Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2011

Grabbarnas MH

Av Emelie - 18 oktober 2011 10:39

Det blev många intryck i söndags för mig! Vill skriva så mycket, men tänkte att jag får avvakta lite och tänka hur jag ska lägga upp bloggandet om söndagens MH. Idag ska jag visa bilder och berätta lite om G-kullens pojkars MH. Bilderna är blandat som jag tagit och som Lotta Fracke tagit.


Fina Rossinas Gorgeous Charlie.

  Charlie vid kontakten.

   Dragkamp? Njae, det hoppar jag.

  Men lite lekfull är jag allt!

   

   Charlie rusar efter "bytet" men nosar bara lite på det.

  Tjoho husse! Här kommer jag!   Nästa moment heter "aktivitet". Där står föraren passiv med hunden i koppel i 3 minuter. Man mäter hur lugn/rastlös hunden blir av passivitet. Charlie blev rastlös. Ju högre siffra, ju rastlösare är hunden och man mäter alla moment från 1-5. Så det är önskvärt med en 2:a eller kanske 3:a på detta moment, men Charlie fick en 4:a. Så han hade lite svårt att koppla av. Samtidigt så är dagsformen avgörande, en annan dag en annan siffra, men man gör bara ett MH en gång.

Avståndsleken var lite kul tyckte Charlie!

  Men vanu? Hon frös till is! Ska vi leka staty nu eller?

  Nästa moment mäter hundens rädsla för plötsligt uppdykande saker, i detta fall en overall som fälls upp framför nosen på hunden.

  Jaha och vad var det där!?

  Så värst farlig var den inte kom Charlie fram till.

    Inga problem att passera overallen.   Så var det dags för plötsligt skrammel. Inte så farligt det heller.

  Spökena är alltid intressanta att se hur hundarna hanterar. Charlie tyckte det var bäst att ha ordengtlig koll.

  Inga problem att ta kontakt med dom sen heller.

       Lite lek igen.

    Och Charlie var sen helt oberörd på skottet.

Fina Rossinas Great Zorro.

    Lite lekfull.

   

  Nej, jag tänker inte dra emot.

 

Bytet var helt ointressant tyckte Zorro. Och han var betydligt coolare än brorsan på "aktiviteten", han fick en 2:a.

Avståndsfiguranten kunde gott leka med sig själv, det verkade den göra så bra så.

Overallen:

  Nej fy, den var otäck! Jag drar nu husse!

  Det tog ett tag för Zorro att vilja kolla in overallen, han hamnade utanför tidsramen för vad det får ta. Men han laddade ändå ur bra och kunde passera utan berördhet efter några passager.

  För mig är det helt ok att hundarna blir rädda. Det som visar på mental styrka hos hunden är att inom rimlig tid kunna ladda ur, släppa blockeringen som kan bli när dom blir skrämda. Detta gjorde Zorro jätte bra och han hade sedan inga problem med att fortsätta mentalbeskrivningen. Detta moment brukar annars vara det hundar ibland får bryta sin mentalbeskrivning vid.

Nästa moment var skrammel som inte alls var så otäckt tyckte Zorro.

Spökena var inte så värst farliga dom heller...fast lite misstänkta var dom allt.

 

Skottet var inte heller några problem för Zorro, han var helt oberörd.


Det var G-kullens grabbar det!! Där var två bernergrabbar till som beskrevs. Båda dom genomförde sina MH:n utan problem!


Lotta Fracke var med och tittade och fotograferade alla hundarna under dagen och hon filmade även några korta snuttar under Dinas MH. Gå in här om ni vill se dom filmerna!


Jag återkommer med G-kullens flickor!


Allt gott!//Emelie



 
 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

19 oktober 2011 07:29

Vilka finfina Berner-grabbar.
Grattis till väl genomförda MH.

Igår plockade jag fram Zero´s MH-protokoll och gick igenom det. Det väckte många minnen till liv, bl a att du var höggravid Emelie :-).

Ha en bra dag!
KRAM/MARIE

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards