Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Älskade knäppgökar

Av Emelie - 17 januari 2012 16:03

Ja kära barn har många namn...mina kära bernerflickor kallas ofta knäppgökar eller galenpannor eller tokdårar eller...


Ni fattar temat på smeknamnen!? Nu börjar flickorna komma ur den hormonella fasen då dom tror att dom har en valpkull. Tyras favoritvalp är fortfarande en Blixten Mc Queen-bil som säger "I eat loosers for breakfast", man förstår verkligen att moderskänslorna flödar...eller kanske inte???


När dom går in i denna fasen...eller om man så vill, ur den andra fasen, så brukar jag beskriva det som att en liten propeller växer ur ryggen på dom och dom har en tendens att flyga och fara överallt. Hastigheten kommer nu att öka ända fram till löp....om sisådär 2-3 månader...sedan lugnar dom sig igen och hormoncykeln börjar om.


Tyra och Dina har tagit upp en (o)vana som deras anmödrar Rossina med dotter Fjollan hade. Rossina är alltså mormor till Tyra och Fjollan är Tyras mamma. Den (o)vanan går ut på att dom tittar snabbt på varandra och så ger någon signalen och sååååå....iväg så fort dom bara kan med världens ryck...matte lyckas ibland, men allt för ofta så lyckas jag inte hålla kvar dom i kopplen, och dom rejsar iväg som om det brann i rumpan på dom...


Ja kära, kära älskade knäppgökar. Dessa ryck kommer alltid på vissa ställen och kan även komma när lusten faller in...och det behöver inte vara nåt som drar igång dom annat än deras tanke att detta är ju himla kul... Och just för att jag inte alltid lyckas hålla kvar dom och inte heller alltid blir arg, utan faktiskt inte kan låta bli att tycka att dom är lite charmiga med sina idéer, så känner ju dom detta och dom fortsätter... Men ibland blir jag heligt förbannad, då dessa fasoner kan få farliga konsekvenser för dom...vid en trafikerad väg tex. Och då kan ("konsekventa") matte få ett utbrott och skälla ut dom efter noter. Ja...så bra uppfostrare är jag...


Idag gjorde flickorna...som vanligt...rycket precis innan vi går ner mot Dalhem för att fortsätta in i skogen. Jag lyckades att hålla emot första....andra....tredje....men så gjorde dom ett djä.....a ryck och tokrejsade ner för backen. Då hade vi även lämnat bilvägen precis.

Dina tar tag i Tyras koppel. Kom nu mamma så går vi.

   

Sen fortsatte vi in i skogen.

Dina

   

Tyra

   

Isen är himla kul att gå på tycker båda flickorna. Dinas rumpa.

 

Dina triggar bus med mamma...men mamma Tyra tycker det är lika kul, fast Dina är ettrig som en jag vet inte vad...har nog tänkt att Dina och jag har lite lika temperament...lika ettriga...

   

Kul att gå på is som sagt...

   

Milda goda Tyra

 

Även Dina kan sitta still och se snäll ut...

 


Allt gott!//Emelie

 
 
Lotta

Lotta

17 januari 2012 17:07

Härliga busiga tjejer!
Kram

http://bernergossar.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards