Livet på Fina Rossinas kennel

Alla inlägg den 7 februari 2013

Av Emelie - 7 februari 2013 19:52

Som bernerägare och uppfödare så har jag allt för smärtsamt fått erfara att hälsa långt ifrån är en självklarhet när det gäller våra berner. Statistik har gjorts av Agria som också visar att våra berner hör till en av våra allra sjukaste raser med en av de absolut lägsta medellivslängderna.


De vanligaste orsakerna till att våra berner dör i förtid är tumörsjukdomar. Minns faktiskt inte vad som kommer på andra plats... På tredje plats kommer höftledsdysplasi. Njursvikt på fjärde. Personligen med de erfarenheter jag har så här långt, så är jag räddast för att mina berner ska drabbas av cancer i förtid...näst räddast är jag faktiskt för att dom ska drabbas av njursvikt. Konstigt att jag inte är så rädd för HD...då min uppfödning har dålig HD-statistik....men min erfarenhet hälsomässigt är inte att min uppfödning har/har haft stora problem med höfterna....peppar...peppar....måste jag skriva...


Jag har formulerat en motion till kommande årsmöte. Vi är nio stycken som står bakom den. Ni kan läsa den på SShK:s hemsida sedan när motionerna läggs upp där. Vår tanke med motionen är att den ska stimulera att vi får in ålder och dödsorsak verifierat av legitimerad veterinär på fler och först och främst våra avelsdjur till vårt Hälsoregister som vi har över våra berner. Det är just nu väldigt olika hur det rapporteras in till Hälsoregistret. Många gör det väldigt grundligt, vissa lite mer sporadiskt och vissa kennlar saknas nästan helt. Idag kan bara svenskfödda berner registreras i vårt Hälsoregister. Sedan finns ett internationellt register över våra berner, Berner Garde, och om man kryssar i den rutan när man anmäler sin hund till Hälsoregistret så går informationen även till Berner Garde.


Varför vi i motionen understryker verifierat av legitimerad veterinär och även att PAD-svar eller obduktionsprotokoll ska bifogas när det gäller tumörsjukdomar eller njursvikt, är för att uppgifterna ska kunna användas för forskning eller för att det ska kunna föras statistik. Ju mer vi vet om vilka sjukdomar som orsakar plåga och för tidig död för våra berner, ju bättre förutsättningar har vi att förbättra statistiken/hälsan i framtiden.


Jag tänkte idag på hur lycklig jag är över mina två FRISKA bernerflickor. Jag vågar knappt skriva det...men jag vet så väl att det är viktigt att glädjas nu!! Jag vet inte hur det är imorgon... Och att leva i ständig oro tär både på mig och även hundarna känner ju av sånt. Detta har jag fått bearbeta...tack vare eller på grund av att jag fastnat för denna underbara ras och valt att fortsätta med den. "En gång berner alltid berner" är nog så sant som det är skrivet....iallafall för mig.


Flickorna idag i sitt rätta element!

                           

Medevi Ångbåtsbrygga igår...

 

Dina stal min vante medans jag fotade den...

     

Allt gott  //Emelie







Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards