Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 28 oktober 2011

Av Emelie - 28 oktober 2011 11:48

Igår träffade jag två riktigt goda vänner  !

Jag inledde morgonen-förmiddagen med att spela i himlen    . Sedan fortsatte jag med att tillsammans med mina två bernerflickor åka till vackra Omberg för att träffa Lotta och Susanne med sina respektive bernerkompisar. Bilderna i detta inlägg är tagna av mig och Lotta Fracke, det var för mörkt för att få riktigt fina bilder men...

Lottas fina bernerkillar Imexx och (min storfavorit ) Gazton bland de fallna boklöven på Omberg.

 

Susannes vackra bernerflickor Ronja och Quila bland boklöven.

Quila

 

Vackert är det, underbara promenadvägar. Susanne och jag med våra bernerflickor.

 

Innan jag kom så hade Lotta och Susanne lagt ut sex blodspår, ett till varje hund. En kort promenad med hundarna och sen var det dags att hundarna skulle få prova på att spåra. Alla sex berner idag var nybörjare, så det skulle bli riktigt spännande att se vad dom tyckte om detta! Jag provade blodspår med mina första två berner (Rossina och Fjollan). Båda dom gillade det skarpt. Det var definitivt något jag gärna skulle tränat mer, men allt har sin tid i livet och livet är fullt av bortprioriteringar känns det som allt för ofta...


Lotta har varit med när hennes och hennes syster Lisas hundkurser har provat spår av olika slag. Men för Lotta har det bara blivit att hon lagt spår till andras hundar...hennes egna har inte provat nån gång  ...ni vet skomakarns barn... Men idag skulle minsann även Gazton och Imexx få prova 


Först att prova blev Susannes Quila. Hon fattade direkt, var lugn och nogrann.

 

Och på slutet hittade hon en sån här fin älgklöv! Stolt efter avslutat arbete!

 

Även Ronja gillade detta med spår. Luktar spännande här på marken...

och lite längre fram var det visst en blodfläck till...  

 

Jag hittade en rådjursklöv jag!

 

Sen var det Tyras tur. Och hon fattade direkt! Hon var faktiskt lite lik sin mamma Fjollan...hon var på gränsen till för snabb. Men hon jobbade på bra och hade näsan i backen ända tills hon fick vittring på klöven i slutet av spåret, då började hon trava och lyfte nosen och vädrade, tom upp mot träden!!?? Men så kände hon snart var lukten kom ifrån och hittade älgklöven som hon faktiskt inte riktigt ville ta först men när jag busade lite med klöven så blev hon intresserad och bar klöven hela vägen tillbaka och när hon sen skulle släppa så satt den som i ett skruvstäd...MIN KLÖV! Har tyvärr ingen bild på Tyra som spårar...kanske har Susanne någon?? Denna gång hoppas jag att jag fortsätter med detta. Faktum är att husse är jägare så det kan vara bra med två eftersökshundar i familjen! Vi får se hur jag får till det...


Dina var lika duktig som Tyra. Hon var nog snäppet mer samlad, hennes tempo var nog väldigt lagom...skulle jag tro, har inte sett så mycket av detta och kan inte riktigt reglerna. Men jag har förstått att man vill att dom ska vara noga och ha näsan i backen så mycket som möjligt och tempot ska vara lagom. Inte för långsamt men inte heller för snabbt, för då är det risk att dom slarvar och missar en sväng eller så när spåren blir längre, med svängar och även har legat längre. Dina var väldigt lik Rossina när vi kom fram till klöven...hon ville helst tugga i sig den på fem röda. Hon fick av den anledningen inte ha den i munnen så länge...men Lotta fick till ett suddigt bildbevis på Dina med rådjursklöv.

 

När flickorna fått prova spår så gjorde vi en sökruta. Det går ut på att vi mattar trampar runt på ett område och släpper lite grejer här och där...

Men vad håller mattarna på med??

 

 

Ronja

 

När vi sen droppat sakerna lite här och där så var det dags att skicka ut hundarna en och en. Och visst fattade dom direkt vad dom skulle göra! Quila hittar en leksak!

Ronja

     

  Och så var det Tyras tur...hmmm...

 

Hon fattade inte alls varför hon skulle hämta en vante?? Det var ju vi som lagt dit den??? Nej, Tyra hade inte alls samma intresse för detta som de andra.  

Men så söt!

 

Dina var mer intresserad.

   

Sen var det dags för grabbarna att få prova på spår. Först var det Imexx (har tyvärr ingen bild på honom). Han var först inte så intresserad av att nosa på spåret. Men det var kul att hitta klöven i slutet...så nästa gång kanske han är mer på?? Vi får spåra snart igen och se!

Gazton var VÄLDIGT nogrann. Han nosade av varje fläck MED omkrets. Han jobbade sig i spiral fram till klöven.

 

Och vilken fin klöv jag hittade då, sa Gazton!

   

Jag hoppas vi träffas snart igen och provar! Blir spännande att se hur hundarna reagerar då! Alla verkade ha ett starkt intresse för klöven i slutet så jag tror att vi har sex motiverade viltspårare....fortsättning följer!


SLÄKTTRÄFF!!!


För alla Fina Rossinas-hundar och pappor till desamma med familjer eller ni som haft eller för den delen vill ha en berner härifrån i framtiden är HJÄRTLIGT VÄLKOMNA lördag den 19 november!!! Vi ses klockan 10.00-11.00 här hemma. Ta med korv att grilla och matsäck. Vi tar en promenad och för er som vill/behöver går det att åka bil till grillplatsen. Nåt kul hittar vi på men framförallt så har vi en härlig dag tillsammans! Meddela mig om ni kommer ilarstorp@telia.com eller mobil: 070 699 53 35!


Och tack för en härlig och trevlig dag på Omberg Lotta och Susanne!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards