Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Hundprat

Av Emelie - 26 juli 2011 07:32

Uppe med tuppen är jag denna vecka. Som obotlig B-människa så är jag INTE den morgonpigga typen. Hörde på radion nån gång att vi människor delas in i A- och B-. A-människor är de morgonpigga och B-människor är vi morgontrötta.


Men denna vecka är jag ju Dagboksgäst 


Jag har fått ännu ett härligt mail från Millas matte och husse. Några bilder följde med. Milla är liksom kullsyster Dina en glad och livlig tjej som njuter av livet. Flyger och far och hoppar gärna upp på stenar, ju högre ju bättre! Milla är verkligen lik sin mor Tyra.

  


Nu har även obduktionsresultatet kommit. Doris obduktion. Doris kom in till SVA där dom utför obduktionen i tid, men veterinärstationen här i Borensberg har inga möjligheter att kyla ner kroppen som egentligen krävs för att den ska kunna bevaras i ett skick så att en korrekt obduktion kan utföras. Det hade hunnit bli allt för mycket förändringar på Doris vävnader efter döden för att en obduktion skulle kunna ge ett riktigt svar.


Så vitt dom kunde se fanns inga förändringar i form av cancer någonstans på Doris. Dödsorsaken var att njurarna slutade fungera, men varför får jag inget svar på.


Det viktigaste är att Doris fick ett liv som hon fick leva fullt ut som den äventyrshund hon var och avskedet blev det finaste både för Doris och för mig.


Doris längst till höger tillsammans med Dina i mitten och Tyra till vänster 11 februari 2011, två månader innan hon åldrades 10 år på tre dagar och stilla viftandes på svansen fick somna in...gud vad jag älskar mina hundar....

 

  //Emelie


 
 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

26 juli 2011 11:28

Jag hörde dig på radion imorse :-)!!
Själv är jag en obotlig A-människa. Vaknar tidigt jämt - inte alltid jättepigg, men jag blir pigg väldigt fort.

Doris ja, vilken underbar hund på alla sätt o vis. Så speciell <3.
Jag satt i helgen och gjorde en "doris-mapp" faktiskt. Sparade speciella foton på Doris som jag tänker skicka över till dig vad det lider....

Kram /MARIE

 
Camilla

Camilla

26 juli 2011 22:54

B-människa ut i fingerspetsarna är jag.
Gud så duktig du var att prata i radion .. va roligt att höra, lägg gärna ut länkarna de andra dagarna också ... det är så spännande att lyssna på dig.
Synd att du inte kunde få ett mer precis obduktionsresultat på Doris .. men skönt dock att det inte var cancer.
Jag tänkte faktiskt på Doris idag, Tuffa var ju med på kantarelljakt idag ... då vi var hemma så såg jag scenariot framför mig .. en vild och galen Tuffa som flyger fram över stock och sten .. och helt plötsligt så vet man inte vart hon är.
Men hon förvånade både mig och hussen med att sköta sig exemplariskt ;) men jag tänkte iallafall på Doris då vi var ute i skogen idag, och hennes likheter med Tuffa.
Må så gott
Camilla

http://www.tuffa.bloggplatsen.se

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

26 juli 2011 23:32

Inget snack om saken......B-människa är jag.
På ett sätt väldigt skönt att det inte var cancer.
Tänk, vilket liv hon ändå fick, trots att hon var så sjuk. Hon behövde aldrig vara sjuk. Levde in i det sista, om du förstår hur jag menar.
Ang. bilderna, så fick jag se några av mina bilder på google. Adressen på korten, gick till någon i Canada. Tyvärr kom jag inte in på sidan, men skickade ett meddelande. Joo, det blev väl några väl valda ord. Till svar fick att det som ligger på FB kan alla ta av. Försöker att inte lägga in allt för mycket bilder där. Iofs, går det ju lika bra att ta dom på bloggen. Men jag tycker det är fräckt!!!
Kram

http://quilaoronja.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards