Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 8 oktober 2011

Av Emelie - 8 oktober 2011 16:37

I torsdags kväll var det dragträning i Finspång. Det var bara Susanne med Quila och Ronja och jag med Tyra som var där. Men vi fick lite bra träning Susanne och jag.


Det blev att vi tränade gatukorsningen med target som det så fint heter. Iallafall så har jag en hel del problem med hur jag ska träna in dragmomenten med Tyra. Nu känner jag att jag fått en bra metod att träna gatukorsning med. Läxan till nästa dragträning blir att fixa gatukorsningen och att jag styr Tyra bakom vagnen.


Idag har vi tränat gatukorsningen. Jag är fortfarande inte bakom vagnen men jag tror jag kommer dit... Känns som jag har en bra träningsmetod! Idag satte sig Henrik på vagnen en sväng också. Vi utförde momentet med Henrik på vagnen några gånger. Att Henrik satt där gjorde ingen skillnad...känns som att vi är på G med dragträningen nu!

  Igår fick jag ett mail med många bilder. Mailet kom från Emma. Emma är matte till Fina Rossinas Elvira. Elvira är pigg och fräsch och fyller 11 år på måndag!!!! Kommer en separat blogg om hennes födelsedag!

    Elvira har faktiskt en kull valpar efter sig! Det bidde 6 hanar! Alla är friröntgade på lederna. En hane bor kvar med mamma Elvira och matte Emma. Han är nu 7½ år. Och ska debutera i utställningsringen i början på november! Intressant att bevara stamtavlor med lite ovanligare och friska långlivade hundar i... Tyvärr kan ju inte jag använda Elviras son då inavelsgraden blir för hög ihop med mina för att det ska vara sunt för rasen.


Elviras son har inget kennelnamn utan heter Ananke kort och gott i stamtavlan. Han går under namnet Prinsen till vardags. Prinsens morfar är alltså pappa till min första kull på 13 valpar. Dogwoods Sacred Spirit "Bamse" var över 7 år vid parningen och blev över 10 år innan han dog. Han har bara min kull efter sig.

Ananke "Prinsen"

  Tillsammans med matte Emma   Tillsammans med mamma Elvira   Bara för att Emma anmälde Prinsen till utställningen i Växjö så slog jag till och anmälde Dina också! Hon börjar få fin päls igen! Och jag ser verkligen fram emot att träffa Emma och Prinsen och även min första berner och tillika min första kulls mamma Rossinas uppfödare Lena Heimark kommer! Kul ska det bli att träffa er och några till jag vet kommer vara där!!

Dina

        Dinas mamma och Rossinas barnbarn Tyra börjar också bli blank och fin i pälsen.

      Planerna för Tyra är att träna in dragmomenten till Arbetsprov 1 och fixa till en AP-titel i vår  !!


 //Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards