Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 2 april 2011

Av Emelie - 2 april 2011 14:36

Idag sänder jag mina tankar och gratulationer till Fina Rossinas D-kull. Sänder extra varma tankar till Ross´och Disneys familj som inte har sin D-kullmedlem hos sig idag  


Men sju glada firar sin födelsedag idag! Grattis och mina varmaste önskningar om en härlig dag och ett friskt år till er  


Här hemma njuter jag av en frisk Doris. Inte helt självklart med tanke på hennes sjukdomsbakgrund.

 

Doris födelsedagspresent blir ett besök hos homeopaten Irmeli för en hälsocheck. Doris löp är definitivt på väg att sluta men hon har nu löpt i en hel månad. Hon visar inga oroande symtom men jag känner att en grundlig check är bra och behövlig nu. Just homeopatisk hjälp har visat sig vara helt rätt för Doris.


1:a sept -09 hade Doris dålig aptit, feber, svullna lymfkörtlar dåligt blodvärde och dåligt njurvärde. Jag misstänkte fästingsjukdom men veterinären var tveksam då hennes antikroppsvärden på borrelia eller anaplasma inte var speciellt höga. Symtomen var inte heller typiska. Veterinären misstänkte då starkt leukemi eller njursjukdom. Doris fick ändå penicillinet ampivet som jag tyckte att hon svarade lite på. Jag bad om penicillinet Ronaxan (som man ger mot fästingsjukdomar) och veterinären menade att vi hade ju inget att förlora. Jag upplevde att Doris svarade starkt positivt på Ronaxan MEN blodvärdet visade sig bli lite sämre.


Då Doris ändå verkade må bättre så lät vi det vara så. Hon åt nu även ett specialfoder som skulle avlasta hennes njurar. Efter ett halvår (mars-april -10), i samband med hennes löp så försämrades Doris aptit kraftigt igen. Hon fick även plötsliga smärtor i nacke som kom och gick. Blodvärdena visade sig nu blivit ytterligare lite sämre. Jag bad om Ronaxan igen och nacksmärtorna försvann. Men aptiten fortsatte vara dålig.


Vi åkte till en veterinär på Läckeby djursjukhus som sammanställt undersökningar om borrelia hos hund och då speciellt berner sennen. Hon hade iaktagit att höga antikroppsvärden av borrelia oftare träffades på hos berner sennen, både hos symtomfria men även att fler berner sennenhundar fick symtom av borrelia än andra raser. Dessutom så hade hon också iakttagit att borrelian kunde sätta sig på njurarna hos just berner sennenhundar.


Doris undersöktes noga både med blodprov där varje liten blodkropp räknades manuellt och man mätte även antikroppar mot fästingsjukdomarna anaplasma och borrelia. Detta var inte första gången Doris blodkroppar hade räknats manuellt eller fästingsjukdomsprov tagits... Det gjordes även ett ultraljud på Doris inre organ.


Kontentan av denna undersökning var i princip samma som min veterinär här hemma kommit fram till. Inga frågetecken rätades ut alltså. Hon tyckte att hennes blodvärde var lite för dåligt för att bara bero på njurarna. Hon kunde inte heller varken tro eller utesluta att Doris njurproblem och nacksmärtor berodde på en borreliainfektion. Pga att antalet av en viss sorts vita blodkroppar (som jag aldrig minns namnet på) var förhöjt så misstänkte hon infektion av hakmask. Avföringsprov lämnades in för analys. Det upptäcktes blod i avföringen (som kan förekomma i samband med hakmaskinfektion) men inga spår av hakmask. Det blev ändå avmaskning med Axilur 3 dagar i 3 omgångar med två veckors mellanrum. Doris fick även en medicin som skulle avlasta hennes njurar, denna medicin skulle hon äta livet ut.


Efter avmaskningskurerna mådde Doris dåligt, hon var hängig och åt i princip inte alls. Nu var vi framme i slutet av juni -10. Jag hoppades att det var skendräktighet men blodvärdena visade sig nu vara ännu sämre. Nu kände jag att allt hopp hamnat långt ner i skorna...


Min första tanke var en grundlig undersökning på Strömsholm. Men i samråd med min veterinär så avstod jag denna undersökning.


Jag kontaktade nu homeopaten Irmeli. Irmeli menade att Doris aldrig mått riktigt bra. Att hennes kropp inte klarade av att bryta ner gifter som finns i vaccin och i alla kemiska mediciner och maskmedel etc. Hon menade också att om hon inte fick någon verksam hjälp så skulle hon inte orka så länge till. Jag bara grät och det trodde ju varken jag eller veterinären heller, det var ju uppenbart. Irmeli trodde dock att hon skulle kunna hjälpa Doris. Doris fick på Irmelis rekommendation nu färskfodret Nordic som hon ätit med frisk aptit från dag ett och oavbrutet med god aptit i 9 månader. Hon började nu behandlas med homeopatmedicin som är energi förpackat i sockerpiller som löses i vatten. Homeopatmedel funkar så att är det rätt medel så har det verkan, är det fel så har det ingen verkan. Biverkningar finns inte, det är alltså helt ofarligt för alla. Jag tog även helt på eget initiativ ut fortekor som medicinen heter som Doris skulle ätit livet ut för att avlasta njurarna.


Doris fick efter några veckor akut ont. Då fick jag akut komma till djurkommunikatören och healern Fatima som Irmeli rekommenderade. Detta var fredag kväll 16 juli -10. Jag kände direkt att något positivt hände med Doris efter Fatimas behandling, men vågade knappt tro detta då det var för bra för att vara sant.


Sedan i somras har Doris ätit bra, sakta men säkert mått bättre och bättre och fått tillbaka färg på sina slemhinnor som var mer eller mindre helt vita i somras. Hon tar fortfarande homeopatmedel. Nu i februari -11 lät jag veterinären känna igenom och undersöka Doris grundligt (ville dock INTE ta några blodprover) och veterinären Magnus tyckte att det var helt otroligt att Doris var i sådant friskt skick efter alla turer med försämrade värden senast ett halvår tidigare. Han har ju följt Doris under hela detta förlopp och trodde nog inte att Doris skulle må så bra nu...om ens leva...


Visst är jag lite orolig för bakslag nu nefter Doris löp. Men för mig är Irmeli och Fatima en trygghet att konsultera. Samtidigt så gick jag med en ständig oro för Doris i ett år. Men nu när jag sett verkan av homeopatin och healingen så länge så har min ständiga oro försvunnit. Jag känner att jag nu kan ge Doris verksam hjälp.


Jag önskar många fler år tillsammans med denna underbara hund, älskad av oss alla! Tyra och Doris

  

En oumbärlig flockmedlem!

 

Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards