Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 2 maj 2012

BPH

Av Emelie - 2 maj 2012 13:51

Det har verkligen varit fullt upp i helgen. I lördags ställde jag Dina på inofficiell utställning i Ödeshög. Det blev en heldag för mig. Dina åkte egentligen ut, men det var så vackert där, härligt väder och trevliga vänner runt ringen så jag stannade hela utställningen ut. Jag är väldigt nöjd med Dinas resultat. Hon fick HP, vann unghundsklassen av två där båda fick HP. Och sen placerade hon sig som 2:a av 4 tikar. Kritiken och bilder har jag lagt in på facebook. Tänkte ägna denna blogg till tisdagens begivenheter.


På tisdagen åkte vi till Mjölby brukshundsklubb jag och flickorna. Jag hade anmält båda till den nya formen av mentalbeskrivning som ordnas i skk:s regi. Den förkortas BPH. Här kan ni läsa mer om BPH. Jag vågar nog påstå att mina två bernerflickor är dom två första bernerna i landet som beskrivits officiellt med denna nya form då det är nu i maj som BPH sätts i officiellt bruk runt om i landet. Gå gärna in på Skk:s hemsida och anmäl er hund!! Nu vill man få så många hundar beskrivna som möjligt för att kunna utforma rasprofiler och allmän utvärdering. Denna mentalbeskrivningsform har varit på gång och under utveckling i flera år. Tillsammans med genetiker på SLU just för att få fram ett bra verktyg för oss uppfödare arvsmässigt när det gäller den mentala biten. Jag hoppas att det kommer bli lättare för oss som inte har bruksras att få våra hundar beskrivna med BPH och att det därmed blir obligatoriskt för våra avelsdjur framöver att ha blivit beskrivna med BPH. Tror så då det är skk som arrangerar och dessutom är banan betydligt smidigare och lättare att rigga än MH-banan och det behövs färre personal; en beskrivare och två testledare. Det går också fortare att genomgå och det är inte lika hög skrämselfaktor upplever jag utifrån hur mina hundar reagerade.


Och hur gick det då för mina flickor. Jo...ganska som väntat. Jag "sover" fortfarande lite på min slutliga utvärdering av BPH men det känns mer och mer som det blir verktyget jag kommer satsa på i aveln.


Som hundägare så är det mycket närmare vardagen än MH:t. Jag fick en sammanfattande beskrivning med mig av varje delmoment och en punkt heter "Över alla moment". Sedan kommer ett utförligare protokoll in på avelsdata som beskriver hundens beteende steg för steg i varje moment. Jag kommer nu att presentera det sammanfattande protokollet här och hur beskrivaren bedömde Dina respektive Tyra. Tyra har ju börjat löpa så vi fick vänta till sist men då fick alltså även Tyra göra sitt BPH. Så Dina gjorde sitt först. Dinas beskrivare heter Cathrine Hoff och Tyras Krister Wall. Detta är alltså Dinas och Tyras generella bedömning på varje moment...mer exakt och stegvis bedömning kommer som sagt in på avelsdata. Det är graderat 0-4 och ju högre siffra ju mer av det som står framför.


Moment 1. Främmande person:

Glad i människor: Dina 2, Tyra 3

Trygg: Dina 4, Tyra 3


Moment 2. Föremålslek:

Energisk: Dina 1, Tyra 1

Lekfull: Dina 1, Tyra 1


Moment 3. Matintresse:

Energisk: Dina 2, Tyra, 2


Moment 4. Överraskning: (ungefär som "dumpen" på MH, men bara en halvfigur men med ansikte målat. Här var den stora skillnaden på Tyra och Dina. Tyra tyckte den var obehaglig, stannade och stod stilla bakom mig och tog tid på sig att vilja undersöka den och då med min hjälp, medan Dina ryggade undan snabbt men sedan var hon snabbt framme och kollade vad det var helt utan min hjälp  )

Nyfiken: Dina 3, Tyra 0

Arg: Dina 0, Tyra 0

Trygg: Dina 3, Tyra 1


Moment 5. Skrammel. (Här var det en tunna dom såg som skramlade jämfört med MH:ts skrammel som kommer plötsligt utan att dom ser)

Nyfiken: Dina 1, Tyra 1

Trygg: Dina 4, Tyra 1 (egentligen var Tyra lite tryggare vid skramlet än vid överraskningen men det syns kanske i det utförligare protokollet sen)


Moment 6. Närmande person. (Bara en person och personen är iklädd kåpa, vidbrättad hatt och solglasögon och närmar sig långsamt, inte alls lika hotfullt som spökmomentet utifrån hur mina hundar agerade)

Glad i människor: Dina 1, Tyra 1

Arg: Dina 1 (den här 1:an beror på att Dina först när hon såg den närmande personen så kastade hon sig fram i linans, som kopplas på vid detta moment, längd och skällde till. Men när hon märkte att hon inte kunde kolla in personen i fråga så la hon sig och tuggade gräs istället. Beskrivaren sa att hon inte bedömde Dina som arg alls egentligen...men???) Tyra 0

Trygg: Dina 3, Tyra 3.


Moment 7. Underlag. (Detta var ett intressant och ett helt nytt moment där hunden fick gå först på en stålbro som vickade över och sen på ett plasttakunderlag)

Trygg: Dina 1 (otäckt sa Dina men hon följde med alla gångerna, ser inga problem med att träna upp detta om jag skulle vilja), Tyra 2 (Tyra tyckte mer det var onödigt, här var hon modigare än dottern)


Moment 8. Skott

Trygg: Dina 4, Tyra 4


Över alla moment:

Ljudlig (pip och skällande under beskrivningens gång): Dina 0, Tyra 0

Positiv attityd: Dina 3, Tyra 2


Detta är alltså den sammanfattande delen. Nu väntar jag spänt på att läsa det utförliga protokollet som alltså ska komma ut på avelsdata. Dom kunde inte säga när då allt precis har satt igång med detta.


Och sen är det spännande planer på gång. Tyra har börjat löpa och parning är planerad!! Vem den utvalde är håller jag på till efter parningen. Blir det som jag tror och hoppas så får Tyra sin andra kull i mitten av juli....men jag berättar mer om detta!!!


Allt gott!//Emelie




Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards