Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 29 juli 2012

Av Emelie - 29 juli 2012 11:58

Dagens inlägg kommer att handla om fästingmedel...


Fästingar är en otrevlig insekt som dessutom sprider farliga sjukdomar till både människor och hundar. Personligen så har jag accepterat att mina hundar har mycket fästingar på sig, men jag vill verkligen inte att mina hundar ska bli sjuka i borrelia eller anaplasma.


För att undvika att hundarna får fästingar så är det effektivaste sättet att använda något av fästingmedlen som säljs hos veterinärer och på apotek; scalibor, exspot eller frontline...eller något liknande medel som består av ungefär samma gifter. Men dessa medel håller inte ens dom borta fästingar till 100%.


Enligt många, men långt ifrån alla, veterinärer så har dessa medel mycket låg biverkningsrisk för hundarna. Men där har gjorts undersökningar där flera tusen hundägare tillfrågats och då helt plötsligt så upplever uppemot 50% av alla hundägare att deras hund fått biverkningar! Det är framförallt fästinghalsbandet scalibor som upplevs ge biverkningar.


Jag har hört om flera vänner till mig vars hundar reagerat kraftigt på framförallt scalibor. Ofta handlar det om nevrologiska biverkningar. Ostadiga i bakvagnen etc, sår är också vanligt. Jag har läst om hundar som blivit agressiva, men när fästinghalsbandet avlägsnats så blir dom sitt gamla vanliga jag igen...


En hane från min första kull (född 2000) behandlade dom med exspot (scalibor fanns inte i Sverige då). Han reagerade ganska snart med slöhet och vinglighet. Dom tvättade av honom medlet så gott det gick och han piggade på sig. När dom frågade veterinären om reaktionen kunde ha med exspot att göra så nekade veterinären till det helt och hållet. Därför provade dom att sätta på hunden exspot igen efter ett tag....resultatet var då exakt samma reaktion och då drog dom sin egen slutsats...


Ja, listan kan göras lång med berättelser om hårresande historier där hundägare upplevt att det är fästingmedel som orsakat lidande hos hundar. Min stilla fundering är...vad gör dessa medel med våra hundar (och för den delen naturen) på sikt??? Hur påverkas den hunden där vi inte tydligt ser någon påverkan?? Hur många hundar lider i tysthet??


Jag har många goda hundvänner som använder dessa medel på sin hund. Ofta upplever hundägaren att det gäller att välja mellan pest eller kolera. Hunden har kanske varit väldigt sjuk i en fästingsjukdom och man upplever att fästingmedel är det enda sättet att motverka att hunden blir sjuk igen. En annan stilla fundering jag har är...hur många av alla våra hundar som insjuknat i fästingsjukdom har haft medel på sig och ÄNDÅ fått fästingsjukdom??


För mig så är alla typer av fästingmedel som innehåller gifter (scalibor, exspot, frontline eller liknande) helt uteslutna. OM min hund skulle få diagnostiserad ohyra så skulle jag givetvis behandla med föreskrivet medel, men aldrig i förebyggande syfte.


Jag har vid enstaka tillfällen behandlat mina egna hundar med exspot och scalibor utan SYNLIG biverkan. Det är inte mina nuvarande hundar. Detta var för länge sen, men idag har jag alltså omvärderat det totalt.


För mig är heller inte valet pest eller kolera. Jag behandlar mina nuvarande hundar homeopatiskt. Dels med medlet som är deras medel. Inte för att dom är sjuka någon av dom, utan i förebyggande syfte för att stärka upp deras eget immunsystem för att optimera deras hälsa. Dessutom så behandlar jag dom förebyggande med ett homeopatiskt medel mot just fästingsjukdomar under fästingsäsongen.


Sedan jag behandlade och såg vad homeopatin och även healingen gjorde med Doris hennes sista levnadsår så kommer homeopatisk behandling alltid att finnas med här hemma, både för djur och människor. Men givetvis går inte allt att bota homeopatiskt och ibland fungerar homeopatin som en kompletterande vårdform.


Homeopatmedel framvinns ur tex växter. Det kan vara giftiga växter, men det späds så mycket på ett speciellt vis, så när medlet är färdigt så finns ingen verksam substans utan medlet verkar energetiskt. Våra vanliga mediciner/medel har alltid en verksam substans. Men just för att homeopatmedel inte har det och verkar energetiskt så har det heller ingen biverkan. Rätt homeoptamedel för individen och åkomman triggar igång individens egen förmåga att läka. Fel medel triggar inte igång någonting utan ger ingen som helst verkan men heller ingen biverkan. Det finns givetvis många olika sorters homeoptamedel och detta är en kraftigt förenklad förklaring. Jag förstår inte heller själv fullt ut hur detta fungerar. Därför anlitar jag alltid en seriös och duktig homeopat med utbildning och erfarenhet.


En duktig veterinär att tillgå är A och O när du har hundar! För mig handlar det ingalunda om antingen den traditionella vården eller den alternativa vården utan om både och. Både när det gäller djur och människor.


Peppar peppar ta i trä....så har jag aldrig haft en hund som diagnostiserats med någon fästingburen sjukdom. Jag skaffade min första berner 1998 och har sedan dess haft allt från 1-5 stycken berner. Jag har bott i Stockholm och här i Östergötland som alltså är mer eller mindre drabbade områden när det gäller fästingburna sjukdomar. Och mina hundar har haft fästingar på sig....ofta har det rullat stora feta som jag missat trots att jag letat igenom pälsarna med jämna mellanrum. Jag tycker nog att jag märker en viss minskning av fästingar de senaste åren sen jag började behandla mina hundar homeopatiskt. Jag har även de senaste åren varit flitigare med att tvätta mina hundar då även det ska ha en viss effekt mot att dom får fästingar. Jag använder då ett tjärdoftande schampo ur Ekholms prob-serie. Mina hundar söker även genom varandras pälsar och naggar bort/sönder fästingar på varandra.


Varför jag envisas med att skriva om dessa medel är just för att jag är övertygad om att dessa medel gör mer skada än nytta. Men jag klandrar ingen som väljer att använda dessa medel. Många veterinärer menar ju tvärtom....och dom är ju veterinärer och jag är bara en vanlig lekman som gör det jag tror är bäst för mina hundar. Och här i bloggen förmedlar jag min sanning även om den går emot någon annans sanning...


Allt gott!//Emelie


Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards