Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 31 oktober 2012

Av Emelie - 31 oktober 2012 11:05

I våras inledde Svenska sennenhundklubben ett tumörprojekt tillsammans med SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) och UU (Uppsala universitet).


Bernern är överrepresenterad jämfört med i princip alla raser när det gäller att drabbas av tumörsjukdomar och allt för ofta drabbas unga individer. Detta projekt har inletts för att öka kunskapen om varför och med hjälp av den kunskapen få verktyg, både när det gäller avel och när det gäller behandling, för att förebygga och förhoppningsvis få en friskare berner i framtiden.


För mig som både är matte och uppfödare till denna underbara ras, så känns detta projekt väldigt angeläget. Helst skulle jag ha velat ha resultaten igår....


För bästa möjliga resultat av detta projekt så behövs hjälp av alla bernerägare, ju fler prover dom får in ju bättre förutsättningar för ett säkert forskningsresultat!!


Jag har lämnat in blod och fyllt i hälsoformuläret för både Tyra och Dina. Det är väldigt viktigt att jag följer upp med ny information om mina hundar skulle bli sjuka.


Nu har SShK uppdaterat sin hemsida med en egen flik som heter "Tumörprojektet". Där finns information till er bernerägare om detta projekt och hur ni ska gå tillväga om ni vill bidra. Jag råder er som har en berner hemma att läsa denna information nu. Om ni förr eller förhoppningsvis senare drabbas av att er berner blir sjuk i en tumörsjukdom så vet ni vad ni vill göra. Det kan vara bra att vara förberedd om hur viktigt det känns för dig att bidra till ett sådant här projekt innan du står där med din sjuka hund, för då är det svårt att ta ställning. Sennenhundklubben bekostar alla prover från insjuknade hundar som skickas till detta tumörprojekt.


Vi uppfödare kan inte göra detta arbete själva, vi behöver hjälp från er alla. Ett sådant här projekt är avgörande för våra berners framtida hälsa. Jag hoppas innerligt på en friskare berner i framtiden, där fler individer får leva hela hundliv.


 




Allt gott!//Emelie

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards