Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 3 maj 2011

Av Emelie - 3 maj 2011 21:00

De senaste dagarna har varit hysteriskt späckade med hundaktiviteter! Vet knappt i vilken ände jag ska börja....


Börjar med dagens GRATTIS! Idag är det ett helt år sen Tyra födde sin första kull. Det blev ju först 6 valpar men vid 7 veckors ålder visade det sig att Tyras förstfödde Zicco hade ett gravt medfött hjärtfel. Sorgligt...


Men ett stort GRATTIS till de fem i G-kullen idag  Givetvis har jag fått en vacker bild på "lilla" Milla som jag trodde skulle bli en liten speta men som faktiskt är en rejäl bernerdam redan vid 1 års ålder!

  

Och i söndags så var Dina på en inofficiell utställning. Hon var ensam i sin klass som "vuxen" berner och fick fin kritik och hederspris och blev då BIR-vuxen. Tack Isabelle Fjällrot för fotografering under dagen!

       Senare på dagen var det gruppfinal men vi hann inte med den...vi hann däremot en hel del annat. Vi tävlade i en "provapåtävling" i rallylydnad som Dina och jag börjat en kurs i! Det gick väl inte så pjåkigt, men Dina var lite seg efter utställningen och jag var förvirrad...det är nämligen många skyltar med moment man ska utföra. Jag vet ju att Dina och jag kan bättre, men det var roligt att tävla och vi fick faktiskt 84 poäng vilket tom räcker till ett förstapris (dock inte första PLACERING utan vi blev 7:a) men domaren var lite extra snäll också. Isabelle förevigade oss på rallylydnadsplanen också, tack igen!

  

Direkt från dessa tävlingar i Motala så åkte jag hem och bytte hund till Tyra och begav mig till Norrköping. Och där gick helgens höjdpunkt av stapeln!!! Nämligen Sennendragsturnén!!! Jag skulle kunna blogga hur mycket som helst om detta. Sååååå länge jag velat prova drag med mina hundar men inte fått ändan ur. Under vintern har jag ÄNTLIGEN skaffat en dragsele och skaklar. Jag hängde på Östergötlands drag-gäng en kväll för knappt två veckor sen. Där fick Tyra prova att dra skaklar med hjulpar på för första gången och jag fick momenten till allmändraget (inofficiell tävling, finns även arbetsprovet 1, 2, 3 och kanske mer??? som är officiellt men också mycket mer avancerat) genomgångna för mig. Sen har vi försökt träna ett par gånger, men jag hittade inte riktigt rätt teknik för att träna in kommandot framåt och även höger och vänster har varit lite luddigt... Iallafall...i söndags eftermiddag klockan 15.00 kom Anita och Bengt (Gula villans kennel) från Ängelholm i Skåne för sitt första stopp med Dragturnén som var just i Norrköping för att helt GRATIS träna drag med dom i sennenhundklubben som ville!! Jag bara måste vara med på detta då jag hörde när Bengt och Marianne (som tävlar på elitnivå i drag med sin Humlan...som fö är G-kullens farmor) höll ett sånt inspirerande föredrag om Sennendraget på RAS-konferensen som var i november! Och vilka eldsjälar Anita och Bengt är!!! Och vilken glädje!!! Jag ska skriva en artikel i Sennenbladet om detta... Alla vi som var där lärde oss massor!! Vi fick MASSOR med inspiration och motivation. Anita lärde mig träna in kommandot framåt och även höger och vänster DIREKT med Tyra!!! Tusen tack kära ni!


I måndags kväll var det sedan tävlingar. Då kom även två ekipage ner från Stockholm och tävlade i det officiella arbetsprovet klass 1. Och vilken fröjd att se när dessa förare arbetade ihop med sina hundar! Jag och flera med mig blev nästan tårögda när vi såg hundarnas arbetsvilja!


Och jag och Tyra tävlade i den inofficiella klassen "Allmändraget" och blev GODKÄNDA med 95 poäng!! Man skulle ha minst 80 poäng för att bli godkänd så lite mariginal lyckades vi också få!!! Och på det svåraste momentet som vi inte kunde alls förräns kvällen innan: att kommendera hunden framåt och in i en ruta där man sen ska få hunden att stanna inom konerna... (Lotta Fracke fotograf på följande bildserie...TACK)

  

 

    

fick vi...

 

poäng på, vilket var full pott! Det gjorde min tävling!

  

Tack Anita och Bengt!!

  

Stolt matte med min finaste och duktigaste Tyra!

 

Gissa om vi är taggade att fortsätta!?? Och jag hoppas att gänget här i Östergötland blir fler! Susanne med Quila och Ronja bland länkarna här bredvid är kontaktperson för "oss sennendragare" i Östergötland!


Och som om inte detta vore mer än nog...sen i lördags så har Malva och Gazton dejtat dagligen...intresset har stegrat dag för dag men....??? Enligt expertkonsultation så är Malva extremt liten och trång och Gazton välutrustad....så än så länge har Gazton planterat hela sin gräsmatta med sig själv därhemma...??? Ja inte vet jag hur detta kommer att sluta???


Nu är jag TRÖTT!!! Gonatt//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards