Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 20 mars 2012

Av Emelie - 20 mars 2012 20:03

Halkade in på en blogg och blev lite inspirerad....


Jag har gjort MH på samtliga mina tikar som jag har/haft här hemma. Jag tycker det är väldigt intressant att se hur olika hundar reagerar på de olika momenten...eller för all del inte reagerar. Berner har en tendens att inte reagera på momenten. Därför tror jag den nya mentalbeskrivningen som heter en förkortning som jag glömmer hela tiden....iallafall tror jag den kommer kunna beskriva berner bättre.


Jag gjorde mitt första MH 1999...eller rättare skrivet; min första berner och stamtiken till min uppfödning mentalbeskrevs, Rossina (Heimarkens Bonanza). Rossina var en berner med mycket fart i, vilket jag gillade...men hon gjorde inte ett särskilt genomsnittligt MH för att vara berner.... Den röda linjen är den genomsnittliga bernern och det gröna fältet är Rossinas beskrivning.

 

Som ni ser så var Rossina en extra-allt-berner. Då kan man ju ställa sig frågan...vad är ett rastypiskt MH för en berner?? Och är en som Rossina som avviker så starkt från medelkurvan ens lämplig att gå i avel??


Vi diskuterade MH lite på senaste RAS-konferensen. Då presenterades även den nya formen av mentalbeskrivning som kommer tas i bruk nu 2012. Det som berördes lite var att vi önskar lite mer nyfikenhet och orädsla och mindre agressivitet och mindre jakt....


Rossina fick iallafall 13 valpar. Flera beskrevs...bla min Fjollan som sedan skulle få tre kullar. Jahapp...och hur gick detta till?? Fjollans MH:

 

Fjollan är mamma till Tyra. Tyra och Fjollan är väldigt lika varandra i mycket. När jag ser Tyras MH så här i diagramform så tycker jag nog att jag förstår varför jag tycker Tyra är så exeptionellt fin mentalt...mild och god... Tyras MH:

 

När jag letade pappa till min G-kull så hittade jag Askimsvikens L-kull där alla utom en hade genomgått MH. Jag gillade deras höga siffror på socialitet som är en komponent jag skattar högt när det gäller MH. Kvarstående rädslor vill jag också undvika... Askimsvikens Lacoste som är pappa till min G-kull är nog den fartigaste berner jag träffat!! Lacoste´s MH:

 

Här har vi extra allt igen! Personligen så är jag omåttligt stolt över Tyras och Lacostes valpars MH. Alla fem har gjort väldigt fina MH och i mina ögon har Dina gjort det finaste...men även hon hamnar ganska mycket utanför medelbernerns beteende...

 


Intressant är det iallafall!!


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards