Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Synkade

Av Emelie - 23 februari 2011 11:47

I förrgår började Dina löpa! Jag trodde att hon skulle vänta tills Tyra kom igång. 9½ månad är ganska tidigt för en berner. När jag ringde kullsyster Millas matte så hade hon börjat löpa också, exakt samtidigt!

Dina

   

Milla

   

Fick inte tag på den tredje syrran Kellys matte så jag vet inte om kanske även Kelly börjat löpa???

Varken Doris eller Tyra löper. Doris har inte löpt på ett år nu, kanske har hon tysta löp nuförtiden??? Det innebär att dom kan komma i löp och vara mottagliga, men att dom inte blöder, svårt om man tänkt sig para. Men Doris ska ju givetvis inte ha valpar med sin sjukdom som hon...peppar, peppar...just nu inte verkar påverkad av. Jag ville tvärtom kastrera henne då hon togs ner och blev sämre i samband med att hon löpte sist och de senaste två löpen löpte hon dessutom extremt mycket och extremt länge. Men Doris hade allt för dåliga blod och njurvärden för att genomföra en operation. Så det är som en skänk från ovan att Doris inte löpt på så länge nu, utan istället bara verkat må bättre. Ja Doris hälsa är en glädje djupt i hjärtat. Givetvis ska man inte ta någons hälsa för givet, men att Doris skulle vara så pigg och glad som hon är nu vågade jag inte hoppas för 1½ år sen...


Men, men, denna blogg skulle ju handla om systrarna G som börjat löpa.

Lite fler bilder

Milla

    

Camilla kommenterade att mina hundar är så lika varandra. Och jag håller med. Det finns verkligen tydliga "Fina Rossinas" drag hos alla. Faktiskt ser jag mycket av den första hanen jag använde; Dogwoods Sacred Spirit "Bamse" i Milla och även i Kelly i G-kullen. Milla occh Kelly är väldigt lika sin mor Tyra som i sin tur är väldigt lik sin mor Fjollan som var väldigt lik sin far Dogwoods Sacred Spirit "Bamse".

Milla igen

  

Det är roligt att se hur drag både i sätt och utseende nedärvs och ibland kommer fram tydligare efter några generationer. Kullsystrarna Malva och Tyra är också väldigt lika varandra, men Malva har lite mer drag från sin pappa Edets Clapton "Bigge" än Tyra har. Och så tyckte jag nästan Dina var mer lik sin moster Malva än sin mamma Tyra... Det är inte alltid så lätt att se skillnad på flickorna i hastigheten. Den som är mest "olik" är Doris, både i kropp, huvud och sätt...

Dina är faktiskt inte i en så fin tillväxtfas nu, håller med domaren Sanna Johansson från utställningen i söndags helt och fullt, hoppas hon "sätter" sig lite i bak.

  

Dina är finast sittande.

      

Och jag tycker hon har ett fint huvud.

          


Allt gott!//Emelie 



 
 
sytanten

sytanten

23 februari 2011 13:16

Alla dina flickor är vackra oavsett vad domarna säger!
Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Lena  Heimark

Lena Heimark

23 februari 2011 14:52

Fina Dina !!! Kram !!!

http://www.heimarkenskennel.se

 
Sarah

Sarah

23 februari 2011 15:34

tycker dina tjejer är så otroligt vackra.. Jag kan bara sitta och titta på dom hur länge som helst!
När brukar en berner tik börja löpa? Brukar dom "vänta" länge med det?
Vad har Doris för sjukdom??
Har du lång kö på dina valpar?

Oj en massa frågor! ;)
KRam - Sarah och Jizza

http://starlet83.bloggplatsen.se

 
Lotta & Bernergossarna

Lotta & Bernergossarna

23 februari 2011 20:10

Kanske blir samma med systrarna Tyra och Malva, att dom oxå börjar löpa samtidigt. Fina bilder på hundarna.
Kram

http://bernergossar.dinstudio.se

 
Junitjej

Junitjej

27 februari 2011 09:26

Åh, älskade hundar!

http://junitjejen.se

 
Sarah

Sarah

28 februari 2011 13:46

Sv;Ringer gärna någon dag och pratar lite :) Ska prata lite med hussen här hemma också,beror ju lite på hur det går för Sotis! Men sensommaren/hösten är nog ganska bra :)
Ha det gott!!//Sarah

http://starlet83.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards