Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 17 november 2010

Tiden går...

Av Emelie - 17 november 2010 16:25

...och snart är det jul. Dina är 6½ månad. Tycker att hon växer fint.


Förra året vid den här tiden hade Fjollan sin besvärliga hosta. Jag hoppades och hoppades...men det var den där jä  a cancern som slagit till. Nu blev ju Fjollan lite drygt 9 år innan hon fick cancer och var en frisk, pigg och rörlig bernerdam in i det sista. Trots att hon faktiskt gjorde en stor knäoperation vid 7 års ålder. Den rehabiliterade hon sig snabbt efter och hade inte tillstymmelse till besvär efter den, trots att hon sprang fritt och for rejält i skogen. Nej hon har alltid känts som en stark och frisk individ, jag trodde att hon skulle bli äldre... Men, men, är ändå tacksam för att hon blev så gammal som hon blev. Det var ju betydligt värre när Fjollans dotter Bimbo drabbades av cancer vid 5 års ålder. Båda dog i samma cancerform, den som är vanligast i vår ras, malign histiocytos. 


Nog har jag vägt för och emot att fortsätta avla och att överhuvudtaget ha berner. Men jag vill ju tro att rasen kommer att bli friskare. Vi har en hög medvetenhet om problemen och jag tror att vi använder de rätta verktygen för att sakta men säkert avla sunt så att färre individer drabbas. För att tro att vi BARA kan avla fram friska individer är en utopi som går emot naturens lagar. Det är till syvenes och sist naturens lagar som gäller.


I morse följde kameran med igen. Inte lika soligt men vackert med frosten.

Dina

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Ihop med mamma Tyra

  

  

  

  

  


Allt gott  //Emelie 

 
 
dania

dania

17 november 2010 17:03

hej
vad gullig hunden är
kika gärna på min o komentera;D

http://danniiia.bloggplatsen.se

 
sytanten

sytanten

17 november 2010 22:16

Hej!
Hon är då för vacker, Dina. När jag kollar på dina bilder ser jag "mina" gamla flickor, det där envisa, "trotsiga" och "full i busiga" blicken som bara en berner kan ha. Om du ledsnar på henne kan hon få bo hos mej, jag bara skojar, inte ledsnar man på enn berner!! Jag njuter varje gång jag "kollar in" hos dej. Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Marianne

Marianne

19 november 2010 12:36

Är man ägare till en storvuxen hund så får man vara tacksam för de åren man kan få med dem. Visst har du rätt i att vi inte enbart kan föda upp friska hundar. Tyvärr så är det så att vi är inte lika bra som naturen är på att gallra ut de svaga individerna. Hade vi varit det, hade vi idag nått mkt längre i vår avel.
Så det gäller att se sanningen i vitögat varje gäng man planerar en valpkull. Är man tveksam till så är det bättre att avstå.
Härliga foton på Dina
kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards