älskar de vita flingorna :)..

KRAMAR

 
Cinzia & fago

Cinzia & fago

25 oktober 2010 20:18

Vilka otroligt härliga bilder... avundsjuk på Er snö...

http://www.fago.nu

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

25 oktober 2010 22:55

Hej. Vad kul att du tittade in :-) Hade just läst om Humla, och hur duktiga dom är. Det är såå kul att se ett ekipage som kan det här med drag. Jag är precis i startgroparna, men tycker det är skitkul. Vi är ju tre kontakt "tjejer" i sshk, Östergötland, men bara jag som håller på med drag.
Bor utanför Norrköping. Det vore kul om man kunde få till en träff med intresserade, eller hur.
Hade tänkt åka på konferensen i Stockholm, men det gick inte. Säkert jätte intressant!
Angående dina fina bilder, så gillar jag nr 1 och nr 6. Actionbilderna är superhärliga. Så mycket snööö!!!

Kram
Susanne

http://quilaoronja.blogspot.com

 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

26 oktober 2010 07:20

Oooh så mycket snö, FUSK!! :-) Vi bor ju så nära.....men ändå så stor skillnad på mängd snö. Ja ja, vi får nog vi oxå, förhoppningsvis!!!

Jag tycker som många redan tyckt, bild nr 1 eller nr 6.
Men ALLA bilderna är störthärliga o fina. Kul att se hur kul dom har. Dina är en riktig liten pärla. Jag är väldigt förtjust i hennes mörka huvud. Hon kommer bli en "pang-brud" :-).

Och hemma i Ledberg längtar vi oxå efter snö, det blir liksom en annan Zero då. Men både igår och idag har det varit ett fantastiskt månljus när vi gått vår morgonpromenad. T o m kunnat släcka min pannlampa, härligt.

Ha´re gott!!
Kramizzz

 
Marianne

Marianne

28 oktober 2010 22:36

Så härligt med snöbilder, men jag är inte avis på snön. Den lär man så småningom få nog av ändå.
Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards