Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2012

Tajming

Av Emelie - 5 augusti 2012 19:18

På onsdag beger vi oss norrut hela familjen. Rasspecialen i Byske är målet. På fredag tävlar jag och Tyra i APll. Vi övar flitigt. Nästan varje dag, men korta pass. Och det blir mest slalomen. Och den är INTE lätt. Vi behöver alltid köra några gånger innan vi sätter den, och det går ju inte på tävling. Sedan är det ju en konst att man eventuellt gör rätt små-fel som bara ger avdrag när det gäller för att inte köra ur helt... Tyra har en tendens att bara gå rakt fram om jag inte tajmar mina kommandon helt rätt och då nollar vi ju direkt om vi hoppar över en sväng.


Jag hoppas och gör mitt absolut bästa att vi ska klara APll, jag satsar allt jag hinner. Men det roligaste är träningen inför, men den skulle inte bli av om jag inte anmälde till tävling. Idag upptäckte jag (igen) hur mycket det hänger på mig hur och när jag kommenderar Tyra. Häromdagen trodde jag att jag kommit på "lösningen" men upptäckte idag att så inte var fallet... Men ändå en bit på väg. Denna kommunikationen med hunden som blir och som fördjupas när vi tränar är det roliga. Och jag skulle gärna börja träna med Dina, men har lagt det på is nu. Handlar om prioritering av tid för mig. Men jag ska ta tag i Dinas träning också.


Ett annat väldigt osäkert moment är "spring-momentet". Men jag tror Tyra börjar förstå kommandot...men sedan om hon har lust att spinga handlar om hur motiverad hon är... Är det för varmt blir det svårt.


Tyra är väldigt tydlig. Det gäller bara att jag ska fatta...


Kul har vi!


Allt gott!!//Emelie

 
 
Linda & Klunsan

Linda & Klunsan

7 augusti 2012 17:40

Åh så länge sedan jag var in här.. Det blir lätt så på sommaren!
Ser att Byske väntar imorgon, spännande! Och Lycka till :) Finfina badbilder i ditt senaste inlägg.Ser härligt ut!! :D
Kramar till er!

http://anovaadelle.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards