Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 23 juli 2012

Härlig sommardag

Av Emelie - 23 juli 2012 17:17

Igår kom Marianne med sin bernertik Donna hit tidigt på morgonen. Vi skulle nämligen bege oss till Köping och den internationella hundutställningen där. Donna som heter Hulatorpets Zippie Zick Zack skulle ställas i unghundsklassen. Dina ställs numera i öppenklassen...hur barnslig hon än fortfarande är.


Tyra skulle ställas i bruksklassen (godkänt Arbetsprov 1 är den enda meriten för sennenhundar som meriterar till att ställas i bruksklass). Jag tycker faktiskt att det är jätte kul att vi har ett Arbetsprov för våra sennenraser som meriterar till detta.


Alla hundar är ju framavlade för att användas till något. Tex jakt, apportera byte, valla får, kor.... Våra sennenraser är gårdshundar. Dom har ju flera uppgifter på gården. Vakta gården, vakta boskap och dra vagn med last. Och Arbetsprovet är just att hunden ska dra vagn med last genom en bana dirigerad av föraren som går bakom vagnen. Och som jag skrivit förr. Att träna detta med Tyra har varit så kul!! Mycket för att jag märker så tydligt att just detta är bernen skapt för!! Sedan är det givetvis individuellt hur kul hunden tycker att det är. Jag har ju även börjat "köra in" Dina så smått. Dina var långt ifrån lika bekväm med att vara fastspänd med en skramlande vagn bakom sig som Tyra var redan från början. Men arbetslusten finns i henne också. Och jag märker framsteg.


En gårdshund är även ämnad att arbeta självständigt. Till skillnad från tex en vallhund som behöver en förare som dirigerar. En gårdshund ska du kunna lämna på gården/med boskapen för att den sedan ska vakta gården/djuren medan du är borta. Just denna självständighet tror jag gör att det faktiskt kan vara lite trögt att träna med berner. Hur fartiga mina berner än varit så har dom tydligt visat att "dom kan minsann bäst själva" i flera sitationer. Väldigt charmigt men det kan ha sina sidor i träningssammanhang...och även i vardagen...


Så till vår resa igår. Morgonen var strålande vacker om än lite kylig. Marianne och jag kom fram i god tid för oss, men bedömningen hade börjat så vi fick ju inte den bästa platsen direkt. Men där stod ett kvarglömt tält från gårdagen som vi snyltade lite skugga till hundarna ifrån. Men det var inte mycket av bedömningen som vi såg. Men jag vet ju hur jag är på dessa tillställningar. Min ambition var att se till att allt flöt på så bra som möjligt med mina hundar och jag försökte vara väl förberedd för våra stunder i ringen.Och sen träffar man ju alltid trevliga människor....idag träffade jag ett gäng grand danois utställare. Väldigt trevligt. Framförallt var det intressant att prata med uppfödaren. Hennes kennel heter Pine Garden och hon föder upp Grand Danois och mops. Hon har många arbetande hundar i sin uppfödning!


Domaren igår heter Hans Rosenberg. Och ryktet om honom är väl att han är duktig men ganska snål med kvalitetspriser och ck:n. Så jag var lite nervös....jag hoppades på VG för Tyra och även på Dina med tanke på att hon fortfarande är så ung för öppenklassen och även pga dagskonditionen på Dina, med tanke på att hon gått en bit in i fällningen, annars tycker jag kvalitetsmässigt att Dina är ett Exc...men jag är ju inte domare...och på alla vis partisk  


Jag kände mig mer osäker på Tyras VG... För mig är hon världens vackraste och har såååå många fina kvaliteter. Men jag är väl medveten om hennes exteriöra brister. Framförallt hennes söta men "snipiga" huvud och även benstommen skulle jag önska lite kraftigare. Kroppen tycker jag är hennes styrka....men.....domaren hade väl en lite annan åsikt om den. Anne-Greth hjälpte mig att fota flickorna.

AP Fina Rossinas Edetyra ställdes i bruksklass. Domare Hans Rosenberg. Kvalitetspris Very Good

 

Kritik: Feminin tik av god typ. Bra uttryck i något enkelt huvud. Önskar mer styrka i nospartiet, något mer skallinje. Bra hals och front. Proportionerligt förbröst. Något lätt kropp. Tillräckliga bakbensvinklar. Rör sig med lätthet i steget. Bra pälsstruktur. Jämn teckning.


En rättvis och snäll kritik jag är väldigt nöjd med. Speciellt från en domare jag vet kan vara väldigt kritisk. Han tyckte framförallt att Tyras huvud behövde mer kraft (och där håller jag fullständigt med), han tyckte även att Tyra var lite för lätt i kroppen och därför rörde hon sig också så lätt...framförallt så behöver hon mer kraft i huvud och benstomme...enligt mig... Tyra är en något för nätt typ exteriörmässigt, men samtidigt så uppskattar jag att hon rör sig så lätt... Men som jag sagt förut. Det är många komponenter som är viktiga när man ska balansera allt i avel... Och very good är ju ett väldigt bra kvalitetspris exteriört...speciellt med tanke på alla andra kvaliteter som är nog så viktiga att balansera avelsmässigt...


Och så till Dina. Dina har precis gått in i öppenklassen. En berner är inte helt färdig muskelmässigt förrän dom är 3-4 år. Så jag tror Dina kommer att utvecklas ännu lite mer...

Fina Rossinas Glimmande Dina. Hon ställdes i öppenklassen för domare Hans Rosenberg. Kvalitetspris Very Good

 

Kritik: Feminin tik av utmärkt typ. Ungdomlig utstrålning. Feminint huvud och uttryck. Bra hals och vinklar fram. Propotionerlig i kropp och förbröst. Bra kors och bakställ. Rör sig bra från sidan. Något löst fram.


Ska ärligt säga att jag blev lite förvånad att Dina "bara" fick VG när jag läste kritiken...tyckte den kritiken lika gärna kunde givit ett Excellent. Samtidigt så tror jag på Dina i utställningsringen. Hoppas kunna visa henne många fler gånger och så småningom så...hänger både på hur jag visar och hur hon vill visa upp sig och på dagskondition och på domare och...men ibland så händer det!


Hulatorpets Zippie Zick-Zack fick VG med fin kritik även hon!! Grattis Marianne, du visar Donna superfint och hon är verkligen supersöt! Här på bilden blåser det så att pälsen på rumpan blåser upp, hon är inte bakhög....men pälsen gör så mycket när det gäller en pälsras som berner!

Hulatorpets Zippie Zick-Zack "Donna". Unghundsklass. Domare Hans Rosenberg. Very Good

 


Grattis till dagens vinnare i ringen   Det blev en berneravelsgrupp, Boss med avkommor, som blev BIS 1!! GRATTIS  

 

Efter utställningen var vi bjudna på lunch hemma hos Anne-Greth och Gösta som har Dinas kullsyster Milla (Greta Garbo).

   

Och det var en ljuvligt skön sommardag som vi inte haft på hela sommaren! Vi satt och åt en god lunch ute i skuggan i Anne-Greths och Göstas vackra trädgård. Och vi pratade och skrattade och hade så trevligt!! Tusen tack igen!

 

Dina var för rolig. Hon hittade genast Millas obegränsade förråd med gosedjur. Dina kom ut med nya hela tiden...vissa pep....andra inte....och Dina smög omkring i trädgården...helt plötsligt kom hon tillbaka utan gosedjur men med en misstänkt jordig nos....vi hittade ett gosedjur totalt nedgrävt i en rabatt...men ett är fortfarande spårlöst försvunnet.... Jag kan inte annat än skratta åt Dina...appropå självständig aktivering....hon hade fullt upp....och gärna så många gosedjur som möjligt i munnen...

 

Det promenerade förbi en människa....Dina började genast att skälla, MEEEN hon släppte inte gosedjuren....fast det ena kunde hon inte hålla kvar i munnen samtidigt som hon skällde, men ett gick bra...lite bra ljuddämpande effekt faktiskt!

 

Donna tyckte nog mina flickor var i stökigaste laget....matte...ska vi åka hem nu???

 

Donna är ganska lik Tyra! Helt obesläktad men vi hade svårt allihop att se skillnaden när det var fyra berner överallt...

Donna igen...

 

Vi ville gärna ha en familjebild....och plötsligt så händer det!!! Men det varade endast en kort sekund, men ibland ska man ha tur!! Frv: Dina, Milla, Tyra

 

Anne-Greth älskar verkligen Tyra  och Tyra älskar Anne-Greth. Tyra nu fem år gammal har utvecklats till en så underbar individ. Jag önskar verkligen hon får bli en gammal berner....men jag vet allt för väl att det inte är självklart....

 

Vi gick på en liten promenad. Vi stannade för lite fotografering. Anne-Greth hjälpte mig att fotografera Tyra och Dina uppställda....Gösta visade under tiden lite trix hur man ställer upp hundar....

 

Eller tyckte han att det drog ut på tiden och började bli långtråkigt??

 

Vi hade iallfall inte långtråkig en endaste sekund!!! Vi hade kunnat bosätta oss hos er....  ...nej borta bra men hemma bäst...även för oss    

 

Det är underbart att veta hur underbart bra Milla har det!!! Och jag hoppas hon kommer att förgylla ert liv många långa bernerår  

 

 

Idag har jag varit med flickorna till veterinären.....rabiesvaccinering för båda två....nu hoppas jag bara att mina framtida valpplaner går i lås och blir så bra som jag hoppas...???

 

Allt gott!//Emelie



 

 

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards