Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

Funderingar

Av Emelie - 14 oktober 2011 17:32

Har precis läst och tittat lite i senaste numret av Sennenbladet. Mina funderingar kring avel aktiveras...igen...


Det är intressant att läsa vad domarna på våra rasspecialer tycker generellt om våra hundar just nu. Det är många exteriöra för- och nackdelar man måste ta i beaktning när man kombinerar två individer för att behålla och förhoppningsvis förbättra exteriören i rasen. En god exteriör har inte bara med snygghet att göra utan det är viktigt att kroppen har en funktionell byggnad för att uppfylla det rasen är ämnad för. Vi har en rasbeskrivning med vissa mått, men där finns också ett ganska stort utrymme för tycke och smak.


Men viktigast av allt är hälsan. Både den menatala och den fysiska. Det som gladde mig var att alla domarna tydligt påpekade att dom tyckte att mentaliteten på våra hundar var god. Där fanns dock lite olika exteriöra saker dom önskade bättre. Lite olika beroende på vilken domare det var. Men några gemensamma exteriöra mindre önskvärda saker påtalades.


Den fysiska hälsan kan inte mätas på utställning. Inte mer än att hunden är frisk då den är där och om den rör sig mer eller mindre sunt. En hunds kroppsbyggnad, som också bedöms på utställning, kan även vittna om att den har bättre eller sämre förutsättningar att hålla ett helt hundliv.


Tyvärr så förkortas allt för många berners liv...inte av hur dom är byggda utan av framförallt cancer. Detta är våran största utmaning som uppfödare anser jag. Att arbeta för att fler berner får leva hela och friska hundliv i framtiden. Vi har individer som blir gamla och håller sig pigga i vår ras, tyvärr allt för få idag. Titta hur det ser ut runt dom. Hur länge lever/levde deras kullsyskon/föräldrar/mor och farföräldrar??


Men jag tror att det viktigaste verktyget vi har i arbetet för en friskare berner i framtiden är att KONSEKVENT, generation efter generation, hålla nere inavelsgraden. Och då tror jag såpass mycket som att konsekvent i alla kombinationer hålla procenten under 2,25%. Detta har förordats på våra RAS-konferenser och även av den framstående gentikern Per-Erik Sundgren.


Alla raser har sina svaga punkter hälsomässigt. Vi vet att bernern har ovanligt många sådana svaga punkter. Dessutom är bernerns svagaste punkt-cancern-dödlig. Detta påverkar förstås medellivslängden i vår ras som är bland dom absolut lägsta av alla rasers. Vi har idag inget hälsoprogram för att bekämpa cancern. Det enda renodlade hälsoprogrammet vi har är för lederna.


Det finns många aspekter att ta hänsyn till i en kombination...


Dina i eftermiddagssolen får avsluta dagens blogg...

               

Allt gott!//Emelie

 
 
Ingen bild

.

14 oktober 2011 18:32

vad fina bilder :)

 
C.L

C.L

14 oktober 2011 19:34

Jag har länge funderat på det här med cancern. Varför vi inte har ett sådan program som vi har för hd ed etc.. Koncentrationen har varit på hd Ed och utseende mer än hälsa och det är ju inget snack om saken då berner sennen är en av de "sjukaste" raser inom försäkrings världen. . Hoppas fler tänker på hälsa och livslängd.. Mycket att tänka på med om en arbetar aktivt, så är det en mer än ingen.. Och de lönar sig i längden.

http://www.fago.nu

 
Lotta

Lotta

15 oktober 2011 19:55

Att få ha en hund frisk och pigg i många år är mer värt en en stjärna på utställning..


Sv. Klart dina flickor oxå får plats på bordet. Finns det hjärterum så...

Kram

http://bernergossar.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards