Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 16 januari 2012

Av Emelie - 16 januari 2012 11:14

Sedan HD/ED-indexet kom in på skk:s avelsdata så har diskussionerna gått heta. Och jag har också funderat "en del". Det framgick ganska snart att skulle man följa indexets rekommendation...kombinera så att ledindexet blev över 100 både på armbågar och höfter så begränsas våra möjligheter att hitta kombinationer drastiskt. Speciellt som vi har VÄLDIGT mycket att ta hänsyn till.


Det är ingen hemlighet att bernern är en av våra sjukaste raser där cancer är vårt allra största problem, speciellt som det allt för ofta drabbar allt för unga individer. Men vi har fler sjukdomar...lederna kommer väl på plats fem, det finns alltså ett antal sjukdomar som är vanligare att våra berner drabbas och dör av.


Visst vill vi förbättra ledhälsan....men det känns sååååå riskabelt att begränsa urvalet av avelsdjur så drastiskt för detta ändamål. Individer med andra styrkor hälsomässigt riskeras att försvinna ur rasen helt...


Detta är vi uppfödare och vårt avelsråd väl medvetna om. Vi har fått ett reviderat förslag på våra avelsetiska regler som bla är anpassat till indexet. Samtidigt så känns det ärligt talat lite märkligt att inte använda indexet alls när det gäller armbågarna. Förslaget just nu är att vi fortsätter som vi gjort, använder bara fria armbågar. Men när det gäller höfter så ska vi sträva emot att hålla indexet över 100. Det är inget vi måste men bör. Hälsomässigt så har kraftiga armbågsbelastningar större konsekvenser än kraftiga höftledsbelastningar har.


Hur jag än funderar så faller mina tankar tillbaka på att vi borde hitta ett hälsoprogram NU som riktar sig mer till hela bernerns hälsa. Indexet som form gillar jag. Man använder en speciell uträkningsteknik där man räknar in flera faktorer...när det gäller ED/HD-indexet har man bla räknat in ledhälsan runt individerna, sederingspreparat, ålder vid röntgen...man får en tydlig helhetsbild. Och ju fler avkommor en individ får ju säkrare avelsindex får hunden, då man verkligen ser vad just den individen ger. Är ni intresserade av att läsa mer om detta så finns all information ni behöver på Svenska Sennenhundklubbens hemsida, informationen finns under Avelsrådsinformation.


Jag funderar i banor som att man skulle räkna ihop ett åldersindex. Det innebär att vi behöver heltäckande information om hur länge våra berner lever och vad dom dör av, vilket inte borde vara helt omöjligt att samla in då vi är en engagerad klubb i våra hälsoproblem. Vi har ett Hälsoregister på Sennenhundklubbens hemsida där vi kan lägga in våra hundar. Dom behöver inte vara döda...utan det går bra att skriva in sin hund där direkt. Det som är viktigt är att hela tiden uppdatera med information som kan vara viktig ur avelsynpunkt. Om hunden kastreras, om den har problem med nåt...mentalt, klåda, ont i leder...


I det senaste protokollet skriver avelsrådet om en blodbank för berner för forskning om bernerns sjukdomar. Det låter onekligen väldigt intressant! Men vi behöver ett verktyg NU! Först ska det samlas in blod och även pengar kan jag tro och sedan forskas och sedan...ja det tar ju lite tid, men absolut för framtiden!


Ikväll har vi avelsmöte här i Östergötland. Tyvärr hade jag fallit bort ur maillistan så jag fick ingen kallelse till detta möte. Det var tack vare att Susanne (som blivit kallad) frågade mig i fredags när jag var där om jag skulle gå, som jag fick veta att vi hade möte ikväll, måndag. Pga att det blev för kort varsel för mig så kan jag inte gå då Stefan har en tid inbokad ikväll som han inte kan boka om så nära inpå. Jag måste vara hemma med barnen...vi har inte så lätt att få tag i barnvakt här ute i skogen.


Jag har iallafall formulerat mina tankar och frågor kring detta och mailat Berndt Klingeborn som är ordförande i vårt avelsråd. Mailade även vår region Östergötlands avelsansvariga Lotta och Lilian på Edets kennel som jag har fått bra kontakt med sedan jag parade Fjollan med Edets Clapton och min E-kull blev till. Lilian har lång erfarenhet av att föda upp berner och ställer alltid upp när man behöver rådfråga om saker! En bra mentor.


Känns som vi måste ändra fokus lite när vi hittar lämpliga kombinationer. Det vi har konkreta mätinstrument för just nu och som vi har utformat våra avelsetiska regler kring är just ledhälsa och utställningsmeriter. Mentalbeskrivning är såpass svårt att få till så det finns inget krav på det.


Fick några bilder som Susanne tog i fredags. Dina gillar pinnar.

 


Tyra

 

Här en bild jag tog i fredags på Dina som tappar sin fina päls mer och mer...men den kommer ju tillbaka.

 


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards