Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 23 maj 2012

Av Emelie - 23 maj 2012 11:18

AP Fina Rossinas Edetyra


Som uppfödare av berner sennen så har jag reflekterat en hel del kring vad som är viktigt när det gäller hundavel. Och givetvis är det viktigaste hundarnas hälsa, både den fysiska och mentala. När det gäller hälsan, både den fysiska och mentala, så är det en blandning av arv och miljö. Oftast påverkar en kombination. Ibland bara arv, ibland bara miljö. Oftast är det jätte svårt att säkert säga vad som påverkat och i hur stor grad. Ibland vet man bättre.... Det är minst sagt en djungel. Just därför tycker jag vi ska vara väldigt försiktiga med att döma både varandra och oss själva. 


Jag kan ju bara tala för mig och mina hundar. Jag väger hit och dit. Frågar om råd. Men till syvenes och sist så gör jag mina val utifrån mina subjektiva omdömen och värderingar. Med facit i hand så kan jag ibland se att jag gjort rätt val, ibland fel... Jag ser att det är väldigt svårt att på papperet förutse vad som ska komma ut av en viss kombination. Det är naturen som styr...och det är nog inte meningen att vi ska styra, även om det är oundvikligt när det gäller renrasig hundavel. Personligen så ser jag ett stort värde just i att bevara våra raser och i mitt fall så brinner jag för berner sennen.


Sedan tycker jag att det är viktigt med meriter. I vår rasklubb så har vi ett krav att föräldradjuren ska ha minst VG på utställning för att deras kull ska kunna få valpförmedling genom vår rasklubbs hemsida. Detta tycker jag är rimligt och bra. Sedan kan vi inte komma ifrån att även utställningsdomare är människor...liksom vi också är....med olika tycke och smak, även om alla har samma rasbeskrivning att följa. Men tolkningen av den kan ibland skilja sig ganska mycket märker man snart... Därför är det aldrig fel att ställa hunden flera gånger tycker jag. Personligen väljer jag helst rasspecialer eftersom att den domaren då ofta är lite extra påläst och oftast ger en extra utförlig bedömning har jag märkt. Man får helt enkelt mer valuta för pengarna och ofta ser man en större variation av hundar från vår ras på specialerna.


Jag har även lyckats få till ett MH (mentalbeskrivning) på samtliga av mina avelstikar och på en hel del av deras avkommor. Men tillfällena att få sin hund mentalbeskriven är ändå så begränsade så att vår rasklubb har valt att inte sätta det som krav för valpförmedling även om vi faktiskt har en rasbeskrivning både på hur rasen ska vara exteriört men även mentalt och mentaliteten bedöms ytterst begränsat i en utställningssituation, som dessutom egentligen är en ganska extrem situation för hundar.


Nu i maj har en ny form av mentalbeskrivning tagits i bruk. BPH förkortas den. Jag har fått båda mina nuvarande tikar beskrivna med BPH. BPH är utformat efter noga utvärderingar av både MH och prov-BPH. Ett nära samarbete med genetiker på SLU har också bedrivits i utformandet av BPH. Min reflektion är att det nog mäter hundens mentalitet på ett mer korrekt sätt än MH:t när det gäller berner sennenhund. Och ålder på hunden vid beskrivningstillfället spelar mindre roll. Det är SKK som anordnar BPH och alla hundar är välkomna bara dom är registrerade i SKK. MH arrangeras av SBK och bruksraser har företräde om det inte är rasklubben för tex sennenhundar som anordnar MH:t. Jag hoppas och tror att det kommer att bli lättare att få sin hund BPH-beskriven och att vi även har ett genomgånget BPH som krav på föräldradjuren för valphänvisning genom SShK i framtiden. Inte för att ett BPH kan ge en ultimat beskrivning av hundens mentalitet, men ändock så ger det en utförligare beskrivning på hundens mentala egenskaper än en utställningssituation kan ge. Och BPH är utformat för att just ge en bild av de arvbara mentala egenskaperna.


Som ni kanske vet så har jag även börjat träna drag med Tyra. Eftersom att jag nu är uppfödare så ser jag ett värde i att meritera Tyra som ju är en avelstik i drag, som ju faktiskt är våra fyra sennenrasers bruksgren!! Det är bara våra sennenraser som har detta prov och kan få en officiell merit i arbetsprovet! Men jag ser på draget som jag ser på utställning. Jag jämför inte mina hundar med andra hundar, utan på utställning ser jag på kvalitetspriset och kritiken min hund får. Samma i draget. Jag tränar med min hund. Vi löser våra problem i träningen och sen sätts det på sin spets när vi gör prov och jag har möjlighet att fortsätta att träna på det jag märker är våra svagheter. Sedan ljög jag om jag skrev att jag över huvudtaget inte bryr mig om om vi vinner eller ej. Klart att det vore roligt om en utställningsdomare tyckte att just min hund var vackrast den dagen eller om vi lyckas få full pott på ett arbetsprov! När det gäller arbetsprovet ser jag en större möjlighet att påverka själv, så där har jag en starkare trigger.


Det roliga med arbetsprovet är att våra berner sennenhundar är födda för att arbeta och då bla med just drag. Vissa har denna egenskap mer utpräglad än andra. Många berner mår bra bara av att få vara med och få gå sköna promenader i skog och mark. Men när det gäller Tyra så märkte jag på utställning att hon var så lugn och samlad (till skillnad från annars). Det var som att hon kände att nu är matte och jag ute på jobb. Tyra är ingen vinnare i utställningsringen även om hon har fina exteriöra kvaliteter. Men när jag (äntligen) tog tag i detta med draget och skaffade grejer till det och kopplade för Tyra, så märkte jag direkt att detta var hennes grej. I draget är hon också väldigt lugn och samlad. Hon jobbar sakta och metodiskt. Och hon har liksom många berner en stark egen bild av hur saker och ting ska utföras. Men hon är en hund och hon älskar att jobba troget för sin ägare  


Man behöver inte meritera sin hund. Men att utforska glädjen i att på något vis...det som passar just dig och din hund....arbeta ihop med sin hund är något jag varmt rekommenderar till alla hundägare!! Jag ska villigt erkänna att jag inte är världens bästa på detta, men ibland så händer det....och då är det en positiv kick för oss båda, både för mig och min hund!


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards