Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 20 januari 2012

Sockerpiller och inklickning

Av Emelie - 20 januari 2012 13:16

Tyra har haft lite hosta igen. Tidigt i höstas hade hon en släng av kennelhosta...även Dina hade lite fast jag knappt märkte det på henne.


Men så i julas tyckte jag Tyra började kräk-hosta till lite väl ofta för att det bara skulle vara tillfälligt. Denna gång hade inte Dina någonting... Tyra var helt pigg och åt med frisk aptit för övrigt.


Två av mina hundar har dött i bernerns vanligaste cancerform-malign histiocytos och Bimbo var bara 5 år gammal. Båda hade bla hosta som symtom. Bimbo väldigt lindrigt men hon blev även succesivt väldigt påverkad i sitt allmänstillstånd. Rädslan för att Tyra ska vara allvarligt sjuk är svår att hålla ifrån sig...


Men jag märkte även att hon inte direkt var dålig i magen men hon bajsade lite väl ofta på promenaderna och de sista bajsningarna kom det bara lite lite eller inget alls. Kanske var Tyras som illamåendehostningar pga lite väl mycket inälvsparasiter?


Körde iallafall en homeopatisk avmaskning utan resultat...misstänkte att Tyra behövde starkare grejer. Stämde först av med Irmeli som är djurhomeopat och hon trodde som jag att Tyras hosta berodde på mask i magen och hon tyckte att jag skulle avmaska med Drontal vilket jag gjorde. Märkte i bajset som kom dan efter att hon hade haft en hel del mask i magen... . Ca 8 timmar efter att jag givit henne Drontal hade hon en hel del hostningar och kräktes lite...precis som Dina betedde sig av maskmedlet jag gav när jag misstänkte giardiaparasit på henne, fast Dinas reaktion var mycket starkare. I vilket fall så var det inte så farligt på Tyra, men jag tror att hon hade lite väl mycket mask i magen och att hon reagerade när maskmedlet verkade som mest. Sen har hostan varit puts väck så glad blir jag för det!


Igår eftermiddag fick Henrik ont i örat . Ytterörat (eller öronlappen som jag sa till sjuksköterskan på sjukvårdsupplysningen  ) var också lite rött. Henrik fick tid till läkare redan igår kväll då förra gången han hade ont i örat så värkte det hål på hans trumhinna. Jag gav Henrik homeopatmedlet Arnica direkt när han sa att han hade ont. Jag har det medlet hemma sedan Doris. Det är ett akutmedel som är antiinflammatoriskt och smärtstillande. Doktorn tittade i Henriks öra och konstaterade att han skulle ha penicillin då det var lite rött ända ner till trumhinnan. Henrik fick sin första dos penicillin på kvällen när vi kom hem igen och redan då hade rodnaden dämpats och Henrik hade inte alls ont. För att han inte hade ont så fick han bara lite mer Arnica inför natten och inget annan värkmedicin. Det vände direkt och han har sovit lugnt och inte klagat på att ha ont alls sen dess!


Några bilder från idag...lite väl molnigt och mörkt för skärpa men...dessutom ville inte modellerna stå still så ofta...

 

Dina har en berner uppe i slänten som hon gömmer och flyttar och styr med...(för känsliga läsare så är det ett gosedjur...ingen död, djupfryst valp)

Mamma får inte se vart jag gömmer den här...

     

Dina fäller mer och mer för var dag...nu har hon fällt ur sin sadel vilket inte förstärker hennes rygglinje direkt...

 

Tyra

   

Nu är bernern gömd och Dina kommer ner i full fart!

   

Lite posering för fotografering tyckte matte vore trevligt...men Dina har såååå mycket att styra med. Hon kryper in i en av bodarna och hittar den här...

 

Lek och söndersmulning av boll...kul kul...


När vi kom in fick Henrik lite blodpudding till lunch. Han lämnade lite...Dina och jag började om vår inklickning då jag genom att chatta med Cinzia som är en duktig tjej på hundträning (bland annat) upptäckte att jag gjort fel! Klickade in Rossina för sisådär 12-13 år sen så jag hade glömt en liten men ack så viktig detalj. Nu ska vi köra två gånger till, sen är Dina inklickad och jag ska börja träna med henne. Har även fått instruktion hur jag ska börja den träningen  ! Klicker är bra...men man måste ju använda den rätt i träningen 


Allt gott!//Emelie

  

 
 
C.L

C.L

20 januari 2012 14:10

Fick mig ett litet skratt här när jag såg den tilltuffsade berner nallen.. =D härliga kort

http://www.fago.nu

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

20 januari 2012 23:26

Skönt att Henrik redan är på bättringsvägen!! Arnica, det är bra det ;-)
Solen lyste med sin frånvaro här också i dag. Men den som väntar på nått´gott........:-)
Ha en skön helg
Kram

http://quilaoronja.blogspot.com

 
Linda & Novakluns

Linda & Novakluns

21 januari 2012 19:01

Så skönt att de båda är på bättringsvägen :D Kanon!! Arnica, tur det finns :) Jag är själv gammalt "öronbarn" och hade alltid öroninflammation på julafton tills att jag var 6 år gammal. Inge kul alls. Nova ligger hyfsat tillfreds på sin bädd och jag ör förvånad att minskningen av maten har gått så bra. Hon är ju annars rätt så matglad...Skönt även att rehab komer igång i veckan!
Ha en trevlig helg!!! Kramar!

http://anovaadelle.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards