Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Glädje

Av Emelie - 28 oktober 2012 13:28

Jag glömde kameran när jag begav mig till Ängelholm förra helgen. Men jag fick låna Ottos kamera och passade då på att ta några bilder på Dinas farmor. Jag fick nämligen träffa henne i Ängelholm och även se henne in action tillsammans med sin matte och förare Marianne. Humlan, AP DKUCH LP1 LP2 SE (AP)CH SE UCH Askimsvikens Humla har nyss fyllt 9 år.

 

Full fart genom tunneln! Glädje  

 

Och bron sprang Humlan över med samma glädje, fart och precision!

 



Otto tog några bilder på mig och Dina in action också... I Arpetsprov 1 drar bernertikarna 40 kg under hela provet.

Slalom; där ska föraren dirigera hunden höger och vänster mellan 5 koner med 6 meter mellan. Föraren ska vara bakom vagnen.

 

Jag, Dina och Bengt (som är domare men inte dömde denna dag, men han gick med) mellan två moment.

 

Ett moment i Arbetsprov 1 heter "Dubbel last", där drar bernertikarna 80 kg i 200 meter.

 

Under detta moment får föraren gå bredvid, men ingen av förarens kroppsdelar får vara framför hundens nos.


Bernerhanarna drar 60 kg resp 120 kg under Arbetsprov 1.


Dina nyss hemkommen från Ängelholm...

AP Fina Rossinas Glimmande Dina

 

...får Dina heta efter att ha kört ett godkänt Arbetsprov 1, det räcker alltså att köra godkänt en gång för att få AP-titeln. Det krävs 85 poäng av 120 möjliga för att bli godkänd. Dina och jag lyckades skrapa ihop 116,5 poäng  


För att bli Arbetsprovschampion (SE (AP)CH) så krävs att du kör godkänt Arbetsprov 1, 2 och 3:an måste du köra godkänt två gånger.


Detta Arbetsprov är utformat för våra fyra sennenraser och det är bara hundar från våra sennenraser som kan få officiell merit i detta prov. För dig som är nyfiken på draget...här står allt du behöver veta!


Vi är alla olika med olika intressen, men detta med draget är verkligen MIN grej. Jag tycker att utställning också är en viktig merit i min avel, att få ett, helst flera kvalitetspris som visar att min hund håller de exteriöra måtten. Men när jag plockar fram dragselen så märker jag på båda mina flickor att då blir det roligt på riktigt!! Och när mina flickor har roligt då har jag roligt! Och känslan att köra godkänt Arbetsprov....  

Tyra och jag i augusti i Byske efter att ha kört godkänt Arbetsprov 2....lycka  

 


Idag lyser solen från en klarblå himmel och Dina satt i solens glans och bara var sådär vacker som bara Dina kan vara! Liten men naggande god  

       


Mamma Tyra då...jo visst är hon en goding på alla de vis. Inget löp än....hon håller mig på halster denna gång! Pälsen är färdigfälld och jag tycker mig ana ett och annat blankt strå på hennes manke.... Söt rugguggla

 

Fullt ös är det ungefär hela tiden på båda flickorna!

 


Allt gott!//Emelie


 
 
Linda & Klunsan

Linda & Klunsan

28 oktober 2012 18:36

Hej och så länge sen jag kikade in här!! Vilka fina meriter ni samlat på er och underbart roligt att se att glädjen och viljan finns hos den äldre stammen, Humla!! Och den glädje du visar med dina vackra tjejer,imponerande och som du säger, är voffarna glada så blir man ju det själv också :D
Här har snön kommit och fröken Kluns är mer än glad, nöjd och ännu piggare! :)Ha det fint! Kramar!

http://anovaadelle.bloggagratis.se

 
ulrika

ulrika

3 november 2012 10:12

hej :) gud vilken fin bild :)

http://www.ulliioo.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards