Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 13 augusti 2011

Av Emelie - 13 augusti 2011 18:11

Är lite kluven till detta med utställningar. Men när det går bra så är det ju kul  


Idag skulle jag ställa Donna (Hulatorpets Zippie Zick-Zack) åt matte Marianne och min egenuppfödda Malva (Fina Rossinas Edetoyota). Båda dessa flickor är inte helt hemma i utställningsmiljön så detta gjorde ju mig lite nervös...


Nu visade det sig vara en väldigt trevlig domare som var väldigt duktig på att läsa av hundarna vilket gjorde att han hanterade dom helt rätt. Dessutom så höll jag med honom i hans kvalitébedömning helt och fullt.


Först var det alltså Donnas tur. Och hon var väldigt förtjust i domaren som hon gärna gosade med, men att springa och stå fint i ringen var hon inte lika förtjust i. Jag är faktiskt riktigt stolt att jag lyckades visa henne till ett så fint resultat!

Hulatorpets Zippie Zick-Zack 10 månader, juniorklass. Domare: Per-Erik Wallin (Lena Rydgren fotograf, tack)

 Kritik: Söt feminin tik. Könspräglat huvud. Mörka vackra torra ögon. Bra överlinje. Utmärkt bröstkorg. Tillräcklig benstomme. Bra mellanhänder och tassar. Mycket bra vinklar runt om. Rör sig ok. Bra päls och tecken. Mycket vänligt temperament.

Kvalité: Excellent Placering: 3

Grattis Marianne  och Tommy till den fina debuten i officiell klass!

 

Sen var det Malvas tur. Det var riktigt många i tikarnas öppenklass. Vi sprang några varv och den första kommentaren fån domaren till oss alla var "Det ser fint ut". Och det märktes på hans bedömning då många av öppenklasstikarna fick Excellent i kvalité  


Och efter att ha ställt Donna så kändes Malva hur lätt som helst att visa i ringen! Domaren märkte direkt att Malva behöver lite tid innan hantering och han gav Malva precis dom sekunderna extra! Det gick helt strålande att visa Malva idag  

Fina Rossinas Edetoyota 4 år, öppen klass. Domare: Per-Erik Wallin (Tack igen till Lena Rydgren som fotograferat)

  Kritik: En mycket feminin tik. Uppvisad i aningen för högt hull. Vackert feminint huvud. Bra öron. Vackra ögon. Bra överlinje. Härlig bröstkorg. Tillräcklig benstomme till storleken. Utmärkta ben och tassar. Bra vinklar runt om. Rör sig mycket väl med härligt drive i steget med god parallellitet fram och bak. Härligt temperament.

Kvalité: Excellent Oplacerad i konkurrensen. Men den kritiken är väl värd att fira med ett glas rött...vilket jag gör i skrivande stund 


Min kära dragkompis Susanne visade sin perfekta Ronja (jag och dagens domare kan inte hitta något fel på Ronja...) Jag har ju sagt det förr men Susanne har aldrig trott på mig...men fom idag kanske hon lyssnar på mig...  

Brunnstorps Relax-Me...nåt tror jag... Även hon fick givetvis Excellent (här har jag fotat)

  


Efter fotograferingen av våra excellenta hundar så kom vi ju på att vi skulle köpa rosetter...lite fel ordning kanske...men ändå inte...

Malva hemma hos lillmatte Agnes igen.

  Försök nu att hålla Malva borta från jordhålorna till nästa lördag då hon ska visas igen....vi får se vad den domaren tycker??


Catrin med Fina Rossinas Grace Kelly var publik idag. Men efter dagens framgångar i ringen så har jag lovat visa Kelly på utställning någon gång framöver. Kelly kan vara "lite" hoppetossig...men eftersom att jag är skyldig till Kelly och just idag känner mig som värsta proffshandlern (fick tom 10 kr betalt idag...) så lovade jag...kan bli spännande...


Catrin och Kelly följde med hem också. Kelly har inte riktigt velat simma och Catrin tänkte att mina badflickor kanske skulle locka i henne...och det lyckades! Kellys första simtag...

        Men hon lärde sig snabbt så det blev några fler simtag under lugnare former också.

  Kelly är så lik sin mamma Tyra fast större. Kelly tv och Tyra th.

  Tyra tv och Kelly th.   Kelly

      Tyra

    Köpte några leksaker till Dina idag. Bla denna som jag visste att hon gillade!

    


Allt gott kära vänner  //Emelie




Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards