Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Aktivitetsdag + FLER BILDER!

Av Emelie - 22 januari 2012 17:35

Såg igår på skk:s hunddata att Fina Rossinas Great Zorros röntgenresultat kommit in. Fri fram men D-höfter...suck.


Jag har pratat med Zorros matte idag och jag fick än en gång bekräftat hur han flyger och far i skogen till synes outtröttlig. Inte utan att man blir fundersam. Det är inte första gången en rörlig hund som aldrig visat tillstymmelse till besvär utan tvärtom är ovanligt aktiv och rörlig har D-höfter. Veterinären hade tom sagt hur välmusklad han var. Det var väl inte den mest rutinerade röntgenpersonalen förstod jag på matte...dessutom var Zorro rejält sederad, han drog låååånga timmerstockar på röntgenbordet. Men matte ska ringa mig när hon fått beskedet hemskickat så vi får se alla detaljer. Om det var D på båda sidor, om där är några pålagringar, vem som har läst av...


Nu är det bara en kvar i kullen som inte är röntgad...tid är bokad...håll gärna någon tumme eller två! Även han är en räserberner som aldrig visat tillstymmelse till besvär...men man kan aldrig vara säker! Det är det enda som är säkert. Huvudsaken är alltid hur hunden mår...men klart D-höfter skapar oro!


Idag har flickorna och jag varit på Omberg på aktivitetsdag! Lotta och Lisa Fracke hade ordnat aktivitetsdag igen. Idag var det sökövningar som gällde. Då jag tydligt fattat vem som har intresse för detta så fick bara Dina göra dessa övningar.

Tyra fick snällt sitta bunden vid ett träd. (Lotta Fracke fotograf)

   

Matte med sin älskade mobil... (Lotta igen...)

   

Först var det personsök. Lotta sprang in i skogen och Dina nosade snart upp henne. Nästa övning var sökrutan. Då ligger ett antal föremål på ett område. Dina nosade snabbt rätt på grejerna, men att komma till matte med grejen var inte Dinas grej. Kul att leta fram grejer men den apporterande biten får vi träna in.

Lotta har tagit bilderna

Där är nåt!

  Hittat!

  

Bra Dina ropar jag! Dina släpper direkt och kommer...

Jag visar på grejen och vill att hon tar med den. 

Dina tar med den och bär den så länge vi går...  

   

Har klickat in Dina nu och gjort lite övningar där jag stått passiv och Dina har själv fått hitta på vad hon ska göra, jag klickar när hon gör nåt. Hon började med att hämta massa saker här inne...vilket vi har härjat som sjutton på Dina för och det gav inget klick heller...kanske därför hon inte apporterar föremål när man sen vill...hmmm... Hon bjöd på en hel del kul grejer. Hon smackade i backen fort som sjutton, jag som knappt fått henne att ligga trots ganska flitigt tränande och absolut inte så fort. Vill ha det så...smack i backen ska det vara! Hon balanserade även på bakbenen utan att ta stöd mot mig. Ja påhittighet är inte och har aldrig varit Dinas svaghet. Nu återstår bara att matte fortsätter träningen...det största problemet...


Sista övningen idag på aktivitetsdagen var godissök. Lotta och Lisa hade lagt ut korvbitar förpackade i toarullar i skogen. Jag släppte både Tyra och Dina på den här övningen...Dina hittade tre rullar inom kort. Tyra ingen!! Roligt att se hur olika dom är! Jag har märkt sen Dina var liten valp att hon nosat och varit intresserad att undersöka saker med näsan, betydligt mer än mina tidigare hundar...inte alltid av godo i tävlingsammanhang dock...men men, hon är duktig! Då Dina slukade hela toarullen med korv och allt, så tyckte jag det räckte med tre stycken....


Efter övningarna så gick Lotta och jag upp på Ombergs topp. Misstänker att den svarta pricken är Dina...Lotta är fotograf.

 

Lotta på väg upp med sina bernergossar Gazton och Imexx.

 


Äntligen kom vi upp på toppen! Vi har varit på väg dit förr, men vi har aldrig lyckats komma dit. Ja Lotta har varit där många gånger. Undrar just hur många sådana här bilder hon har egentligen...

Gazton och Imexx på toppen.

 

Ni ser hur vädret var...

Gazton har precis fyllt veteran...alltså 8 år.

 

En tjusig ståbild skulle vi förstås ta på jubilaren...men vädret och min kamera vars batteri höll på att ta slut var inte de bästa förutsättningarna. Men dessa bilder fick jag till.

Calmaritens Gazton 8 år.

   

Några till på Gazton jag tagit med Lottas kamera.

   

Mina flickor rejsade mest runt, försökte inte ens få till någon poseringsbild på dom.

Lotta fotograf:

Tyra halkar farligt nära kanten...

       

Förutom vädret och batteriet som var slut så frös jag rejält om fingrarna. Men här en bild på Dina med Tyra i bakgrunden.

 

Nu har flickorna ätit och vilar skönt efter en aktiv dag på Omberg! Tack än en gång Lisa och Lotta! Alltid lika trevligt!


Allt gott!//Emelie

 
 
Lotta

Lotta

22 januari 2012 23:37

Ja, jag har måååånga sådana bilder från toppen. Kan ändå inte låta bli att ta några nya varje gång man är där.
Kul att se hur duktiga alla 13 hundarna var idag på söket.
Kram

http://bernergossar

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

23 januari 2012 12:06

Oj, vad det snöade!!! Men roligt hade ni ;-)
Skönt att vi fått lite snö. Hoppas den stannar en stund!
Ha en bra dag
Kram

http://quilaoronja.blogspot.com

 
Anette

Anette

23 januari 2012 13:21

Hej! tråkigt att hunden fick ett D, ja ibland kan man undra, har en tik som är röntgad två gånger, har ED o Vä A men tyvärr Hö D, hon är röntgad två gånger och det blev till detsamma, Hon visar ingar tecken på att halta och har aldrig gjort det. Oxå vid hennes röntgen sonv hon och drog långa timmerstockar.
ha det bra
Anette

http://www.monowi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards