Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 9 juni 2011

Nästa röntgenresultat...

Av Emelie - 9 juni 2011 10:06

...i G-kullen var inte riktigt lika bra som det första. Fina Rossinas Greta Garbo alias allas vår "lilla" Milla  har D-höfter och UA på armbågarna.


Men som veterinären sa, så ska man vara glad att armbågarna är fria eftersom att dom belastas mer än höfterna...och så är ju inte detta någon hoppig ras, menade veterinären. Fast där kunde nog inte husse och matte riktigt hålla med...

  

Milla har vuxit fort. När hon flyttade härifrån som 8-veckors valp var hon minst i kullen. Faktiskt nästan lite mager  men hon hade frisk aptit och åt snabbt upp sig och VÄXTE. När vi hälsade på hemma hos Milla med familj när G-kullen nästan blivit 9 månader så var Milla redan betydligt grövre i benstommen än mamma Tyra.


Veterinären visade på röntgenbilderna att kulorna låg lite långt ifrån höftskålarna men att där inte fanns tillstymmelse till pålagringar. Så jag tror på mycket simning  i sommar för Millas del för att strama upp muskulaturen.


En annan sak som jag tror ibland kan påverka ett röntgenresultat är hormoner. Vi som har tikar vet hur oberäkneliga dessa hormoner kan vara... Ibland blir tikarna skendräktiga, ibland inte. Det kan även skilja mellan individer hur detta yttrar sig, vissa får tex mjölk i spenarna andra inte. Så varför skulle inte det också kunna skilja sig från fall till fall även när det gäller slappa leder? Milla är just nu VÄLDIGT skendräktig.

  

Ett tips när din tik är skendräktig...och försöker gräva en lya under sängen när man ska sova...är att ta bort alla "valpar" för tiken. "Valparna" stimulerar bara hormonerna. Dina var också väldigt skendräktig nyligen, men hon gick ur den perioden ganska snabbt och är nu mycket piggare och nu så äter hon igen. Och ja...röntgentid är bokad för Dina...blir en riktig nagelbitare  ...vet ju att resultatet kan vara förrädiskt. För Dina liksom Milla är väldigt hoppig och skuttig och rör sig mycket och högt, så man TROR ju inte att där kan vara några problem! Och faktum är att resultatet är ju faktiskt INTE problemet utan vad hunden visar. Jag frågade tex Millas husse och matte om hon ibland är stel efter en längre vila efter promenad, men nej, även då flyger hon upp. Så jag är glad att Millas husse och matte tänker röntga om Milla om minst ett halvår, även om avel aldrig varit aktuellt för Millas del. Jag tror resultatet kommer att bli bättre.


Bara ett exempel: Berra som fortfarande rör sig förhållandevis lätt och ledigt mer än 10½ år gammal röntgades med D/C på höfterna vid året. Vid omröntgen vid 3 år hade han A/C. I hans fall tror jag sederingen vid första tillfället påverkade...men, men??? Berra har ätit rimadyl en gång för nåt år sen pga att han hade lite ont i höften. Nu äter han bara glukosamin och rör sig väldigt obehindrat....för sin ålder...


Söt nybadad Milla

  

Och denna bild vet jag värmer Anne-Greths  mest av alla bilder!

  


Ha det gott kära vänner  //Emelie

 
 
Lotta

Lotta

9 juni 2011 12:04

Ingen hoppig ras???... håller nog inte med vet. om det ;)
Får hoppas Milla inte kommer få problem med höfterna, och att det blir bättre resultat nästa röntgen.
Kram

http://bernergossar.dinstudio.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

9 juni 2011 22:34

Ställer samma fråga som Lotta! Inte en hoppig ras? Vad är det för ras vi pratar om, hihi. Huvudsaken är att dom inte lider och har ont. Berra verkar ju vara ett prima exempel ;-)
Håller tummarna för Dina, så klart!
Sv. Jaa, vi badar där, både hundarna och vi själva. (Näe, nu ljög jag, inte jag) I söndags var vi vid Lilla Älgsjön, i dag vid Torsjön.
Har varit i kontakt med Valla, så nu är jag precis färdig med ytterligare ett bad på "damerna". Schamponera ordentligt, sa dom.
Kram

http://quilaoronja.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards