Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 21 april 2012

MH

Av Emelie - 21 april 2012 16:39

Idag har jag haft en intressant och rolig men lite kylig dag på Finspångs brukshundklubb.


Klockan 8 körde ett MH igång i SShK:s regi. Jag tittade på de fem första bernerna. Generellt sett är jag MYCKET positiv till alla dessas beskrivningar. Riktigt fina MH:n fick jag se idag vilket gläder mig mycket som berneruppfödare!


Först beskrevs kullbröderna Bauernhofs Örjan och Östen. Dom är kusiner med min G-kull då deras mamma Askimsvikens Lalicia är kullsyster med G-kullens pappa Lacoste. Dessa bröder gjorde kanonfina MH:n. Dom var i mina ögon väldigt mentalt stabila trots sin unga ålder (14 månader). Först ut var alltså Örjan.

Denne kille blev jag riktigt förtjust i...både utseendemässigt och mentalt. I det närmaste min idealberner...här med uppfödare och ägare Lisbeth Kull. Kopplade av bra vid "aktivitet".

Lekte med avståndsfiguranten.

 

Stabil kille mentalt...här vid "dumpe" och "skrammel"

   

Spökena håller jag koll på!

       

Men egentligen förstod jag hela tiden att det inte var riktiga spöken...för dom finns ju inte...

 

Kullbrorsan Östen var en sån där kille som jag gillar....han hade den där extraväxeln som jag är så svag för (bilderna är lite si och så...experimenterade med de manuella inställningarna och hängde inte riktigt med i ljusväxlingarna vid dom olika momenten). Östen gillade dragkampen! Här vinner han över testledaren!

     

Östen var också stabil. Gick fram direkt och kollade in overallen vid "dumpe". Båda bröderna hoppade upp på skramlet...för att riktigt undersöka...det var det fler som gjorde visade det sig...


Sen var det dags för första flickan för idag. Odenhills Irma. En tik helt i min smak. Hon var lite lugnare än grabbsen vid lekmomentet men när de kom till "jakten"...ojojoj!!! Där låg nog faktiskt tom Rossina i lä...har nog aldrig sett en sådan ivrig berner att få komma iväg och jaga. Men mordlystnaden var inte så stark visade det sig....som en viss madame Rossinas...men hennes mördaräventyr skulle jag inte skriva om här och nu...


Irma gjorde också ett fint MH! Här står matte Lena Rydgren och Irma och filosoferar...

 

Overallen var väl inge farlig...

 

Söt både på in och utsidan.

 

Från norrland hade Doremis Lucky Luke Kid kommit med sin familj! Han ville absolut göra sitt MH här i Östergötland! Och det kan man ju förstå! Dagens beskrivare Susanne Ragnar är verkligen duktig. Testledare och figuranter likaså...en eloge till er alla!

Lukas

 

Den här tar jag! 

Visst är jag snygg!

     

Snygg från sidan också...

 

Matte får instruktioner av testledaren...då passar jag på att vara snygg...

     

Jaha och här har dom fällt upp ett blåställ matte....vad nu det ska va bra för??

Den här skramlade nyss matte...

 

Och helt plötsligt så närmade det sig spöken!!! Försökte att strunta i dom...oönskat beteende nonchalerar man...

 

Men dom var så påträngande så jag var vungen att säga åt dom att försvinna...matte var ju helt passiv...

 

Men inte lydde dom mig inte! Nej dom kom bara närmare så jag kollade vad den där andra tanten tyckte om deras beteende...har väl aldrig varit med om maken om märkligt beteende!

 

Och där står ni och glor! Ska man behöva sköta uppfostran av dessa märkliga varelser helt själv??

 

Men visst kan jag hälsa...jag är inte den som är den...men nog tycker jag att du betedde dig konstigt och hade märkliga kläder på dig...men men...jag dömer ingen...

 

Sist ut var Isa! Bernerdalens Isa. Ännu en fartig tjej. Riktigt härliga personligheter fick vi se göra MH idag!

     

Isa kollar in skramlet.

 

Även Isa fick träffa spöken i skogen! Hur märkligt beter sig inte folk här i Östergötland på en skala kan man ju undra??? Isa kommer från Stockholm.

 

Söt

 

AnnCatrin som har Lukas har en hane till, Geneins Aston Martin 4 år.

 

Busbullen...studsbollen...kärt barn...

   

Här skymtar husse i bakgrunden.

 

Camilla Anderholm var med till Östergötland också! Men hennes bernerkille Doremis Kliff Ford fick stanna hemma hos husse i Sundsvall.

 

Snygg-Aston

 


Vilken kick att få träffa så många härliga berner idag!!!


Och tack alla goa mattar och hussar för trevligt sällskap!!


Allt gott!//Emelie

 
 
Stina

Stina

21 april 2012 22:23

Hejsan!
Råkade kika in här just idag och fick ju se både den ena och den andra "släktingen" här på bild. Va skoj att främst se barnbarnet Iza som jag inte sett mer än på bild. Jag ser mkt fint jag gillar!! :) Irma...hehe...ja..hennes mamma var väl inte heller sölig jagare har jag för mig. ;) Dock har jag på papper att hennes farfar INTE jagade!! (Vad som än sagts om räsergenen där :P) hehe...

Ha en fortsatt trevlig helg!
Stina

http://www.lundbackensdiamanter.se

 
Camilla

Camilla

22 april 2012 21:11

Gissa om Kliffen nosade igenom mig då jag kom hem ;O) han kände säkert doften av tjejer ;). Det var en trevlig dag ute i skogen med stabila hundar som även bjöd på lite fart .. härligt att se.
Trevligt att även träffa dig och familjen.
Nu får vi ladda upp inför Degerfors och hoppas på lite bättre väder än helgens även om det kunde varit mycket värre.
Kram Camilla

http://www.tuffa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards