Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av Emelie - 14 oktober 2012 09:29

Igår firade vi Rickard i Medevi tillsammans med mormor och kusiner. Rickard fyller 4 år i veckan som kommer. Vi började med att promenera till Torpa Sand där vi grillade korv.

Min bror Carl, hans fru Maria, min mamma Lena min andre bror Fredriks dotter Linnéa och min bror Fredrik.

 

Jag passade på att träna lite "tung last" med Dina inför Arbetsprovet. Hon fick dra packning och Rickard till stranden. Det är inte så tungt som den riktiga tunga lasten men då skogsvägen går i mer eller mindre uppförslut hela vägen (ca 800 m) så tyckte jag att det blev en lagom träning.


 

Jag hjälpte Dina när det var för mycket uppförsbacke, annars så drog hon utan problem. Efter denna fotografering så drog hon utan att jag kunde hindra henne vagnen i uppförslut i sanden!! Kan säga att jag märker en aning mer driv i Dina än i Tyra...på flera punkter. Tyra har inte samma uthållighet och samma starka arbetslust som Dina.


Men det är kul att springa och ha kul också!!

   

Jag fick för mig att jag hade haft båda mina dragselar med mig och att Dina då tagit och gömt den ena i skogen (hon brukar göra så)....förargligt tyckte jag då det inte är helt enkelt att få tag på dragselar som passar. Dina kommenderades sök och hon sökte ju så mycket hon bara kunde.....till sist hittade hon en tappad vante...jag berömde henne men svor i mitt stilla sinne (nja...blev nog någon svordom som kom över mina läppar också...) över att hon inte hittade den försvunna selen! Jag finkammade verkligen skogen....så långt bort kunde hon ju inte gått iväg med den!? Dina sökte på men Tyra förstår inte att jobba i sådana lägen.


När jag kom tillbaka till bilen (efter flera timmars letande...) så förstod jag varför inte Dina hittat selen...hoppas bara inte jag dödat Dinas söklust....för hon hade verkligen jobbat bra!!


Men jag tror inte det, ska nog till mycket för det. Och nu ska jag försöka hinna träna några små korta dragpass med Dina innan lördag. Och så hoppas jag att Tyra kniper till imorgon också, vilket jag tror hon gör.


Kan bli riktigt spännande att se hur det går för Dina på lördag! Det värsta är att jag inte hinner köra med Dina på platsen där tävlingen är innan. Hon kan lätt bli distraherad och bara ägna sig åt att nosa av banan....men jag ska försöka befästa momenten här hemma, så håller jag tummarna för att Dina är så taggad att göra rätt så att nosandet kommer i andra hand...vi får se??


SShK:s hemsida har fått en spännande förändring! Jag var givetvis tvungen att skicka in om Dinas lyckade eftersök... Skicka in bilder på roliga aktiviteter ni har med era sennenhundar också!!


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards