Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 1 juni 2011

Av Emelie - 1 juni 2011 09:20

Idag ska Malva åka hem igen. Hon har bott här i några dagar när hennes familj varit på Kolmården. Och jag har letat tecken på dräktighet... Vet inte om det bara är mitt önsketänkande, men jag tycker hon börjar bli lite rund...REDAN! Malva har inte ens gått fyra veckor! Men det ska jag erkänna, lite extra hull är det också. Malva har just nu inte alls samma tempo som hon brukar ha. Igår blev hon väldigt påverkad av värmen. Mer än Tyra och Dina. Samtidigt så vet ju inte jag riktigt hur hon är i vanliga fall. Men husse och matte har aldrig sett Malva med ett så lugnt tempo som hon har nu efter parningen...


Hon har gått tillräckligt länge för att göra ultraljud, men av olika anledningar så har jag bestämt att INTE göra ultraljud nu. Men om jag fortfarande är osäker...eller jag tippar ändå...så blir det ultraljud 13 juni. "Min" veterinär är nämligen ledig men åter i tjänst 13 juni. Och även om där finns fler duktiga veterinärer så vill jag att Magnus ska göra ultraljudet.


Lotta Fracke som äger Calmaritens Gazton som Malva är parad med var här igår. Hon ville se Malva och är nog nästan ännu mer nyfiken än jag  


Malva med kullsyskon (min E-kull) fyller 4 år snart, närmare bestämt 12 juni. Så detta är sista chansen för Malva att få valpar eftersom att hon blir för gammal för en första kull sen. Och jag har en så himla bra magkänsla för denna kombinationen...


Lotta har skickat några av Gaztons gamla kritiklappar från inofficiella utställningar. När jag är säker på dräktighet ska jag skriva in dom här. Fina kritiker och jag tycker att dom beskriver Gazton bra. Han är en väldigt liten och kompakt hane. Men han liksom Malva är väldigt fina i proportionerna. En uppfödare av annan ras tyckte att Malva och Gazton passade väldigt fint ihop eftersom att dom var så typlika. Hon var även imponerad av Malvas fysik! Hon tyckte att Malvas familj höll henne i väldigt fin form  och jag håller me. Men jag tror inte familjen behöver anstränga sig så mycket eftersom att Malva (i vanliga fall) håller sig i form ganska bra själv! Men nu har hon frisk aptit samtidigt som hon dragit ner på sitt tempo rejält. Därav extra hull...men kanske behöver hon lite extra hull till vad som komma skall???


En annan sak som jag tycker är så positiv. Gazton fyllde 7 år (i januari tror jag) men Lotta har inte behövt utnyttja hans veterinärvårdsförsäkring en enda gång!!! Inte Malvas familj heller för den delen, men hon är ju bara fyra år...


Och jag tycker Malva är riktigt fin. Först en bild på Malva som Lotta tog i februari precis innan hon fällde... Fina Rossinas Edetoyota

  Och denna bild tog Lotta på Malva igår 3 veckor och 4 dagar efter parning...

 

Imorgon får jag riktigt fint besök! Berra (Fina Rossinas Guglielmo) som passerat 10½ år ska bo här över helgen. Berra är kullbror med Malvas mamma Fjollan. Fjollan blev lite drygt 9 år då cancern tog henne. Men tills dess var det full fart!


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards