Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 20 september 2012

SLÄKTTRÄFFEN NÄRMAR SIG!!

Av Emelie - 20 september 2012 10:23

Och det är faktiskt inte så många som anmält att dom kommer. Men som det ser ut nu så kommer 8 kanske 9 berner (mina två är INTE inräknade då), varav några som inte är släkt, men som har en relation med kenneln på ena eller andra viset. Och ALLA SOM VILL är välkomna!!!


Och det är inte försent att anmäla sig (ring/sms:a mig på 070 699 53 35)!!! Släktträffen är alltså nu på lördag den 22 september. Vi ses här hemma mellan kl. 10.00 och 11.00 Vi som kan och vill promenerar ner till vår grillplats som ligger vid en liten sjö, Långsjön. Stefan och barnen kommer att åka dit i förväg och tända grillbrasan, det går alltså att åka bil ända fram för den som vill eller behöver det. Kanske kommer det att vara skönt med lite värme från brasan då vädret kanske kommer att vara lite småruggigt...men det finns som bekant inget dåligt väder bara....osv. Ta med korv att grilla och matsäck som önskas förtäras, ta även med penna!!


Promenaden kommer att vara en tipspromenad. Men ni som av någon anledning inte kan promenera kommer att få ta del av frågorna nere vid brasan innan poängen räknas ut! Några tävlingar med hundarna kommer det inte att vara, utan vi ska njuta av varandras sällskap hela tiden, både vi med två och dom med fyra ben!


  -ligt VÄLKOMNA!!!


Igår träffades draggänget i Östergötland. Med draggänget så menar jag vi som sedan i våras tränat och tävlat i Arbetsprovet under vår/sommar/höst. Det är några fler som är lite nyfikna på att köra igång med drag-träning. Och givetvis är ni också välkomna! Det finns nu en sida på facebook för Sennendraget i Östergötland, där kommer vi att lägga ut information om var och när vi tränar. Leta upp den sidan ni som är nyfikna!


Östergötland är ganska stort. Jag som bor ute på vischan får oftast åka en bra bit för att träna med mina hundar. Men igår kom drag-gänget till mig!! Vi har en jätte fin idrottsplats här med en perfekt grusplan där det finns gott om utrymme för att bygga bana. Draget är väl inte den smidigaste hundsporten direkt... Förutom att det krävs sele, skaklar och vagn så behövs en stor bra plan, asfalt eller hård grusplan där en bana ska byggas. I Arbetsprov 1 och 2 ingår grindar och i 2 och 3 ingår även momenten tunnel och bro förutom alla koner till slalombanor, vägkorsningar etc. Ing-Marie kommer till våra träningar med hästsläpet lastat fullt med attiraljer. Sedan ska banan byggas upp. Vi som nu tränar tränar inför alla Arbetsproven (1,2 och 3) med våra hundar då vi alla...utom en   ...har två hundar. Det tar en stund att bygga alla slalombanor (3 stycken olika), vägkorsningar (2 olika), broar, tunnlar, plankor, grindar.... Sedan tränar vi, men innan det är färdigt så ska allt plockas ner också!! Så träningen är lite tids och arbetskrävande....men det är det värt!! Det tycker både hundar och mattar!

Lite uppvärmning inför träningen är bra! Här syns Ronja, Dina och Tyra

 

Ing-Maries Qurry fyllde 8 år i våras. Hon genomgick även en livmodersoperation då som blev två operationer pga att Qurry fick mycket inre blödningar. Det var på ett hår att Qurry lyckades repa sig efter detta. Jag är så glad för Qurry och matte Ing-Maries skull...och för husse Otto med förstås och Qurrys dotter Milla inte att förglömma!! Dessutom så förvärvade Qurry sin AP-titel (hon körde godkänt Arbetsprov 1 med hela 113 poäng av 120 möjliga!!!) på rasspecialen i Ängelholm nu i augusti!! STORT GRATTIS!!!

 

Tyvärr så är en berner som Qurry "gammal"...för att vara berner. Även om Qurry just nu är pigg och glad som en unghund.


Nyligen fick ni läsa om Maddox (Fina Rossinas Dacke af Smejlycka) här i bloggen som blev sämre och sämre....undersökningen visade att han fått cancer. Maddox var bara 6½ år...knappt...dessutom var han nummer 6 av 9 i sin kull att dö... Jag har under den senaste tiden läst och hört om flera berner just i 6½-års åldern som dött. Det är ingen nyhet att bernern har den lägsta medellivslängden av ALLA hundraser. Oftast är det cancer som tar deras liv.


Som uppfödare så är detta en fråga som står absolut högst på min prioriteringslista! Hur ska jag kunna bidra för att förbättra denna statistik??


Vi har sedan länge haft ett hälsoprogram för ledhälsan i aveln. Vi har även ett hälsoprogram för den ärftliga njursjukdomen Renal Dysplasi (RD). Den drabbar hunden oftast innan den blir 1 år och är dödlig. Vi har en annan dödlig, ärftlig njursjukdom i rasen som heter Familjär Nefropati (FN), den är lite vanligare och drabbar hunden lite senare (mellan 2 till 6 år), men just nu har vi inget hälsoprogram som inefattar den sjukdomen. Ej heller för Malign Histiocytos som är den vanligaste (men absolut inte den enda) cancerformen som drabbar våra berner i allt för unga år.


Hur man lägger upp hälsoprogrammen måste givetvis noga övervägas. Inget hälsoprogram medför BARA fördelar för hälsan, då vi har så många sjukdomar inom bernern att arbeta mot. Autoimmuna sjukdomar är också allt för vanligt förekommande i rasen och väldigt plågsamma för hundarna även om dom kanske inte är dödliga i samma utsträckning som cancer och nämnda njursjukdomar.


Jag skrev en motion till förra årsmötet för Svenska Sennenhundklubben där jag "motionerade" för att avelsrådet skulle tillsätta en kommitté som skulle arbeta mot att ett åldersindex införs. Ja fick avslag, men på svaret förstod jag ändå att vissa undersökningar och diskussioner gjorts/görs om detta.


Min erfarenhet i mina drabbade kullar (B-, D- och F-kullarna) är att unga individer i dessa kullar drabbats av både cancer, FN och autoimmuna sjukdomar. D- och F- kullarna är efter min Bimbo från B-kullen, så jag ser ju ett mönster. I min uppfödning så här långt så ser jag alltså ett samband mellan dessa sjukdomar.


Men givetvis är min uppfödning inte normgivande på något vis, men jag tror ändå att där finns samband värda att titta närmare på. Då vi statistiskt sett har sådana hälsoproblem i rasen.


Det är inte lätt, men som uppfödare så känner jag ett behov av mer kunskap kring hur arvsgången ser ut när det gäller "våra" sjukdomar. Hur kan vi förbättra hälsostatistiken? KAN vi göra mer?? Eller är det bara otur och slump som är orsaken??


Vi har just nu ett nystartat "Tumörprojekt" där det forskas om framförallt tumörsjukdomar hos bernern men även eventuella samband med andra sjukdomar. Så visst görs saker!! Det är bara att allt tar tid...jag vill veta NU!!!


Allt gott!!//Emelie














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards