Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 16 juli 2012

Funkar!!

Av Emelie - 16 juli 2012 11:21

Nu har storebror Stoffe varit här och fixat lite och så klickade jag också lite...så nu funkar det igen!!! Så NUUUU blir det bilder!!!


Som jag berättade så var Milla här i förra veckan! Milla blir sommarklippt varje sommar. Hon är INTE kastrerad men har en jättepäls så husse och matte tog det svåra beslutet att klippa ner Milla förra sommaren. Och när dom såg vilken positiv effekt detta hade på Milla så beslutade dom att göra lika varje sommar. Pälsen kom tillbaka lika fin som den var innan på vintern. Det var verkligen helt underbart att träffa Milla (Dinas kullsyster-Tyras dotter).

             

Först när Milla kom så fick hon tydligt veta vart skåpet stod här hemma så att säga....mest av syster Dina...och rejsade Milla på för fort så sa mamma Tyra till... Men snart nog så glömde Dina att hon skulle mästra syrran. Hon tyckte istället att syrran verkade vara en ganska rolig tjej. Milla gjorde tokrejs i skogen och Dina hängde på...svårt att fånga dom i farten med kameran....här syns dom knappt för allt gräs...

 

Dina

 

Milla

 

Här försöker sig Milla på att få igång morsan...men mamma Tyra är just mamma Tyra...

 

Kantareller finns det gott om....Rickard hittade den största!

 

Henrik har fått en ny större cykel utan stödhjul! Han blir stadigare för varje dag! Han är sååå duktig!

       

Just nu är flickorna nytvättade... Finns mycket skit och dy att rulla sig/bada i... Som sagt....en skitig hund är en lycklig hund...Dina

   


Tyra och jag tränar på inför AP2. Vi åker ju upp till Byske för att tävla i nästa steg i Arbetsprovet den 10 augusti. Det är några nya moment och lite svårare slalom. Men övning ger faktiskt färdighet.


Jag har även så smått börjat koppla för vagnen på Dina också. Men hon är inte alls vän med det...än... Jag tar det lugnt med henne. Vi har inga mål med draget än. Jag får se hur träningen utvecklar sig. Jag fortsätter så smått med rallylydnaden på henne också.


Några (lite suddiga) bilder på Tyra som Isabelle tog när vi sågs för lite träning i Finspång häromveckan. Regnet öste ner till en början...men hade vi åkt så skulle det tränas. Och vi klarade oss en stund utan regn, men himlen var mörk så fotandet blev ju därefter förstås. Men Tyra börjar så sakteliga förstå ordet "ligg" nu...men inte tillfredsställande....än

 

2:ans slalom blir bättre för varje träningspass...

     

Fast ibland tar hon svängarna lite väl snävt....

 

Tyra jobbar väldigt långsamt när hon drar. Vilket är väldigt bra. Men vi har ett moment i 2:an där hon ska springa en sträcka och det har varit väldigt lurigt att få Tyra att springa...jag har nu lyckats få henne att springa, men jag har ännu inte fått henne att koppla ihop spring med kommandot....vi får se hur jag lyckas med det till den 10 augusti...tiden börjar bli knapp...



Dina börjar nu att fälla mer och mer...dom ska på utställning i helgen i Köping. Dina ställs i öppenklassen och Tyra går ju i bruksklassen tack vare sitt AP. Båda flickorna är anmälda till utställningen på rasspecialen i Byske också...känns tveksamt om Dinas päls kommer att vara i tillräckligt bra kondition då....Tyra tror jag däremot kommer att hålla sig fin. Vi får se då... Jag vill inte ställa om dom inte ser bra ut i pälsen. Pälsen gör bernern så mycket och det blir fler chanser! Det som gäller är dragträning!!! Jag vill så gärna klara 2:an....


Allt gott!//Emelie




 
 
Marianne

Marianne

16 juli 2012 12:16

Härliga bilder på barn om hundar. Visst är det mysigt att kunna gå ut och plocka svamp, men tyvärr så innehåller vår svampskog grymt mkt mygg också.Blåbärsskogen har mindre antal mygg. Jag klipper ner alla våra äldre berner och även de som har väl mkt päls på försommaren, hundarna njuter verkligen av att bli av med all denna tjocka päls och de kan bada hur mkt som helst utan få fukteksem och torkar snabbt.De som är nerklippta har sällan fästingar på sig, så det finns bara fördelar med att klippa bort all denna tjocka päls. Jag lämnar ca:1,5 cm då jag klipper våra hundar. Ha det gott

http://www.ekoxenskennel.se

Emelie

16 juli 2012 20:22

Tack!! Ja myggen och knotten kan vara riktigt plågsamma ibland även i vår skog.... Mina flickor brukar tajma sin fällning ganska bra till sommaren...men inte denna sommar. Men mina flickor kan bada hur mycket som helst utan att behöva fönas torra ändå....peppar peppar har dom aldrig haft fukteksem. Och fästingar är dom bra på att plocka på varandra...men jag hittar ändå en hel del...men tycker som du att det brukar vara mindre fästingar när dom är urfällda. Ha det gott!!!

 
Sytanten

Sytanten

16 juli 2012 13:07

Fantastiskt härliga bilder på både 2 och 4 benta. Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

Emelie

16 juli 2012 20:04

Tack :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards