Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

Milla

Av Emelie - 18 mars 2012 22:06

Nu var det ett tag sen jag visade bilder på Milla, Dinas kullsyster.


Jag träffade Millas husse och matte för första gången när Tyra var dräktig med G-kullen. Dom har haft tre berner före Milla. Deras senaste berner kom från Heimarkens kennel, alltså från Lena som jag köpte Tyras mormor Rossina (Heimarkens Bonanza) av, som sedan blivit stamtik för min avel. Lena hade ingen bernerkull på gång utan rekommenderade mig för Anne-Greth och Gösta när dom sökte en ny valp då deras Ellen fått lämna dom.


Jag är väldigt glad att Anne-Greth och Gösta valde valp från mig. Jag har fått så många fina mail och bilder där jag fått följa Millas första två år. Och inte de fina sockorna att förglömma!! Som Anne-Greth stickat till mig och hela min familj!! Ja Anne-Greth och Gösta är verkligen mer än generösa på alla vis!!!


Milla har lovordats av sin husse och matte i alla tonarter, vilket givetvis får mig sprickfärdig av stolthet. Det bästa betyget man kan få som uppfödare. Idag fick jag ett mail där dom än en gång ville berätta hur ofta dom får beröm för sin fina hund när dom är ute med Milla. Och det som gladde mig extra var hur dom uppskattade det Tyra fört vidare och hur dom uppskattade mitt avelsarbete att hitta rätt kombinationer. Blev så glad över dessa ord så jag kunde inte låta bli att skryta lite idag...

Milla busar med sin favoritkompis Krille

   


Och det som är det allra viktigaste är att jag vet att Milla får det bästa hundlivet en hund kan få!! Och jag önskar att ni ska få ett långt bernerliv tillsammans med Milla!! Både ni och jag vet att ett bernerliv allt för ofta blir allt för kort. Men hoppet om en friskare berner i framtiden lever för oss alla!!


Vad jag förstod på svaret jag fick på motionen om att rasklubben ska arbeta för ett åldersindex som komplement till nuvarande höft- och armbågsleds index, så är det arbetet redan på gång!! Det har bedrivits undersökningar om att det finns ett samband att äldre individer föder äldre avkommor och detta kan vi förhoppningsvis och troligtvis kunna dra nytta av i vårt avelsarbete i framtiden!!

Milla "Tufsmaja"

 


Allt gott!//Emelie

 
 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

18 mars 2012 23:00

Måste vara jättekul, att som uppfödare få så många fina ord från "valpköpare" Klart du är stolt ;-)
Kram

http://quilaoronja.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards