Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 10 maj 2012

Av Emelie - 10 maj 2012 13:27

 

Fina Rossinas Elvira

2000 10 10 - 2012 05 10


Idag fick Elvira, sista som var kvar i min första kull, lämna sin matte Emma för att springa på de saligas ängder. Matte Emma har kvar Elviras son Prinsen hos sig.

 

Tack Emma. Elvira har haft ett långt och friskt bernerliv som hon lämnar med lätthet för att springa med sina kullsyskon och sina föräldrar på de gröna ängderna i hundhimlen. Hennes syster Fjollan var lätt i sinnet när hon tittade på mig när hon lämnade mig med sjukvårdaren. Jag såg henne aldrig vaken igen. Jag vet att Elvira hade samma lätta sinnelag.


Bilder jag tog på Elvira och hennes matte Emma när jag träffade dom på hundutställning i Växjö i november 2011.


 


       

Farväl finaste Elvira och hälsa mina kära där uppe.

 


Tyra och jag åkte upp till Sundsvall i måndags. Vi skulle ju på parningsdate.... Jag tog ett progesteronprov på Tyra för att säkert veta att jag åkte rätt dag. Jag trodde att jag tog provet i god tid, men när jag fick svaret så visade det sig att hon låg så högt i sitt värde att det fanns risk att jag inte skulle hinna upp i tid. Jag ville inte tro på dom där siffrorna... Åkte upp och hundarna försökte enträget, vilket gjorde att jag fortsatte att inte tro på siffrorna... Men det blev aldrig någon hängning...troligtvis pga att det just var fel i tiden. Så även om det blivit det, så hade det nog inte blivit valpar...??? Just nu så känns detta med parning och valpar ÄNNU krångligare än vad jag tyckte innan.


Även om jag med facit i hand tycker att det var onödigt av mig att åka upp, så var det en bra resa på andra vis. Jag och Tyra fick möjlighet att lära känna Doremis Kliff Ford ganska väl. Och jag kan nog tala för både Tyra och mig när jag säger att han är en höjdarkille som jag tror passar väldigt bra ihop med Tyra på flera vis. Hans lugna goda temperament inte minst! Han är verkligen GOD ända ut i klospetsarna. Liksom jag tycker Tyra är också förstås. Så vi hoppas att jag lyckas pricka bättre dag nästa löp!


Dessutom så tycker jag att Kliff har en väldigt trevlig matte. Varken Camilla eller jag lider av tunghäfta på något vis och vi delar passionen att prata HUND! Detta ämne är helt outtömligt, så många långa trevliga pratstunder har jag också haft uppe i Sundsvall. Dessutom har jag hunnit öva en hel del inför Bach-konserten i Vadstena klosterkyrka den 17 maj kl. 21.00   Så nu fortsätter Tyra och jag som planerat att satsa på draget och Arbetsprovet i vår. Och jag hoppas på Tyra-Kliff-valpar tidig vår 2013 istället.


När vi kom hem hit så visade det sig att även Dina kommit i löp igen! Dina och även Tyra en sväng, löpte i februari. Så nu är det ju egentligen för tidigt. Men jag tror dom försöker synka ihop sig...så det blir lite hit och dit med hormonerna. Matte hänger definitivt inte med i svängarna. Så vi får se när flickorna tänker löpa nästa gång??? Om det blir i november-december som jag tror eller??? Vågar inte uttala mig egentligen...


Igår kväll när dom ännu en gång försökte och försökte....båda ville...men det blev ingen hängning, så kände jag att det fick räcka. Jag bestämde mig för att åka hemåt direkt på natten. Så kl. 21.30 åkte jag från Sundsvall och kom hem kl. 03.30 Det var regnigt långa sträckor. Jobbig resa men den gick bra!


Allt gott//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards