Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2012

En lyckad start på älgjakten

Av Emelie - 8 oktober 2012 14:47

Idag började årets älgjakt. Detta innebär givetvis jakt för husse Stefan som är jaktledare för jaktlaget. Jag hann bara äta frukost så ringde Stefan och sa att hans bror Mats skjutit på en älgtjur. Dom såg blod på skottplatsen men såg inte till någon älg...


Stefan frågade om inte jag kunde komma med Dina för ett eftersök. Jag har ju faktiskt provat blodspår flera gånger med båda mina flickor men jag har märkt ett betydligt större intresse hos Dina. Jag har aldrig haft en så "nosande" hund faktiskt.


Rickard är hemma från dagis på måndagar då vi brukar åka till "kyrkis". Men det blev lite omplanering nu. Vi klädde på oss och begav oss till skogen istället.....


Rickard fick stanna hos Viola medan övriga i jaktlaget tog plats på sina positioner....dom trodde, men kunde givetvis inte vara säkra på att älgen var död.

 

Dina förstod att något spännande var på gång....

 

Känsliga läsare slutar läsa och titta på bilder här.

 

När vi fått klartecken från alla i jaktlaget att dom intagit sina positioner så kopplade jag på Dina spårlinan. Hon arbetade sig snabbt fram till skottplatsen där hon hittade blodet som hon noga nosade på innan hon fortsatte. Jag har tyvärr inte gått någon spårkurs med Dina....står på önskelistan....men jag har sett henne spåra då jag lagt blodspår åt henne.

 

Hon jobbade vad jag bedömde i en lagom takt. Hon tenderar till att vara lite väl ivrig, men idag var hon lätt att följa. Hon hade näsan i backen. Hon blev tveksam vid ett tillfälle då hon stannade upp och tittade sig lite undrande omkring. Jag förhöll mig passiv och var helt tyst då jag inte kan läsa henne ordentligt (därför önskar jag gå en kurs för en erfaren). Hon hittade snart en väg. Jag bedömde att hon visste vad hon höll på med.

 

Två älgar hade synts, tjuren som Mats sköt på och en kviga. Jag såg tydliga älgspår där Dina spårade...men Stefan som också gick med oss trodde att det var kvigans spår Dina följde. I och med att Dina sökt av spårbörjan så noga, så kände jag att hon visste vad hon höll på med....men??? Snart gick Dina en vinkel och lyfte sedan huvudet och vädrade i luften istället. Då agerade hon precis som när hon markerade den döda kon som låg här i hagen bredvid för några veckor sen. Och visst.....snart såg jag älgen ligga död.

 

Det visade sig att skottet tagit perfekt i lungan och att dom inte hade sett älgen var för att den fallit bakom en liten bergsknalle. Dina fick massor med beröm och hon var precis lagom "på" när hon hittade och undersökte älgen. Nyfiken men hon blev inte helt tokig och drog i raggen (gjorde nämligen mormorsmor Rossina när hon fick följa med och titta på en skjuten älg en gång...men Rossina hade jakten som jag inte upplevt att Dina har).

 

Det blev ett perfekt eftersök för en nybörjare som Dina och skytten Mats kan vara stolt för en perfekt inledning på årets älgjakt!!

 

Rickard tyckte att det var spännande att få vara med!

     

Dina blev modigare och modigare med att undersöka älgen.

   

En härlig start för jaktlaget!!! Alla utom Stefan är med här på bilden...men sonen Rickard representerar väl pappa alldeles utmärkt!!

 

Det ska börjas i tid....en udda 8-taggare blev det.

 

Stefan var nämligen och hämtade traktorn för bortfraktning av älgen.

   

Sedan fraktades älg och vi alla begav oss till jaktstugan. Jag hämtade även upp Tyra på vägen. Vid jaktstugan tändes brasan.

 


Jägarna åt sin matsäck innan det var dags för att ta ur och flå älgen. Tyra och Dina busade....som vanligt.

 

Dina fick en belöning....

 

Som hon sprang iväg och gömde....för sämre tider....

 

Var gömde Dina älgskanken? Undrar Tyra.

 

Det berättar jag inte....

 

Första älgjakten...men kanske inte den sista för varken Dina eller Rickard....

 

Min duktiga vackra Dina!!! En arbetande berner!

   

 

Allt gott!//Emelie

 

 

 
 
Sytanten

Sytanten

8 oktober 2012 17:41

Härligt att hon ville eftersöka. Duktig Dina!! Lycka till med resterande jakt och ev eftersök.Kram sytanten

http://sytanten-bettan.blogspot.com

 
Quila o Ronja

Quila o Ronja

8 oktober 2012 18:06

Vilken härlig dag!!!!
Duktigt Dina :-)

http://quilaoronja.blogspot.se

 
Ingen bild

Lisbeth i Kanada

11 oktober 2012 17:49

Bravo, Dina!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards