Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 30 september 2011

Tack Isabelle

Av Emelie - 30 september 2011 11:53

Tack för din kommentar till mitt förra inlägg! Nu fick jag en idé till bloggämne!


Jag har köpt nya selar till mina flickor.

          Isabelle frågade om mina drar mindre med selarna jag köpt. Svaret är nej. Selarna jag köpt har däremot en perfekt passform. Är lätta att sätta på och har ett bra knäppe. Och sele är så mycket bättre anatomiskt för hunden om den skulle dra eller rycka i kopplet.


Mina flickor drar inte direkt när vi går men dom kan däremot titta på varandra och göra ett plötsligt ryck...något som lönat sig några gånger...MEN jag har faktiskt lite bättre styrka och kontroll när dom har selar jämfört med halsband och har stoppat dom flera gånger också...men det gäller att jag är beredd då...


Det finns däremot selar som jag vet är super om din hund antingen drar mycket eller ibland blir extremivrig och då drar och rycker som en tok. Catrin har köpt en sådan sele till Kelly (Fina Rossinas Grace Kelly). Dom finns i lite olika utformning. Dels med samma utformning som mina har som kallas Y-sele. Vilket är en utformning som jag personligen rekommenderar då det blir en bättre stabilitet i dom selarna. Kelly har den vanliga utformningen på sin sele.

    Grejen med dessa "antidrag"-selar är att man fäster kopplet i en ring mitt på bogen. Kelly kan bli tokivrig ibland och då drar och kastar hon sig som en tok i kopplet. Catrin höll bara emot men Kelly triggades nästan till hysteri av halsbandet, även om inte Catrin hade stryphalsband (som jag å det bestämdaste helt avråder ifrån). Sele är så mycket bättre avlastningsmässigt och när kopplet fästs på bogen så mister hunden helt sin kraft och resultatet är att hunden slutar försöka dra direkt.


Dina framförallt kan kasta sig framåt...bla om hon sitter fastbunden någonstans och jag kommer emot för att koppla loss henne. När hon kastar sig framåt i kopplet blir det ett väldigt hårt och obehagligt ryck i hals och nacke när hon hade halsband. Detta var en stark orsak att jag ville ha selar istället för halsband till mina hundar. Selen är anatomiskt och avlastningsmässigt så mycket bättre för hunden och samtidigt så får jag bättre kontroll även om jag inte har en antidragsele.


Men om du har en hund som drar och rycker mycket i kopplet och du vill ha en ultimat och för hunden skonsam kontroll på hunden så ska du skaffa en sele med ring frampå bogen.


Så jag slår ett slag för sele i denna blogg! Och mina flickors selar har jag köpt över nätet här och det är sk Y-selar av märket Hurta.


Allt gott!//Emelie

 
 
Ingen bild

Isabelle

30 september 2011 12:46

Jag har provat vanliga selar, men då drar mina nästan ännu mera :-( Däremot så har jag någon liknande som Kelly har, som heter WGW-bälte (kopplet fästes fram vid bröstbenet typ) och det är super! Nu går min pappa (pensionär) gladeligen ut med båda mina ystra settrar samtidigt för det har blivit mycket lugnare och behagligare promenader. Så en sådan rekommenderas också! :-) Det ska vara kul att vara ute med vovvarna :-)

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

30 september 2011 15:43

Jag är också stor vän av selar. (Som du vet) Quila o Ronja drar mycket mindre, dom blir liksom mindre "taggade" tror jag. Ett ryck, med halsband på, 40 kg, kan man ju bara ana vad det gör med nacken. Många hundar har fått diskbråck där, just pga halsband.
Kramar

http://quilaoronja.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards