Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 31 december 2012

GOTT NYTT ÅR!

Av Emelie - 31 december 2012 15:18

 

Idag har Fina Rossinas Fine Faust "Zero" varit här med sin husse Lars och matte Marie. Vi gick en skön långpromenad...dubbat....följt av kaffe och macka. Alltid lika trevligt! Inget fotoväder men var ju tvungen att ta några bilder på Zero ändå!

"Konstigt du låter...hur mår du egentligen??"

 

Söt Zero

 

Zero är lika gammal som Tyra, 5½ år. Han hörde till "paddvalparna" och drabbades av hjärnhinneinflammation, Aseptisk Meningit, vid 7 månaders ålder. En av fyra i den kullen som drabbades av AM. Zero liksom två andra har inte haft några som helst besvär efter den 2 månaders långa kortisonbehandlingen, tack och lov. Den förste som drabbades av AM (Fabian) och som även först fick förgiftningssymtom (troligtvis av en padda, fem i kullen fick förgiftningssymtom, fyra drabbades sedan vid 7 månaders ålder med bara dagars mellanrum av AM...) vid 8 veckors ålder blev hårdast drabbad. Han fick för många återfall av denna hemska sjukdom och klarade inte sista återfallet. Idag funderar jag på om han skulle stått på en längre kortisonbehandling första vändan??? Återfallen drabbar hårdare och hårdare i denna hemska sjukdom....det är en blansgång....


Zero mår iallafall bra och han brukar ibland komma hit till Ilarstorp nyårsafton för en promenad...börjar bli en tradition!

 


När jag var i Finland så fick jag samtal från husse och matte till Milla (Fina Rossinas Greta Garbo). Dom hade då precis fått låta operera Milla efter att hon svalt en kattleksak. Leksaken var som en skumgummiboll som när den gick ner i tarmen svällde och fastnade. Det blev några dramatiska dygn för familjen som tack och lov slutade väl! Kattleksak opererades ut och dom fick även korta tarmen med 6 cm, då tarmen var så skadad och rutten. Men Milla har enligt rapport återhämtat sig "oförskämt bra" med tanke på vad hon har gått igenom!!! Tack och lov! För i sådana här lägen gäller det att agera snabbt!!! Nu har katten Moses inga som helst leksaker, men han lider inte av det! Huruvida Milla får ha sina stora leksaker kvar vet jag inte!? Men när jag hörde om detta så tänkte jag att det kunde mycket väl ha varit kullsyster Dina...Dina har ätit olämpliga saker, men de har tack och lov kommit ut...ena eller andra vägen! Men försiktig måste jag vara! För det går fort!

Milla (stulen bild från fb...)

 


Summa sumarum så har mitt hundår 2012 varit ett riktigt toppenår! Tyra och Dina har varit friska och som grädde på moset så har dom visat framtassarna i Arbetsprovet. Tyra med två godkända Arbetsprov 1, det andra kammade hon även hem klubbmästartiteln i AP 1 2012. Uppe i Byske körde hon även ett godkänt Arbetsprov 2! I oktober åkte Dina och jag ner till Ängelholm för att tävla i säsongens sista Arbetsprov. Och Dina körde med marginal godkänt Arbetsprov 1, så nu kan båda mina flickor titulera sig med AP!! Kan säga att vi sprängde ambitionsribban där en hel del!


Och nu hoppas jag innerligt att det är valpar på gång....

 

Kemin mellan dessa två gick inte att ta miste på!!

 

Finske hanen Merry Mistel´s Sierra "Arttu": HD A/A, index 118. ED 0/0, index 111.

AP Fina Rossinas Edetyra "Tyra": HD A/A, index 90. ED 0/0, index 102.


När man beräknar ledindex på kommande kull så räknas inte finskt index här i Sverige. Detta för att blupsystemet som man använder tar hänsyn till resp lands olika förhållanden. Annars så är båda ländernas sätt att räkna lika. 100 är medel, under sämre och över bättre.


Vi hörs nästa år kära vänner!!! Allt gott!//Emelie





 
 
Ingen bild

Marie Carlsvärd

31 december 2012 16:25

Tack för idag!
Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År önskar vi er.

 
Ingen bild

Anne-Greth, Gösta, Milla o Moses

31 december 2012 19:00

Milla mår bra igen och är pigg o glad och hon FÅR behålla alla sina älskade leksaker - det är bara Moses som inte fått behålla sina men han har ju på katters vis roligt med allt som rör sig, inkl Milla. Massor av kramar till er alla från oss alla! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards