Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg under juni 2012

Av Emelie - 5 juni 2012 18:11

Helgens rasspecial innebär mycket mer än dragtävling och utställning. Det är roligt att träffa och umgås med andra sennenägare. Det är första gången för min del som jag hyr stuga och stannar över natt. Och för att vädret var så ruggigt så blev det lite mer stugsittande än om vädret varit lite behagligare. Men jag hann ändå prata och umgås mer än vanligt. Det betyder mycket!! Tack alla för härlig samvaro!


AnnCatrin Uppfeldt tog flera minnesvärda bilder från lördagens Arbetsprov, följande bilder har hon tagit!! Här en på oss som körde godkänt Arbetsprov och Allmändrag på lördagen. AP Montmorzys Bolero "Ludde" med matte Heléne som körde godkänt Arbetsprov 3 saknas på denna bilden.

 

Från vänster: Ing-Marie med APCH Björnligans Bluffa Björnbus som körde godkänt Arbetsprov 3 och även fick högst poäng för dagen och blev årets klubbmästare AP3 , Ulla med APCH Bernerdalens Åza "Lovis" som även dom körde godkänt AP3, och det för fjärde gången i rad!!! Jag och Tyra som alltså körde godkänt AP1 för andra gången (därav diplomet jag viftar med) och vi fick högst poäng och blev årets klubbmästare AP1  , Toril med AP Lilltäkts Inez som även dom körde godkänt AP1 för andra gången och fick diplom. Sist ser vi husse...ja, så var det det där med namnminnet....men det var en stolt husse som körde godkänt Allmändrag med sin Bernerdalens Hedvig!


Det var sammanlagt 2 ekipage som startade i AP1, inget i AP2 och 8 stycken i AP3. Och jag tror det var 3 som startade i Allmändraget.

Årets två stolta klubbmästarekipage igen...

 

 


Några bilder från när jag tävlade i AP1 med Tyra (fortfarande AnnCatrin Uppfeldt som är fotograf). Jag kör igång med slalomet...

 

Domare Bengt Mårtensson och hans fru Anita är två otroligt härliga och inspirerande eldsjälar för sennendraget!

 

En halv poängs avdrag i vägkorsningen. Jag kommenderade Tyra vänster lite för tidigt i vänstersvängen....hon tog den därför lite snävt och snuddade vid en kon...men värre saker kan hända när man är nervös på tävling!!!

 

Och vad glad jag var efter att Tyra klarade tung last heeeela vägen!!! Min älskade fina Tyra!!!

 

Alla blir lika glada när det går bra för någon i vårt härliga "draggäng"!! Att Anita var glad för min skull gick inte att ta miste på...en härlig segerkram vid rosettutdelningen!!!

 

Och nog var jag glad och stolt över Tyras och mina rosetter och diplom... Tack AnnCatrin för dessa bilder!! Värdefulla minnen för mig!

 

Och mina pojkar var också glada! Härliga segerkramar fick jag av dom och så måste dom ju vara med på segerbild!

 


Något annat positivt jag läste....följ länken...


Nyss ringde en vän och var glad!! Nu hoppas och tror vi att det är så bra som det verkar  !!


Avslutningsvis en bild på Tyra. Hoppas du min kära vän får fortsätta vara en frisk berner och bli riktigt gammal....något vi inte är allt för bortskämda med i denna ras....men vi jobbar på det!

 


Allt gott //Emelie

Av Emelie - 3 juni 2012 22:17

Måste skriva om helgen! Tror och hoppas att jag kommer få fler bilder....framförallt från lördagens drag....men vill berätta om helgens rasspecial.


Jag är så glad och tacksam för att hela min familj följde med mig. För att Stefan skulpterade den otroligt fina träbernern som lottades ut till förmån för Tumörprojektet SShk inledde med blodprovtagningar i helgen. Jag är väldigt tacksam för detta projekt som jag hoppas ska ge oss perspektiv och kunskap om bernerns hälsoproblem och förhoppningsvis verktyg att förebygga en bättre hälsa genom avel. Ju fler hundar som lämnar blod, både friska och insjuknade ju bättre underlag för forskningen och därmed bättre förutsättningar för framtiden!


Vi kom ner fredag kväll. Jag och Tyra hann inspektera platsen där lördagens Arbetsprov skulle hållas. Mysig stuga (om än i minsta laget då jag trodde jag skulle campera där själv) på mysig camping. Lördagen bjöd på kraftig vind men huvudsakligen soligt.


Arbetsprovet inleddes med att de åtta ekipagen som tävlade i klass 3. GRATTIS till Ing-Marie med Bluffa som vann klass 3 och därmed blev klubbmästare för klass 3!!! Grattis Heléne med Ludde som körde godkänt efter så kort träning (för två veckor sen körde dom godkänt i 2:an)! Grattis Ulla med Lovis som körde godkänt för fjärde gången i rad i klass 3! Och Grattis till er andra som är sååå duktiga och sååå nära! Ni som är nyfikna på hur momenten ser ut i de olika klasserna i Arbetsprovet kan kolla in här.


Jag är helt såld på denna aktivitet! Inte minst för det härliga gäng från hela Sverige som jag lärt känna genom draglägret i Moheda förra sommaren och på draglägret i Gävle för två veckor sen. Och sen är det ju våra sennenrasers bruksgren!! Våra hundar är ju framavlade att användas som draghund på detta vis! Som en av flera sysslor en gårdshund har! Meriten för Arbetsprovet är officiell trots att bernern inte hör till de sk bruksraserna. Så nu när Tyra körde godkänt i AP1 i Gävle så får hon ställas i bruksklassen på utställning. Bara därför så ska jag försöka ställa Tyra i sommar....


Det var inget ekipage som tävlade i Arbetsprov klass 2. Men i 1:an....och det var ju inte mindre roligt att de två bernertikarna som tävlade i 1:an är halvsystrar!!! Både Tyra och jag och Inez med förare Toril körde godkänt AP1 i Gävle! Och det gjorde vi båda två i Degerfors i lördags också!! Tyra och jag med 118 poäng av 120 möjliga och vi blev därmed årets klubbmästare i AP1. Inez och Toril hade också fina poäng, 110 poäng!Tack vare att vi kört godkänt AP1 två gånger så fick vi ett fint diplom (bara jag håller stolt upp mitt) och ni får gärna notera att Tyra har TVÅ rosetter, en för godkänt AP1 och en för klubbmästare 2012! Tack Inez´ husse Kalle för bilden (som jag snott alldeles själv från facebook). Och nog syns det att Tyra och Inez är nära släkt på denna bilden!! Har inte sett det så tydligt förut men här tycker jag man ser släktskapet! Lika stolta systrar med lika stolta mattar!  

 


Tyra och jag körde sist. Och det var en härlig publik, inte minst hela min familj   Publiken var nog lika koncentrerade som jag kändes det som. Tyra och jag klarade inte (0 poäng) momentet "tung last" i Gävle. Mitt mål i Degerfors var att få poäng i alla moment innan vi fortsätter upp i tvåan. Och Tyra var såååååå nääääära att stanna när vi nästan var i mål på "tung last". Jag såg hur Tyra tittade på min midjeväska (där köttbullarna låg som hon fick efter varje moment) och saktade ner som att hon tyckte att "nu är jag klar med det här", men jag skrek (om möjligt) ännu gällare och desperatare FRAMÅT FRAMÅT och (jag tror) publiken höll andan och Tyra kände att "ok matte jag ställer upp på dig då"....jag ÄLSKAR den hunden   Och hon kämpade i mål!!!! Vilken känsla!!!

Fick nyss flera fina bilder av AnnCatrin!! Tack! Här en....   

 

Och så en på klubbmästaren 2012 AP3 Ing-Marie Olsson med Björnligans Bluffa Björnbus!! Ett fantastiskt duktigt ekipage! Och så är det ju Fina Rossinas Edetyra och jag klubbmästare 2012 AP1. En titel jag är otroligt stolt över och blickar jag tillbaka ett år så kunde jag inte ana att vi skulle kunna lyckas med detta. Men tittar jag tillbaka en vecka så visste jag att vi kunde, men man vet ju aldrig när det gäller!?

 

Att träna in AP1 med Tyra är bland det roligaste jag gjort med hund...hoppas vi kommer kunna fortsätta till 2:an och 3:an. Tack AnnCatrin för dina fina bilder 

   

På eftermiddagen lämnade Tyra och Dina blod till Tumörprojektet. Tack Beth-Lis och Ingrid som jobbat så hårt med provtagningarna i helgen!!!


Idag var det så dags för utställning. Regn i morse, sen klarnade det upp, sen blev det soligt och började regna samtidigt men så försvann solen men regnet fortsatte desto mer... Jag hade bara anmält Dina då Dina precis gått in i samma klass som Tyra - öppen klassen och jag visste inte vid anmälan att Tyra avancerat till att gå i bruksklassen. Jag kan ju bara ställa en hund i taget....


Det var en trevlig domare som verkligen tog sig tid att titta på hundarna. Lotta tog några bilder på Dina och mig i ringen! Tack! När det sen var dags för den individuella bedömningen så började det ösregna så den blev inne i domartältet... Dina debuterar i öppenklassen, här tillsammans med några av de andra öppenklasstikarna, Dina och jag längst bort i bild.

 

Det gick bra att visa Dina idag...trots att jag inte tränat ett dugg den senaste tiden.


 

   

Fina Rossinas Glimmande Dina VG öppen klass. Domare Mette Tufte, Norge

Kritik: Medelkraftig av mycket god typ. Feminint huvud med gott nosparti (måste tillägga här att domaren gick fram en extra gång för att inspektera Dinas nos, Dina får alltid något smal i nosen och jag har faktiskt inte hållit med, då Dina har fina proportioner HELA hon men är lite mörkt tecknad och det lurar ögat och domaren kommenterade även efteråt att Dina har ett väldigt feminint och fint huvud) Medelmörka ögon. Gott förbröst. Medelkraftig kropp. Stram rygg. Gott vinklad bak. Rör sig med tillräckligt steg, aning lös fram. Utmärkt päls och färg. Trevligt temperament.


Lagom är bäst är mitt motto och då passar ju Dina mig ganska bra  


Ja dom passar mig alldeles excellent mina två kära bernerflickor!


Och så var det utlottning av träberner....det gick lite trögt med lottköpen så jag kommenderade besökarna att KÖP LOTTER!!

 

Och det är inte bara Tyra som lyder mig....när det gäller... (Tyra tog ett olovligt ärevarv på området när vi kom tillbaka efter Arbetsprovet på lördagen....men det behöver jag ju inte skriva här...  )

 

Och denna fina berner vanns av den lycklige vinnaren Ola Pennerborn!! Det är Ing-Maries Milla som drar vagnen med vinsten på.

 

Stort tack till Carina med team för en (som vanligt) välarrangerad rasspecial. Degernäs camping får 5 stjärnor, perfekt ställe!!


Trött och nöjd önskar jag alla en GOD NATT!!!


Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards