Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 23 januari 2011

Av Emelie - 23 januari 2011 14:38

Här börjar kennelhostan ebba ut. Tyra har fortfarande lite löst slem i halsen. Tror egentligen inte dom smittar längre, men avvaktar ett tag till innan vi vågar träffa några andra hundar för säkerhets skull.


Annars så har Doris börjat fälla??? Nåt lustigt är det allt med hennes hormoner. Snart är det ett helt år sen hon löpte, förut har hon ju följt de andras löp. Men Tyra löpte i oktober förra året och Doris har fortfarande inte löpt. Och nu har hon börjat fälla så smått trots att hon inte har fått full päls??? Djurkommunikatören Fatima sa iofs i somras att Doris fortsättningsvis kommer löpa mycket mer sällan, kortare och mindre...eftersom att hon ändå inte ska ha några valpar. Ultraljud i april -10 på Läckeby djursjukhus visade en cysta på Doris ena äggstock, veterinären där menade att den var helt ofarlig men kunde rubba hormonbalansen och ev trigga igång en livmoderinflammation. Eftersom att Doris blod- och njurvärden var så dåliga då, så ville man inte utsätta henne för en operation om det inte var nödvändigt, jag skulle ju gärna kastrerat Doris annars eftersom att Doris blivit sämre i samband med löp och efterföljande skendräktighet. 


Men Doris har bara visat på en succesiv förbättring sen jag i somras anlitade homeopaten Irmeli och sedan djurkommunikatören och healern Fatima, så jag känner ingen oro för Doris del just nu. Doris beter sig och ser helt frisk ut idag. Jag har även valt att inte kolla upp hennes värden heller, detta för att jag inte vill oroa mig i onödan, nu mår ju Doris bra och jag vill njuta av den tiden. En hund som äter med frisk aptit, är pigg och glad och drar på 4-timmarsturer i djupsnö när man släpper henne i fem sekunder (vilket inte sker nu) bedömer jag inte som ett orosmoment, men jag håller koll... Jag är inte heller intresserad av en kastrering av Doris just nu. Eftersom att jag fortfarande inte vill belasta Doris i onödan. Doris har inte ok njurar, dom kan inte läka, men förhoppningsvis hålla ett tag till. Och så länge hennes hormonbalans rubbas så att hon INTE löper, känns det ju bara bra...


Annars kan jag berätta att jag köpte ett par nya skaklar till hundarna igår. Det följde med skaklar med segebadenpulkan jag köpte över blocket för ett tag sen, men när jag provade dom skaklarna på Tyra så var dom så vida och jag behövde sätta band emellan selen och skaklarna, det blev inget bra när hon sen drog. Skaklarna kom över ryggen på Tyra när hon svängde och det blev obehagligt för henne. Hon är ju dessutom så ny med detta med drag. Nu ska jag gå lite försiktigare fram och dessa skaklar jag köpte igår knäpper man fast direkt på selen, så jag tror det blir mycket bättre. På skaklarna satt dessutom en riktig gammal segebadensele. Den var i stl 1 (egentligen kräver nog Tyra stl 2) men oket var inte så litet utan verkade passa och när jag drog ut spännena till yttersta hålen på remmarna så verkade selen passa. Jag vill gärna att en dragkunnig person tittar över min utrustning ordentligt. Men jag tänker allt börja prova lite ordentligt nu, Tyra blir först ut!


Tyras kullsyster Malva (Edetoyota) drar för fullt borta i kärnskogen. Så fort kennelhostan är ordentligt borta här ska jag se till att träffa Malva. Har inte sett henne ordentligt på länge nu. Har ju lite parningsplaner för hennes del...men mer om dom en annan blogg  //Emelie





Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards