Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 30 oktober 2010

Av Emelie - 30 oktober 2010 10:16

Igår träffade vi Zingo med husse Jonny. Jonny har anmält Zingo till valputställningen i Mjölby 14 november och jag skulle (försöka) hjälpa Jonny med lite tips om hur han ska träna Zingo inför utställningen.


Vi sprang lite och så fick hundarna stå lite. Zingo kommer att gå i den yngsta klassen 4-6 månader, han fyller 6 månader dan efter utställningen. Zingo snappade upp vad husse ville snabbt. Även om han är i en bångstyrig ålder så lyckades husse lätt vända det till en kul grej att stå och trava. Ordet nej ska om möjligt elimineras i träningen. Det gäller istället att snabbt som sjutton berömma när hunden gör det man vill även om det bara är i några sekunder. Zingo fattade direkt och sekunderna blev snabbt fler samtidigt som bitandet i kopplet hoppandes och studsandes minskade och byttes ut mot fint trav . Riktigt kul att se. Lycka till med träningen!


Det viktiga nu på Zingos första utställning är att han trivs i miljön och har kul. Även om Zingo inte kommer att bli en utställningshund så är en utställning en bra miljöträning. Fokusera på att hunden ska trivas det är egentligen det enda viktiga. Zingo är en trygg kille, men åldern han är i nu är känslig. Därför är det viktigt att husse inte blir nervös för det känner hunden direkt och undrar vad det är för läskigt med detta? Lägg ribban på en rimlig nivå, det gör inget att en valp hoppar och studsar i ringen samtidigt som den har dragkamp med kopplet och sen lägger sig på rygg när domaren ska beundra och känna igenom den. Det är första gången för både husse och hund i detta fallet. Har hunden haft kul så har ni alla förutsättningar att det går bättre nästa gång och man måste även lära sig själv hur det funkar. Själv är jag nybörjare trots att jag ställde ut min första hund för 12 år sen... Jag BÖRJAR komma underfund om detta med utställning. Jag är glad om min hund är glad. Samtidigt så måste jag lägga ribban lite högre, men då har jag försökt ställa hund i 12 år och är dessutom uppfödare...

Zingo

  

Zingos husse Jonny med Dina och Tyra

  

  

Zingo

  


Idag ska jag iväg på mer utställningsträning...


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards