Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 13 april 2012

Planer

Av Emelie - 13 april 2012 13:42

Har blivit lite glest mellan blogginläggen nu ett tag. Kanske för att jag just nu känner mig lite oinspirerad med fotandet. Ingen större katastrof med det. Mer än att blogginlägg utan bilder kanske inte är så kul för er?? Men jag uppdaterar er utan bilder idag istället...


Annars så händer det en del på hundfronten...eller rättare skrivet...en hel del är på gång på hundfronten.

Tyra och Dina mår bara bra. Detta njuter jag av. På valpplaneringsfronten har jag vägt hit och dit. Men nu har jag bestämt att para Tyra när hon löper nästa gång. Jag TROR det blir i augusti. Hon hastades igång av Dina och löpte en kortare sväng i februari. Och efter det har hon fällt ur och fäller faktiskt fortfarande lite. Egentligen blev det i "fel" ordning. Då mina flickor brukar fälla helt färdigt innan löp.  Men jag TROR Tyra inte kommer fälla men löpa igen ihop med Dina som verkar ha högst 6 månader mellan sina löp. Alltså i augusti. Men helt säker kan jag givetvis inte vara...men så spekulerar jag.


Nästa steg är ju att hitta en lämplig blivande fader till Tyras valpar. Och jag har allt spanat runt lite och har några jag är intresserad av...så vi får se vem det eventuellt kan bli. Många parametrar ska klaffa...


Annars blir valborgshelgen en spännande helg hundmässigt. 29 april är det inofficiell hundutställning i Ödeshög. Dit är systrarna Dina och Kelly anmälda. Är många berner anmälda dit, så det blir ju kul bara det!


Men ännu mer spännande blir det 1 maj då både Tyra och Dina fått plats att genomgå den nya formen av mentalbeskrivning som SKK håller i. MH görs ju i SBK:s regi. Det ska bli väldigt roligt att beskriva mor och dotter samma dag och sen kunna jämföra med deras MH:n. Även om BPH (som detta nya heter) är utformat på lite annorlunda vis så är flera moment liknande. Bedömningen görs också lite annorlunda, mot MH:ts fem alternativ per moment så bedöms hundarna lite mer nyanserat...har inte tittat på protokollet som beskrivaren fyller i, men det är 10 sidor långt!!!! Priset för både MH och BPH är numera 600 kr/hund. Det har höjts en del men jag tycker det är helt rätt med tanke på vad man får för dom pengarna jämfört med tex en utställning som kan kosta uppemot 500 kr och ibland mer.


Senare i maj...närmare bestämt Kristi himmelfärdshelgen så ska Tyra och jag på dragläger i Gävle. I samband med det draglägret så har jag anmält oss till två Arbetsprov. Två chanser att klara AP1...och träning och inte minst trevligt umgänge med trevliga människor!!


Tyra och jag har några kvällar i rad varit flitiga och tränat en kortis. Vi behöver verkligen nöta på märker jag. Fortfarande mycket tur om vi ska lyckas... Tyra förstår nog mina kommandon men ibland blir det nog lite mycket (mitt fel givetvis) och då ser jag det direkt på Tyra som inte gör antydan att lyssna utan istället bara går rakt fram. Ska nog försöka få henne att stanna dom gångerna för att kanske styra henne rätt, har inte ens försökt det. Minns Ing-Marie med Bluffa när dom gjorde AP1 för ett år sen i Linköping. Hon stannade Bluffa och styrde henne rätt bara med kommandon...dom gjorde ett strålande prov.


Och sen är planen att tävla i drag (AP1) med Tyra på rasspecialen i Degerfors i början på juni och ställa ut Dina dagen efter. Dina har då gått in i öppenklassen vilket kanske inte känns så lovande med tanke på att Dina är den mindre modellen berner och behöver sin tid att utvecklas. Fast liten men naggande god som ordspråket säger...


Så vi har en del att se fram emot! En härlig helg tillönskas alla!//Emelie

 
 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

13 april 2012 17:47

Tack för uppdateringen ;-)
Det är mycket nu!!! Spännande med allt.
Ha en bra helg
Kram

http://quilaoronja.blogspot.se

 
Junitjej

Junitjej

14 april 2012 16:53

Svar: Jag hoppas också det dröjer innan det blir en ny hund. Jag älskar Yambo och han är fantastiskt fin!! Jag hoppas att han kommer att leva länge till.

http://junitjejen.se

 
Lotta

Lotta

14 april 2012 22:06

Duktiga ni är som tränar flitigt på draget. Jag borde oxå, men kommer aldrig igång med det.. måste se till att få ordning på drag-grejerna någon gång så jag kan börja igen att träna. Kram

http://bernergossar.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards