Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2011

Jag bara måste...

Av Emelie - 16 oktober 2011 22:55

...skriva in Dinas protokoll från dagens MH här i bloggen.


Jag är så otrooooooligt tacksam för att alla med "valp" från min G-kull kunde och ville ställa upp och komma till Motala Brukshundklubb idag för att beskriva er hund! TUSEN TACK!!! Och tack till Katrin som kom med pappa Askimsvikens Lacoste och såg alla "barnbarns" MH! Ja, det finns massor att tacka för idag...och det kommer mer blogg om dagen...men nu bara MÅSTE jag skriva Dinas protokoll.


Alla syskonen gjorde väldigt fina MH:n. Det var fem olika individer med både lite olika och lika styrkor jag fick se. Dina som var först ut la ribban HÖGT för de övriga...


Fina Rossinas Glimmande Dinas mentalbeskrivning:

Beskrivare: Susanne Ragnar

Testledaren Mia Zetterberg och jag bollar med kampstocken. Foto: Lotta Fracke.

  Så här beskrivs alltså Dinas beteenden när hon möter de olika utmaningarna i en Mentalbeskrivning (finns beskrivet på Svenska Sennenhundklubbens hemsida hur en mentalbeskrivning går till)

  • 1 a. Kontakt, hälsning: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök.
  • 1 b. Kontakt, samarbete: Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren.
  • 1 c. Kontakt, hantering: Accepterar. Svarar med kontaktbeteende.
  • 2 a. Lek 1, leklust: Startar snabbt. Leker aktivt.
  • 2 b. Lek 1, gripande: Griper direkt med hela munnen.
  • 2 c. Lek 1, gripande och dragkamp: Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper.
  • 3 a. Förföljande, momentet görs två gånger: 1: Startar med hög fart, målinriktad-bromsar in vid bytet. 2: samma som 1.
  • 3 b. Gripande, momentet görs två gånger: 1:Griper inte, nosar på föremålet. 2: Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sekunder.
  • 4. Aktivitet: Är uppmärksam och lugn-står, sitter eller ligger.
  • 5 a. Avståndslek, intresse: Intresserad, följer figuranten utan avbrott.
  • 5 b. Avståndslek, hot/agg: Visar inga hotbeteenden.
  • 5 c. Avståndslek, nyfikenhet: Går fram när figuranten är aktiv på linjen.
  • 5 d.Avståndslek, leklust: Leker inte men visar intresse.
  • 5 e. Avståndslek, samarbete: Visar inget intresse.
  • 6 a. Överraskning, rädsla: Hukar sig och stannar.
  • 6 b. Överraskning, hot/agg: Visar inga hotbeteenden.
  • 6 c. Överraskning, nyfikenhet: Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet.
  • 6 d. Överraskning, kvarstående rädsla: Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
  • 6 e. Överraskning, Kvarstående intresse: Visar inget intresse.
  • 7 a. Ljudkänslighet, rädsla: Hukar sig och stannar.
  • 7 b. Ljudkänslighet, nyfikenhet: Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet och lockar på hunden.
  • 7 c. Ljudkänslighet, kvarstående rädsla: Ingen tempoförändring eller undanmanöver.
  • 7 d. Ljudkänslighet, kvarstående intresse: Visar inget intresse.
  • 8 a. Spöken, hot/agg: Visar enstaka hotbeteenden.
  • 8 b. Spöken, kontroll: Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet.
  • 8 c. Spöken, rädsla: Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering.
  • 8 d. Spöken, nyfikenhet: Går fram till figuranten när föraren gått halva avståndet.
  • 8 e. Spöken, kontakttagande med figurant i spökdräkt: Tar själv kontakt med figuranten.
  • 9 a. Lek 2, leklust: Startar snabbt, leker aktivt.
  • 9 b. Lek 2, gripande: Griper direkt med hela munnen.
  • 10. Skott: Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.

Den oinvigde i detta med mentalbeskrivning undrar kanske en och två gånger över min mentala hälsa som tycker detta är så kul!


Men även om detta inte är en värdering utan en beskrivning, så är detta in i det närmaste en idealbeskrivning av min idealberner!


Samtidigt så märks det ganska tydligt att dagens form av mentalbeskrivning är utformad för att läsa lite andra typer av hundars mentalitet. Såg bla en schäfer genomgå mentalbeskrivningen idag och det känns faktiskt som flera av dessa moment passar schäfern bättre än bernern.


Fast den passade G-kullen bra också, och även de två andra bernerna som beskrevs idag! Dagens beskrivning kunde inte ligga bättre till i Dinas hormonella cykel. Hon är just nu i sin bästa mentala balans...och det gav resultat, men ibland måste man ha tur också!


Och jag valde Askimsvikens Lacoste som pappa till G-kullen av flera skäl. Men ett var att alla utom en i hans kull har mentalbeskrivits och har starka (enligt min smak) sådana också. Och som sagt, alla i G-kullen har gjort starka MH:n idag och jag kommer att bjuda på bilder och berätta mer...men det blir en annan dag.


Gonatt!//En glad och nöjd Emelie

  

 
 
Inas Musikatelje

Inas Musikatelje

17 oktober 2011 10:16

Hej, Emelie! Grattis med en så duktig hund, sådan matte sådan vovve! Jag är berörd och glad och skrattar om hur Du beskriver Dig själv i sammanhanget. Jag vet ju inget om hundar men anar att Dina har lärt Dig en del saker. Ni har båda stabil och samtidigt lekfull attityd. Tog Ni någon plats, eller var det inte en tävling? Kram, duktiga NI!

http://www.inasmusikatelje.se

 
C.L

C.L

17 oktober 2011 12:12

Härligt med så fint MH.

http://www.fago.nu

 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

17 oktober 2011 13:35

Härligt!
Grattis till fina MH för Dina och G-kullen.

Ha en bra dag!

 
Linda

Linda

18 oktober 2011 20:16

Grattis! Kul!! Och fina höstbilder :D
Kram!

http://anovaadelle.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards