Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 3 oktober 2011

Av Emelie - 3 oktober 2011 11:31

När din hund gått igenom en mentalbeskrivning (MH) så heter det att den har känd mental status.


Alla mina bernertikar (6 stycken) som jag ägt och som gått i avel har känd mental status...utom Dina. Men jag längtar och längtar. Söndagen den 16 oktober är det mentalbeskrivning för hela G-kullen på Motala brukshundklubb. Då ska Dina med kullsyskon göra MH.


Ett MH består av att hunden får gå igenom några moment. En beskrivare iaktar hunden och har ett protokoll med fem alternativ som beskriver hur hunden reagerar på varje moment. Det går att se hur en mentalbeskrivning, MH går till på Svenska Sennenhundklubbens hemsida.


Det är så spännande att se hur hundarna reagerar. Ett MH är just en BESKRIVNING. Det är ingen värdering av hundens mentalitet. Men jag som uppfödare har givetvis värderingar på vad jag tycker är bra mentala kvaliteter för avel.


Egentligen är den nuvarande mentalbeskrivningen väldigt ofullständigt utformad för att beskriva just bernerns rastypiska egenskaper. Men den är definitivt bättre än ingen beskrivning alls.


Det jag som uppfödare tittar mycket på är bla de tre första momenten som handlar om kontakt/hantering. Jag vill att hunden ska ha 3:or eller allra helst 4:or på dom momenten. 3:or betyder att hunden accepterar men svarar inte med kontaktbeteende. En 4:a betyder att hunden accepterar och svarar med kontaktbeteende. Sen ska man alltid ta med i beräkningen att yttre orsaker som inte har med hundens mentalitet i allmänhet att göra kan påverka resultatet. Därför är det viktigt att inte döma en hund utefter några siffror på en mentalbeskrivning. Precis som man inte kan döma en hund efter en utställning... Däremot tycker jag att går det bra för en hund på en mentalbeskrivning eller utställning så säger det något positivt om den hunden.


En annan sak jag tittar på är hur hunden avreagerar. Att hunden tycker att en overall som fälls upp framför nosen eller ett plötsligt skrammel är otäckt är helt normalt. Det intressanta på beskrivningen är att se hur hunden löser situationen. Hur lång tid det tar för den att avreagera. I vissa fall klarar inte hunden att avreagera inom den utsatta tiden och då gör man lämpligast i att avbryta beskrivningen. Det är då också viktigt att man stannar kvar på platsen med hunden tills man ser att hunden är helt lugn. Det kan ibland ta tid, men är viktigt så att hunden inte tar med sig onödigt obehagliga upplevelser hem. Även här kan det vara tillfälligheter som gör att man måste avbryta. Jag som har bäst erfarenhet av tikar har märkt att mina tikar är känsligast precis före och under löp. Jag tror att Dina kommer att vara i en perfekt hormonell fas under sitt MH! Men även detta varierar från individ till individ.


Det ska iallafall bli väldigt spännande den 16 oktober. Jag tror att jag kommer att få se med mina mått mätt fina mentalbeskrivningar...vi får se om jag har rätt???


Bilder från idag.

Dina

  Dina med mamma Tyra

  Tyra har känd mental status. Hon gjorde sitt MH ganska precis före sitt andra löp och var inte i sin bästa hormonella form. Men hon gjorde ett helt ok MH. Jag har inte haft en hund som varit så rädd för spöken. Men det jag är extra nöjd med är att Tyra lyckades avreagera efter spökena såpass att hon ändå fick en 1:a (helt oberörd) på skottet sen. Blir spännande att se hur hennes avkommor kommer att reagera söndagen den 16 oktober!?

 

Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards