Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 4 februari 2013

Av Emelie - 4 februari 2013 22:05

Idag har jag och flickorna träffat Ing-Marie och hennes bernerflickor Qurry och Milla. Vi rekade lite inför Arbetsprovet 26 maj. Arbetsprovet firar 25 år i år. Jag vet faktiskt inte riktigt hela historien. När blev Arbetsprovet officiellt?? Är det 25 år sedan det blev officiellt...eller är det 25 år sedan SShK började med att anordna Arbetsprov för våra fyra sennenraser...???


För er som inte vet så har vi i Sverige ett officiellt Arbetsprov för våra fyra Sennenraser. Arbetsprovet finns i tre klasser. Kör du ett godkänt AP 1 så har du förvärvat titeln AP framför kennelnamnet på din Sennenhund. Det är endast Sennenhundar som kan förvärva denna titel, då detta provet är anpassat till det våra sennenraser är avlade för att göra. Hunden drar en vagn och föraren dirigerar hunden genom olika moment.


Jag är väldigt stolt över att båda mina flickor förvärvat dessa fina bokstäver framför sina kennelnamn. Tyra har även kört godkänt AP 2 vilket innebär att vi nu ska upp i 3:an. Två godkända AP 3 och Sennenhunden blir Arbetsprovs Champion....en åtråvärd titel. Dags att köra igång med hårdträning för Tyra och mig tror jag bestämt...


Idag rekade alltså Ing-Marie och jag inför Arbetsprovet som ska gå av stapeln i Linköping 26 maj. En av parkeringarna vid Universitetet kommer at bli utmärkt...


Snart måste vi igång med träningen också...


Extra roligt med draget är att man kan ha så mycket glädje av det utanför tävlingsplanen också!! Inte minst barn tycker att det är roligt att åka "hund-och-pulka/vagn"! Och hundarnas glädje att få arbeta går inte heller att ta miste på!! Ännu en bild på när Tyra och Dina drog barnen (här kusinerna Elias och Isak) på Rasmus kalas i lördags! Rasmus mamma Maria fotograferade med min kamera!!

 


Allt gott!//Emelie



Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Skapa flashcards