Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

VILKET DRAG!!!!

Av Emelie - 21 maj 2012 16:31

Vilket drag det varit i helgen!!! Börjar från början...


Torsdag kväll spelade jag konsert med Marie-Louise i Vadstena klosterkyrka. Bach givetvis!! Och det var underbart...som alltid. Samspel mellan Marie-Louise, mig, publik, akustik, atmosfär, klang, frasering.... Stor och positiv publik!! Tack  


Sedan var det så dags för hundaktiviteter... Min dragkompis Ing-Marie jobbade natten till fredag, så hon och hennes man Otto och deras hundar åkte upp till Gävle först på fredag morgon. I Gävle var det nämligen dragläger för sennenhundar. Det började redan på torsdagen, men Ing-Marie, Otto och jag med Tyra samåkte alltså upp på fredag morgon. Tack   

Ing-Marie med sina flickor, mamma Qurry (8 år) längst fram och dotter Milla i bakgrunden

 

Qurry som precis tillfrisknat efter en jobbig operation    Finaste Qurry med finaste matte!

   

Framme på fredagen så var det så dags för helgens första Arbetsprov. Arbetsprov är ett prov i drag specialanpassat för våra fyra sennenraser!! Våra sennenraser är gårdshundar med lite olika uppgifter på gården, bl a att dra lastade vagnar på vägar där inte häst och vagn riktigt kommer fram.


Arbetsprovet är indelat i tre officiella klasser. Det finns även ett inofficiellt förberedande Allmändrag för de yngre hundarna, eller för den som vill prova på -oavsett ålder på hund. Meriterna efter godkänt Arbetsprov är alltså officiella. Och redan vid första godkända Arbetsprov 1 så får hunden de tjusiga bokstäverna AP framför sitt namn i stamtavlan. Hunden måste ha fyllt 2 år för att få tävla i Arbetsprovet och ledstatusen ska antingen vara helt fri men 1:or fram och C-höfter är också godkända. För Allmändraget ska hunden ha fyllt 1 år. Ledstatus är inget krav på det, då hunden bara drar skaklar med ett hjulpar på.


Vi hann koppla på vagnen och provköra banan lite grann innan det så var dags för Arbetsprov och Allmändrag. För Tyra och mig blev det vårt första försök att bli godkända i det officiella Arbetsprov 1...NERVÖST!! Vi har ju faktiskt tränat ganska flitigt men korta pass men ganska ofta ändå. Vi har en gång tränat momentet slalom och vägkorsning på uppbyggd bana. Jag känner att vår träning har gett resultat så jag vet att vi hade kapacitet men jag vet ju att det kan gå hur som helst när mattes nerver kopplas på och även om min och Tyras kommunikation förbättrats mycket den senaste tiden i träningen...så vet jag att min tajming måste vara exakt, annars stänger Tyra av och GÅR åt det hållet Tyra vill gå...


Iallafall så har vi tränat mest slalom här hemma men jag har haft lite tätare mellan konerna än det ska vara....så slalomrytmen var ju lite annorlunda här hemma...efter lite småstrul så passerade Tyra sista konen utan att svänga mellan...så vi nollade det momentet. I vägkorsningen så svängde inte Tyra helt utan gick ut genom fel koner vid första passagen, andra och tredje passagen fixade hon, så vi nollade även andra momentet. Det tredje momentet "Grinden", så var Tyra lite seg i stannandet så vi fick avdrag med ett poäng, vi fick alltså 9 poäng. Och så var det dags för dubbel last. Berner tikar drar 40 kg under hela provet innan, men under dubbel last drar dom 80 kg i 100 meter. Tyra drog sakta men säkert 80 kg i 100 meter och vi fick så 10 poäng på det momentet. Sedan drar hunden 50 meter utan last, 10 poäng blev det där. Helhetsintrycket fick vi 9 på. Sammanlagt fick vi 66 poäng. 85 poäng ska man ha minst för att bli godkänd och maxpoäng är 120.


Jag kände ändå efter vårt första prov att vi har kapacitet nog att klara det om förhållandena är gynsamma...men....????


Det var dock en som klarade AP 1 på fredagen, och detta med hela 116 poäng av 120 möjliga!! Det var härligt att se en så fartig 9-åring!! Stort GRATTIS till Bränngärdans Dickens Kiwsam "Casper" med matte Sanna Larsson!!!

 

Två ekipage tävlade i AP 2 på fredagen och båda körde godkänt!!! GRATTIS till er! Är inte riktigt säker på matte till vänsters namn, men tror hon heter Inga-Lill, hennes bernertik heter iallafall Doremis Yonita. Till höger ser ni Mont Morzys Bolero "Ludde" med matte Heléne.

Och så var det så dags för AP 3 och även där var det två ekipage som körde godkänt. Det ena körde sitt andra AP 3 godkänt och blev därmed CHAMPIONS GRATTIS Ulla Sandqvist med Bernerdalens Åza "Lovis". Så här glad blev Ulla! Vill även tacka dig Ulla för att du med medhjälpare i Gävle ordnat en sådan härlig helg för oss!!! Tack alla inblandade!

 

Ing-Marie Olsson med Björnligans Bluffa Björnbus körde också godkänt AP 3. GRATTIS!!!

 

Två duktiga och glada ekipage!!! Imponerande! Svårt att tro att Tyra och jag någonsin kommer komma så långt...men vi får se??? Man ska aldrig säga aldrig...

 

Allmändraget kördes godkänt av Edets Prins Solo med matte Toril. GRATTIS!!!!

 

Tävlingarna drog ut på tiden så klockan blev ganska sen innan vi kom till campingen. Men det hindrade inte en låååång kväll (natt) med glada skratt och mycket prat. Åt en sen middag tillsammans med domarparet Anita och Bengt Mårtensson och Jennie Olsson i hennes stuga. Jag stannade länge och Jennie och jag pratade långt inpå småtimmarna! Så trevligt hade vi....iallafall jag...

Jennies fine bernerkille. Eklövens Hooked on a feeling "Dizel"

   

På lördagen var det träning! Jag tränade ganska mycket med Tyra och märkte att hon blev rejält trött. Hon hade även svårt att riktigt vila så länge vi var där bland alla hundar. Vi var en hel del! KUL!! Några stycken tränar på plan....

     

Bernerdalens Evita "Kira" med matte tränar....förlåt, har glömt namnet på matte....har uruselt namnminne...något bättre på hundarnas namn...

 

Toril med Solo och Heléne med Ludde.

Yonita med matte Inga-Lill

 

Ludde

Ing-Marie tränar plats med Bluffa. Tyra passerar förbi.

 

Tyra blev som sagt riktigt trött så vi körde lite skojträning med vagnen med mycket köttbullar mot slutet av lördagens träning, så att hon inte skulle tröttna helt inför söndagens tävling...

Tyra 

 

Mellan varven kunde man gosa med Anita och Bengts lilla Sindy 11 veckor (född på Clangulas kennel), ljuvligt söt!! Här passar Ing-Marie på att gosa lite.

 

Lilla Sindy står fint!

 

Tyra hälsar på lilla sötnosen.

 

Kanske längtar Tyra (lika mycket som jag) efter egna valpar....

Fina killarna Casper och Linus (Nellyvill´s In your dreams...tror jag Linus heter i stamtavlan...rätta mig om jag ha fel Sanna)

 

Kira myser i gräset

 

Barbro med make och deras två appenzeller sennenhundar Appie och Emmie var också med på lägret. Emmie är redan AP Champion. Emmie är mamma till Appie.

   

Det kom även fler som bodde i närheten på lördagen med sina sennenhundar, alla kom inte med på bild. Våra aktiviteter lockade även andra...med andra raser...

 

  Flera nyfikna pratade med oss och tyckte att vi verkade ha så trevligt!! Och det hade vi verkligen! Stämningen var på topp!!


På lördag kvällen grillade vi allihop och skrattmusklerna fick jobba hårt...


På söndagen avtackades domarparet från Ängelholm med presenter, varma applåder och ett fyrfaldigt leve!! Ingen tog miste på vår tacksamhet mot detta entusiastiska glädjespridande domarpar, Anita och Bengt Mårtensson!!

 

Berntiers....nu försvann det namnet. Han kallas iallafall för Freddy Fräs. Fin kille som drog presentvagnen!

Efter avtackningen så var det så dags för tävlingar igen! Först Allmändraget. Två ekipage körde godkänt. 

Ekespångs Winter (tik)....nåt....ja det var det där med namnminnet...körde godkänt Allmändrag med full pott!! Matte heter Anita! Grattis till er!!!

 

Sanna körde godkänt med sin lillkille Linus. GRATTIS!!

 


Så var det dags för AP 1 igen. Tyra och jag tävlade först vilket jag var glad för, då Tyra nog skulle bli för trött av för lång väntan...det började bra...


På slalomet körde vi full pott, 10 poäng. I vägkorsningen var jag förberedd på att Tyra skulle försöka gena i första högersvängen, då hon både gjorde det på fredagens prov och under lördagens träning. Så jag var snabbt framme och dirigerade henne rätt! YES! Där undvek vi att nolla gatukorsningen! Både slalomen och gatukorsningen dirigerar föraren hunden från bakom vagnen. Vi fick alltså avdrag för att jag sprang fram bredvid istället (man får inte vara framför hunden eller ta i hunden för då nollar man). 7½ poäng i gatukorsningen. Grinden fick vi full pott på, 10! Jag tränade lite stanna det sista jag gjorde på lördagen och det gav resultat!! Kul!! Tunga lasten orkade inte Tyra hela vägen på söndagen. Hon kämpade så bra   men jag visste ju att hon var trött efter alla intryck och intensiva träning under helgen. Hon klarade nog iallafall tre fjärdedelar av sträckan...men det blev 0 på det momentet. Utan last klarade hon med 10 poäng och (nästan) roligast av allt var att vi fick full pott på helheten, 10 poäng! Detta just för att jag tog rätt beslut i gatukorsningen och räddade den situationen och för att jag (om än något hysteriskt) hejade på och peppade Tyra så bra!! Vi lyckades med detta prov skrapa ihop 96 poäng och klarade med det vårt AP 1!!! Såååå stolt jag är över min Tyra!!! Sååå hon kämpade trots att hon var så trött, hon gav allt! Syns på bilden att Tyra är trött, men ändå ganska nöjd...tror jag...  

AP Fina Rossinas Edetyra med omåttligt stolt matte och uppfödare! Tack Otto för denna fina bild!

   

Och sen så rasslade det till! Tyras halvsyster (samma pappa) Lilltäkts Inez klarade även hon AP 1 med sin matte Toril!! GRATTIS!!! Hon småsprang lite under tung last....Ulla hymlar inte med sin vikt inte....

 

Eklövens Hooked on a feeling "Dizel" med överlycklig matte Jennie körde godkänt AP 1 på söndagen! GRATTIS!!!

 

Söndagens vinnare i AP 1-klassen var Susanne med sin Ronja (Brunnstorps Relax me) som fick hela 116,5 poäng!!! GRATTIS!!


Sanna och Casper vågade sig redan på att tävla i AP 2 på söndagen, bara två dagar efter att dom klarat 1:an....och.....DOM KLARADE DET!!!!!! IMPONERANDE!!!! GRATTIS!! Och med god mariginal...nu minns jag inte exakt poäng....hmmm minnet....

Sanna med sin Casper som fyllde 9 år i mars 2012!! HÄRLIGT JOBBAT!!!

 

Så Sanna körde storslam i helgen. AP 1 OCH AP 2 med Casper 9 år och med sin ettåring Linus körde hon godkänt Allmändrag!!! WOW!

 

Och så var det dags för AP 3. Söndagens sju tävlande på bangenomgång...

 

Ing-Marie med sin Bluffa gjorde ett tjusigt prov. Bluffa sprang mer eller mindre igenom hela provet och det så bra så att dom körde sitt andra godkända AP 3 och blev helgens andra ekipage med titeln APCH (Arbetsprovschampion)!! Massor med GRATTIS!!!

Tjoho vad det går sa Bluffa!

   

Bernerdalens Åza "Lovis" går plankan med perfekt precision!! Ena hjulparet ska balanseras på en planka...omöjligt om ni frågar mig...men inte om ni frågar Lovis!

 

Doremis Zamuraj går på rätt sida om den röda linjen på bron!

 

Här tillsammans med sin matte Birgitta som liksom Yonitas matte kommer från Malmberget för att vara med! Domarparet från Ängelholm, Anita och Bengt syns också på bilden. Vi var verkligen från HELA Sverige!

 

Ing-Marie med Milla gjorde ett jätte fint prov på söndagen. Här dirigerar Ing-Marie Milla till full pott, 10 p, på AP 3:s dubbelslalom!! TJUSIGT JOBBAT!

 

Full fart även på Milla...svårt för matte att hänga med!

 

Inga-Lill och Yonita tävlade i trean för första gången (dom körde ju godkänt i tvåan på fredagen) och matte hamnade mer eller mindre i chocktillstånd när Yonita balanserade fullt ut på plankan som hon aldrig gjort annat!! 10 poäng och en chockad men glad matte med sin Yonita!

 

Så många räserberner vi fick se!! Fullt ös medvetslös är Mandels (Gangsterluvans Olle Olympus) melodi!! Gladare kille får man leta efter. Matte heter Karina.

   

Tjoho vad det går, svårt att hänga med i svängarna! Doremis Yonita igen.

 

Oooops...var visst koner ivägen...men det hindrar inte Yonitas framfart!

 

Alla lyckas inte alltid men alla är lika glada för det!!


Men vilket drag-gäng vi har i klubben!! Stämningen på topp och alla gläds med alla! Häng me vetja!!


Allt gott!//Emelie

 
 
Anna & Bonus

Anna & Bonus

21 maj 2012 19:20

Grattis, vad roligt! :)
Nu vill jag börja träna på allvar med Bonus...
kram

http://bonusbus.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Ing-Marie

21 maj 2012 19:45

Jag bara ler när jag tittar på alla dina fina bilder och drömmer mig tillbaka till vår underbara Gävlehelg. Vilket gäng! Vilken sammanhållning! Härligt!

 
Sanna

Sanna

21 maj 2012 19:50

Ja, Linus heter mycket riktigt Nellyvill´s In Your Dreams och han är lite drygt 15 månader! :-)
På tal om "rätta mig om jag har fel" så heter Ulla Söderqvist och inte Sandqvist! ;-) Freddy Fräs heter Berntiers Forward och Casper blev godkänd med 14,5 poängs marginal i tvåan!! ;-)
Fina kort på mina killar!! <3 Får jag låna med mig dom?!!

http://www.bernergrabbarna.se

 
Camilla

Camilla

21 maj 2012 20:12

Först och främst Stort stort GRATTIS !!!! vilken fin bild på dig och Tyra ... ni ser lika nöjda ut båda matte och vovva vid eran fina rosett och pokal :O) ... Jag fnissade lite på bilden där du hade glömt namnet på Berntiers hunden, med presentvagnen ... Det är ju Kliff´s pappa ... Berntiers Forward .. allias Freddy Fräs ;).
Men vilken otroligt härlig helg ni verkar ha haft ... hade gärna varit med. Ja, som du sett så har ju vi testat lite också, ännu på hobbynivå ... men någonstans ska man ju börja ;).
Nu är det bara att börja ladda för nästa nivå då ... det klarar ni ;).

Må så gott Camilla

http://www.tuffa.bloggplatsen.se

 
Sytanten

Sytanten

21 maj 2012 22:18

Grattis!!
Vilka härliga bilder . Man blir så sugen...söt lite valp!!
Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Jennie

Jennie

22 maj 2012 11:51

Grattis igen!!!
Jag hade oxå trevligt, riktigt riktigt roligt hela helgen.
Fina bilder från helgen.

kram
Jennie

http://www.hooked-on-a-feeling.se

 
Ingen bild

Linda

3 juni 2012 14:13

Grattis till AP1! Fina bilder på många fina Berner. Hälsningar Bernerdalens Evita (Kira) och matte Linda

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards