Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under juli 2011

Av Emelie - 18 juli 2011 21:07

Jag har köpt draggrejer på blocket. Har tränat några kvällar med Tyra. Men igår så regnade det och ikväll känner jag mig småkymig i kroppen så det blir nog tidig sänggång istället.


I förrgår var det några jägare nere vid vår jaktstuga och grillade. Vi var där hela familjen och grillade. Jag kom ner lite senare med hundarna eftersom att dom inledde med en skjuttävling. Men vi kom ner innan tävlingen var färdig.

  Men både Tyra och Dina var helt oberörda av skotten. Trodde ju det, men tycker ändå att det är onödigt att utsätta dom för onödigt smällande då deras hörsel är så mycket känsligare än vår.

Alla samlas vid pumpen

  Härlig sommarkväll med god mat

  och dryck

  En av jägarnas labradortik, Penny, glänste i kvällssolen

  lek

 Hundarnas busbilder blev suddiga. Dina ligger still i några sekunder

 

Idag har mina flickor badat med Gazton. Gazton gillar att simma med sin dummy

  Men en viss Dina snöt den för honom

    Och Gazton gjorde sig inte mödan värd att försöka hinna före

      Han fick simma utan sin åtråvärda dummy

    För Dina släppte den inte i första taget...

  

Tyra

 

Gazton

   

Gillar mitt nya objektiv men jag behöver träna in mig på det lite.


Allt gott!//Emelie




Av Emelie - 16 juli 2011 00:20

Igår firade Stefan och jag 7 årig bröllopsdag  Den firades tillsammans med barnen på Kolmården. Hundarna inackorderades på ett hundpensionat nära djurparken under dagen. Blev en mysig heldag.

Rickard och min man sedan 7 år i kön till den nya linbanan.

 

På vägen hem så hämtade vi mitt nya objektiv som jag hade beställt över nätet. Nu kan jag zooma på lite längre avstånd samtidigt som jag kan ta bilder på lika nära avstånd som förr. Blev ett dyrt objektiv men jag tyckte att jag behövde detta... Provade det lite idag. Vädret var tråkigt men jag är nöjd...

Henrik

Tyra

  Mor och dotter

  Och några på Dina i vågorna vid Torpa sand.

          //Emelie

Av Emelie - 11 juli 2011 21:57

När vi kom hem från bad idag så kollade jag som vanligt in Dinas knöl. Och döm om min förvåning när den helt plötsligt var borta! Endast ett litet sår var kvar där knölen suttit. Den har hela tiden varit betydligt tunnare i fästet men jag trodde inte den var så tunn! Så skönt att nu slippa tratt och krage på Dina! Och det blev ju betydligt billigare än operation hos veterinären skulle blivit! Hade inte Magnus haft semester så hade jag opererat bort den för flera veckor sen...men jag förstod ju på både honom och de andra veterinärerna jag pratat med att dom tyckte att jag skulle avvakta...och det var ju helt riktigt.


Tog faktiskt med kameran till sjön idag och det blev mååååånga bilder. Men att se Dina i vattnet är helt makalöst. Vilken energi denna hund har!!! Som jag skrev tidigare idag...maxad är bara förnamnet. Stefan kastade i "pinnar" som Dina apporterade...

    

Dina kan inte komma till pinnen fort nog...     Hon surfar på vattnet...

          Där syns "pinnen" skymta...

  Ändå var denna en av de mindre...

    Dina surfar mot nästa "pinne"...

Snart där... 

 Lite mer att bita i... 

  Men den ska jag väl kunna få iland!

    Tyra tittar mest på när Dina jobbar...

På väg i för att hämta nästa...

           

Trodde nästan Dina höll på att drunkna! 

 Men hon fick ett bra grepp på denna "pinne" också. 

Tyra njuter också av bad men tar det lite lugnare.

        Henrik och Rickard har kul i vattenbrynet...

   Men det är svårt att bada helt ostört...

      ...även för Tyra...

Vart är Dina på väg nu då?

      Aha! Mamma Tyra tog sig en simtur i godan ro...

  

 Dina hoppar efter allt! Stefan behöver bara hålla upp en sten.

    

Tyra njuter i kvällssolen efter badet

 

  //Emelie

   

Av Emelie - 11 juli 2011 14:13

Idag var Fina Rossinas Fina Fia "Ida" på genomresa. En cool brud. Stor bernerdam...lite för stor egentligen, lite hög i manken enligt rasstandarden om man ska vara petig. Men "ganska" fin ändå...

Vi gick en kortis här ovanför. Stigarna är lite svåra att se på sina ställen... Ida med Henrik bakom och Idas matte Eva får lyfta på benen för att inte snubbla...

Ida med Henrik och Eva skymtandes i bakgrunden.

Ida och Henrik

        

  Inte lätt att försöka få båda flickorna att titta in i kameran samtidigt... Ida fin och Tyra betar...

Ida och Tyra

        Vacker utsikt har vi här uppifrån, ovanför huset...men Ida är väl ändå vackrare!?

      Iallafall om ni frågar husse Henning. Ida är hans ALLT! Här ser ni Henning med Tyra och Ida som kikar fram.

  Jag träffade Henning och Eva första gången på perrongen på T-centralen. Jag väntade på tåget tillsammans med F-kullens mamma Bimbo. Dom fastnade för Bimbo direkt och ville ha en tik efter Bimbo. Ida är verkligen en lugn och stor tik, betydligt lugnare och större än både Tyra och Dina.

Fina Ida

             

Ida tillsammans med matte Eva, husse Henning och Henrik.

  Dina vill jag helst inte få med på bild nu. Maken till urfälld hund har jag nog aldrig sett! Så typiskt Dina...allt med henne är upphöjt i 1000, maxad är bara förnamnet.

Tyra

    


Men coolingen Ida kunde springa...här bildbevis.       

Lite suddig men härlig bild på Ida i full fart

 

Ida

Så roligt att ni tog svängen förbi! Hon är verkligen en härlig bernertjej er Ida!//Emelie       

Av Emelie - 10 juli 2011 12:55

...jag har glömt B-kullens födelsedag! 26 juni 2011 fyllde B-kullen 8 år. GRATTIS till Molltas, Bull, Molly och Bossa! En bild på kullsyskonen Molly och Bull från släktträffen 2009.

 

Bilder på era Fina Rossinas-hundar tages tacksamt emot. Skicka gärna till min mail ilarstorp@telia.com 


Annars så har jag bestämt att så fort "min" veterinär Magnus kommer tillbaka från semestern så bokar jag in en tid för att operera bort Dinas knöl. Den sitter så dumt till, Dina når den alldeles för lätt. Och precis som Marianne påpekade så kan hon varken gå omkring med tratt eller krage i flera månader...och som det ser ut nu så visar knölen ingen tendens till att försvinna.


Annars är allt bra med både Dina och Tyra. Dina fäller och fäller.....och fäller. Hon har nu så tunn päls så att hon torkar på bara några minuter efter baden. Stor skillnad mot Tyra som precis börjat fälla. Skönt för Dina att vara urfälld nu! Och snart nog är Tyra urfälld hon me. Skulle tippa att Tyra löper i september. Hoppas så på lyckade parningar och VALPAR denna gång. Hoppas Gazton (som jag parade Tyras kullsyster Malva med) blir pappan. Vi ska kolla hans simmare för säkerhets skull. Tror att parningen mellan Malva och Gazton blev snäppet försent i hennes löp och att hon gick tom därför. Men känns bra att kolla upp.


Jag har lunkat in i ett slött tempo. Skulle ju passa på att träna med hundarna nu när det inte blev valpar. Samtidigt så är det riktigt skönt. Stefan är ledig och vi har sköna dagar med familjen. Mañana...


Dina skulle annars behöva lite stimulans...maken till energisk hund känns det inte som jag haft förut. Kul tycker jag, men det kräver ju en del från matte/husse... Får så mysiga mail från syrran Millas matte/husse och jag förstår att även Milla är en påhittig dam som gärna ser att det händer saker HELA TIDEN. Träffade brorsan Charlies matte för ett tag sen och även han är en kille med fart i. Tror nog att hela kullen är jämn på det viset. Samtidigt så tycker jag dom verkar ha en god portion självförtroende allihop också. Dina har ett väldigt nyfiket och härligt socialt lynne...men som sagt allt har sina sidor...


Milla busar med kompisen Krille.

  

Skönt för Milla att ha rakat av sig pälsen då hon badar 2-3 gånger om dan!


Även mina flickor badar och simmar minst en gång om dan! Och ni får gärna fortsätta rösta på min bild...det var riktigt fina priser till hundarna men jag ser ju att chanserna för min bild att vinna inte är så stora...men det går att rösta flera gånger bara man väntar ett dygn...så ni vet  


Allt gott!//Emelie



Av Emelie - 6 juli 2011 19:21

Tog några bilder innan jag åkte till Medevi och upptäckte även några i kameran som jag vill visa er.


Har precis kommit hem från Medevi. Har bla skrivit ut rallylydnadsskyltar och plastat in! Har tidigare köpt hållare till skyltar och hopphinder! Så nu kan jag bygga riktiga rallylydnadsbanor för träning också! Hoppas få till lite hundträning i sommar nu när det inte blev valpar. Vi får väl se...


För er som inte röstat på min bild så länkar jag till den här igen... Härliga hund fototävling


Några härliga sommarbilder jag tog för några kvällar sen när Henrik följde med mig på kvällsprommis.

        

Och en på Tyra jag tog tidigare idag...än syns det inte att hon börjat fälla.

  

Tyra och Dina i skuggan tidigare idag. Dina har sin krage på sig. Hon lyckades kränga av sig kragen för ett tag sen och låg och gnagde på den...men än så länge håller den ihop. Hon kommer ändå åt knölen trots kragen...men att hon skulle ha tratt på sig i tre månader som det kan ta för knölen att försvinna känns inte riktigt bra. Och jag tror kragen hindrar henne lite iallafall.

 

Av Emelie - 6 juli 2011 13:34

Har precis varit en sväng till Årsjön som ligger fem minuter med bilen härifrån och badat hundarna. Schamponering med urkamning ingick i dagens bad. Dina fäller fortfarande men har nu så tunn päls så att hon torkar på nolltid och jag märkte att Tyra satt igång med sin fällning också. Det är så skönt att tvätta ur hundarna ordentligt ofta när dom fäller och framförallt så här års. Och det är även bra att hålla dom ordentligt rena för att motverka fästingar. Jag hittar en hel del fästingar på framförallt Dina nu, ganska stor skillnad mot Tyra faktiskt som inte alls har så mycket tycker jag, både krypandes och som nyss satt sig. Men det är lätt att känna igenom Dina eftersom att hon inte har någon päls att tala om. Jag har de senaste dagarna börjat komplettera det idoga tvättandet med droppar i form av en "hund deo" som luktar tjära liksom schampot jag använder gör. Det är produkter av märket Ekholms jag använder och jag har köpt alla produkter över nätet från Hundshopen som finns som länk här bredvid. Schampot är kanon. Dom blir rena och fina i pälsarna men det torkar inte ut på nåt vis trots att jag ibland schamponerat dom varje dag.


Jag har skickat in en bild till en fototävling som Agria har. En av mina favoritbilder som jag tagit på Dina, gå gärna in och rösta på den! Har faktiskt inte kollat vad man kan vinna men det är ju kul att få många röster!


Nej nu ska jag äta lite för att sedan bege mig till Medevi en sväng.


  //Emelie

Av Emelie - 5 juli 2011 13:29

Tycker jag ja! Jag älskar värmen på sommaren men det märks att det är varmt för Dina och Tyra. Jag tycker ändå att dom är förhållandevis värmetåliga för att vara berner. Men jag var nyss på en promenad och trots att det var i skogen och mestadels molnigt så var det långa tungor och två flåsiga flickor när vi kom hem. Men dom har också ett förhållandevis högt tempo på promenaden. Men skönast är baden tycker dom nu! Efter dopp med simtur så brukar framförallt Dina men Tyra hänger på, få sådan där härliga "stolleryck" då dom springer i 140 bland alla pinnar och snår. Älskar att se dom då. Även om olyckan kan vara framme med pinnar som sticker ut... Appropå olycka. Igår klev Dina över en orm!! Ormen låg precis vid vägkanten och Tyra och Dina gick i koppel. Jag såg inte vad det var för orm, vågade inte gå för nära med hundarna. Den var helsvart men inget zigzag syntes på ryggen men den hade inte heller dom för snoken karakteristiska gula fläckarna bakom huvudet....??? Mycket orm ser jag och mycket fästingar i år. Framförallt Dina har mycket fästingar på sig. Men jag kör mina alternativa medel.


Pratade igår med veterinären angående Dinas knöl. Hon har högst sannolikt ett histiocytom (säker diagnos kan ju bara ställas om an skickar in prov på knölen för analys) som är en godartad form av tumör som framförallt drabbar unga hundar och som brukar försvinna av sig själv. Dinas knöl har blivit lite större och då jag inte vill ha tratt på henne eftersom att hon inte är speciellt störd av knölen men givetvis nån gång mellan varven kommer åt och slickar/naggar på den. Hon har en uppblåst krage som hon inte besväras av och som gör det svårare för henne att nå men hon kan nå den ändå. Och Tyra naggar ju efter fästingar på Dina så det kan nog hända att även Tyra varit där och naggat. Igår ville jag operera bort den men efter diskussion med veterinär så bestämde vi ändå att avvakta ett tag till. Det kan ta ca tre månader för knölen att försvinna.


Igår kväll åkte vi till Medevi hela familjen. Jag gick en sväng med flickorna nere vid Vättern och promenerade sen upp till Brunnen och så gick vi Grötlunken och sen åkte vi hem igen.


Lite bilder som jag tog före midsommar nere vid bryggan i Medevi. Underbara Vättern!

  

Tyra

    Dina ÄLSKAR att simma!!!!

          Mina fina badflickor!


Allt gott  //Emelie 


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards