Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Emelie - 8 januari 2012 20:43

Ojojoj vilken dag vi haft! Tror Kolmården får vänta måste berätta om dagen...


Lisa och Lotta Fracke har idag haft spårdag uppe på Omberg. Igår eftermiddag la Lisa och Lotta två långa ganska krångliga spår till Tyra och Dina. Framförallt Dina har varit så ivrig när vi spårat och tipset är då att lägga spåret ett dygn innan....MEN spåren visade sig bli väldigt krångliga då det varit rejält med frysgrader och en hel del snö hade kommit under natten!!!


Vi kom iallafall dit...sena som vanligt....ett glatt gäng hade samlats för att gå spåren Lisa och Lotta lagt åt oss. Vissa skulle gå personspår...andra viltspår (vi hade alltså viltspår lagda åt oss). Förste killen jag fick se gå sitt spår var Tallsångens Crescendo "Crendo" som 8 månader provade på att spåra för första gången. Han fick ett kortare spår som lagts bara några timmar innan.

Han var nogrann och följde spåret duktigt!

 

Och han hittade sin älgskank i slutet! Stolt!

 

Tallsångens Crescendo "Crendo" 8 månader.

 

Vi var som sagt ett glatt gäng...Lotta och Lisas kompis Bengt kom med kameran och tog några roliga bilder när vi styrde med alla påsar...koppel...hundar...den här vurpan fick sina konsekvenser...men vi kommer till dom sen...

 

När det var dags för mina flickor att gå sina spår så tänkte jag börja med Tyra...men Tyra var TOTALT ointresserad. Hon började lovande men sen fattade hon inte alls...nej det här luktar inte tillräckligt för att jag ska försöka, verkade hon tänka. Jag släppte Dina på spåret istället och hon var betydligt mer intresserad. Men det märktes att det var klurigt för henne. Hon cirklade och gick zig zag hela tiden men hon gav inte upp utan jobbade på hela tiden. Jag fick jobba på en del jag med...jag höll nämligen i linan hela tiden...


Men hon kom till spårslutet och jag var imponerad över hennes ihärdighet.

   

Detta är verkligen Dinas grej. Jag provade att sätta Tyra på nästa spår men med samma ointresserade resultat. Fom nu tänker jag bara jobba spår med Dina...Tyra har ju draget. Blev att Dina fick gå nästa spår också, men ganska snart kom hon iväg för långt och jag kände att detta funkar inte...helt plötsligt var Dina och jag vilse! Upptäckte då att jag glömt mobilen i bilen...trodde jag ja...vi kom upp på en väg. Några fina bilder blev det på Dina.

         

Jag ropade på Lotta och hörde henne i början...men sen inget. Lotta blev orolig och trodde jag och Dina höll på att drunkna i ett träsk...men det var inte riktigt så illa...jag har bara noll lokalsinne.


Till sist kom jag på rätt spår och fram till en väg och där mötte jag Lisa och en annan spårare. Vi försökte ringa Lotta men täckningen var inte som den skulle...men så såg vi henne. Jag och Dina fortsatte spåret även om det blev lite för svårt och jobbigt...för mig...som nu var rejält trött i benen och trött på att Dina lindade linan runt varenda träd och sten....men Dina gav sig inte! Imponerad över hennes ihärdighet i detta! Trots att det var så svårt! Efter en del snurrande (minst sagt) så hittade Dina nästa skank. Men nästa gång blir det spår i plusgrader och utan snö...men däremot lagt ett dygn innan.


När vi kom tillbaka till bilen så skulle vi gå en tur med alla hundar (Lotta, Lisa och jag med våra hundar)...MEN....då upptäckte jag att jag tappat mobilen i SKOGEN!!! Som att leta en nål i en höstack!


Ja vi organiserade upp en letning...men den blev inte så välorganiserad...jag tänkte att telefonen nog kunde ligga på två ställen...där jag vurpat eller vid Dinas första spårslut. Lotta försökte ringa men hon var inte där jag misstänkte att telefonen var. Lotta gick åt ett håll och jag letade mig fram till vurpstället...ingen telefon...jag gick därifrån mot nästa ställe...då hörde jag den ringa! Jag sprang tillbaka och fick gräva fram telefonen ur löven! Sån TUR att Lotta ringde just då!! Vi var ganska trötta nu allihop. Lotta och Lisa hade ju både lagt spår och varit med hela dan!


Men vi gick en ganska lång avslutande promenad ändå...med gruppfotografering. Men den bilden har Lotta! Får se om den kommer in senare...


Tusen tack för en härlig dag!//Emelie










Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards