Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 2 februari 2011

Av Emelie - 2 februari 2011 11:39

Nu har jag anmält Dina till rasspecialen i Sala den 12 mars, hon har då gått in i officiell klass, junior. Innan dess är hon även anmäld till en inofficiell utställning. Förutom dessa två utställningar så har jag anmält mig och Dina till en handlerkurs.


Jag har gått en endagshandlerkurs en gång med Tyra och det var väldigt bra och lärorikt. Jag är egentligen inte så förtjust i utställningar, men tycker att det är viktigt när man som jag håller på med avel. Och ibland tycker jag det är roligt, beror så mycket på vilken utställning och hur hunden trivs i och utanför ringen. Rasspecialen i Sala brukar vara trevlig.


Jag planerar ju att para Tyras kullsyster Malva hennes nästa löp. Jag har avelsrätt till en kull på Malva. Jag hade först inte tänkt para Malva just för att hon inte har tillfredsställande utställningsmerit, hon har en 3:a i kvalité i unghundsklass. Jag ställde henne i Västerås för två år sen och det var en inomhusutställning och Malva trivdes INTE i miljön eller i ringen och fick pga det och att hon är så nätt i modellen en 3:a i kvalité av domaren. Han menade dock att han trodde att Malva skulle kunna få ett 2:a pris med lite miljöträning. Nu har det inte blivit så att jag eller Malvas matte fått till någon miljöträning. Och när Tyra visade sig vara en så bra mor på alla vis så tänkte jag att jag struntar i att para Malva.


MEN nu har jag hittat en hane som känns så bra för just Malva. Har en annan hane tilltänkt till Tyra. Eftersom Malva har ett väldigt fint mh (mentalbeskrivning) med två 3:or och en 4:a i kontakt och hantering, vilket visar att hon inte har några som helst problem med den biten...i för henne rätt miljö, i detta fallet skogen, så har jag omvärderat mitt beslut. Malva visade även väldigt fina vaktkvalitéer vid spökmomentet. Beskrivaren Susanne Ragnar sa under Malvas spök-moment "här ser ni en balanserad vakthund". Kullsystern Tyra visade inte alls dom kvalitéerna vid spökena, då hon tvärtom drog en bra bit bakom och skällde tills spökena avslöjat att dom bara var helt vanliga människor... Men Tyra har jag däremot tränat i utställningssituationen, där hon visat ett väldigt önskvärt beteende.


Den mentala biten är viktig när man väljer avelsdjur. Nu har jag även anmält Malva till handlerkurs och inofficiell utställning för att se hur hon trivs i den situationen med lite träning, träning i situationen är det enda som gäller. Lotta Fracke ska gå kursen med Malva eftersom att jag går med Dina. Men jag ställer Malva på inoffen. Jag har inte anmält Malva till Sala då jag tror, och för den delen hoppas, att hon är urfälld då, och en urfälld Malva ställer jag inte officiellt. Jag hoppas nämligen att Malva ska fälla nu snart så att hon kommer igång med sitt löp... Men den planeringen bestämmer inte jag.


Jag hoppas och tror att Malva klarar kurs och inoffutställning på ett tillfredställande vis. Så fort Dinas hosta är helt borta ska jag se till att träffa Malva. Det var väldigt länge sen jag träffade Malva ordentligt men om det nu blir parning och förhoppningsvis valpar på Malva så måste hon ju vara här en hel del i vår så att hon bor in sig.


Dinas hosta ja, suck. Den är fortfarande inte heeeeelt borta. Och efter långpromenaden i söndags blev den lite värre igen. Så svårt och TRÅKIGT att ta det riktigt lugnt tycker både Dina och jag. Men ett MÅSTE, så vi kämpar på. Doris har inte hostat på länge och även Tyras hosta är helt borta.


Känns även spännande att se hur Dina trivs nu i utställningssituationen. Hon skötte sig ju väldigt bra på valputställningen i Mjölby och trivdes i ringen. Men nu är hon i en känsligare ålder... Känns bra att vi tränar innan Sala.

    

  


Allt gott  //Emelie 





Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards