Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 26 februari 2012

Sorgliga besked

Av Emelie - 26 februari 2012 15:23

Fick ett mycket tungt besked häromdagen. Fina Rossinas Dingo af Smejlycka "Gibson" lever inte längre. Det var mentala problem som accelererade till det ohållbara som gjorde att familjen tvingades ta beslutet. Jag misstänker starkt att det var något som satte sig på hjärnan, jag tror borrelia. Han hade borrelia som mycket ung. Vi får aldrig svar på detta men jag vet att Gibson hade en kunnig och duktig familj som även sökte professionell hjälp för hans mentala problem. Mina varmaste tankar till familjen som tvingats gå igenom detta. Och även mina varmaste tankar till Gibson...han mådde nog verkligen dåligt   Han har en hel del nära familj uppe i himlen nu. Kan givetvis inte låta bli att tänka på min Doris (kullsyster) som hade ett temperament som gjorde att alla oavsett om man gillade hundar eller inte älskade henne. Och Doris som låg så lugnt hos veterinären och viftade på svansen tills sprutan verkade.... Jag misstänker även att borrelia hade ett finger med i spelet när det gäller Doris obotliga njurskada. Men även det kommer jag aldrig få svar på. Borrelia är väldigt svårt att säkert diagnostisera. Det är även en till kullbror som har en halv ansiktsförlamning...även den finns det misstankar om att borrelia satt sig på ansiktsnerven...men säkert svar får vi inte där heller. Han mår tack och lov bra trots sin halva ansiktsförlamning och har även han ett gudabenådat temperament.


Annars så går vi på halvfart här hemma. Influensan har slagit till. Barnen har haft hög feber men börjar pigga på sig. Då är det lite värre med mig och Stefan. Men med ipren i kroppen så var det riktigt skönt att gå på en lugn promenad med flickorna i det strålande vädret!

Tyra

Dina tog sig dock en långsväng idag, typiskt när det blivit lite mindre aktivitet de senaste dagarna...hon har dragit på detta ställe förut....brukar koppla upp båda här, men Dina hann dra innan jag hann koppla henne. Det luktade om henne när hon kom tillbaka så jag har mina starka misstankar om att något mycket äckligt förtärts...Stefan pratade om något jägarna lagt under en rotvälta...


Men hon kom tillbaka.

Båda flickorna

 


Tycker verkligen Tyra verkar bra i sin rygg nu. Jag har tryckt lite försiktigt men upplever inte att hon markerar nu. Hon rör sig obehindrat...äter obehindrat...mår helt enkelt prima. Så snart kan vi nog träna lite drag igen...nu har jag bokat in draglägret i Gävle Kristihimmelfärdshelgen! Planen är att vi ska tävla i det riktiga officiella Arbetsprovet där!! Så då måste vi kunna dom momenten bra! Kul morot!

   


Allt gott!//Emelie

 

 
 
Marianne

Marianne

29 februari 2012 23:56

Alltid tråkigt då en hund måste lämna innan den har levt sitt liv klart. Och ibland får man inte veta varför. Frågor och funderingar gör att man ibland tappar sugen på att fortsätta med avel, för man vill ju ha svar på det som blir fel ibland. Vissa svar finns, men dem får man inte ta del av. De är inte officiella. Fina foton på dina hundar.
Ha det gott
Kram

http://www.ekoxenskennel.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards