Livet på Fina Rossinas kennel

Direktlänk till inlägg 4 mars 2013

Samarbete

Av Emelie - 4 mars 2013 11:27

Nu är Dina och jag hemma från vår resa till Finland där bernerhanen Arttu bor. Denna gång har jag lyckats pricka tiden...


För ganska länge sedan fick jag upp ögonen för den finska kenneln Merry Mistel´s och då framförallt Merry Mistel´s S-kull. Detta genom uppfödaren Leena Jatinens vackra bilder på vackra berner på facebook. Jag var inne på henne hemsida några vändor innan jag till sist slängde iväg ett meddelande där jag sa att jag var intresserad av en hane ur hennes S-kull till min Dina. Svaret jag fick var positivt och kontakten var tagen. Vi bollade lite vilken av hanarna i hennes S-kull som skulle passa....ganska snart skickade hon en bild på Arttu och berättade lite om honom...min spontana känsla var "JAAA HONOM VILL JAG HA!!!". Denna känsla har bara bekräftats mer och mer ju mer jag får träffa denne helt underbare, vackre bernerhane.


En annan positiv erfarenhet jag fått genom min kontakt med Leena är att vi har mycket lika värderingar och tankar när det gäller avel. Extra roligt när jag finner denna gemenskap utanför Sverige, samarbete över gränserna är alltid extra intressant! Leena är aktiv i Finska Sennenhundklubbens avelsråd. Och hon har berättat en del om deras arbete mot ett åldersindex för berner. Dom har under många år arbetat aktivt med detta, men har fortfarande en bit kvar innan dom kan få samma sorts avelsindex för ålder som dom har haft i 10 år när det gäller leder (HD/ED). I Sverige har vi haft HD/ED-index i ett år.


En av flera saker som är så bra med avelsindex som form, är att regler i princip blir överflödiga - siffrorna talar för sig själva helt enkelt. Samtidigt så måste man vara medveten om att indexet rymmer en ganska stor felmarginal, så kunskap utanför själva siffrorna är givetvis lika viktig och nödvändig!! HD/ED-indexet visar BARA avelsvärdet i förhållande till ledhälsan. Bernerns STÖRSTA hälsoproblem är en allt för kort livslängd pga av flera sjukdomar, där tumörsjukdomar dominerar stort. Ett HD/ED-index säger INGENTING om hur hälsostatusen på den blivande valpen kommer att bli i förhållande till andra sjukdomar än just lederna.


Det finns en hel del forskning och undersökningar som pekar på att ålder också är ärftligt. Därför arbetas det nu i Finland och även i Tyskland ganska aktivt med att utforma ett åldersindex för berner, som i framtiden ska kunna komplettera dagens ledindex. Diskussioner om detta finns även i vår rasklubb här i Sverige. Men det är inte så lätt att förverkliga. Och det ska även förverkligas på ett fungerande och rättvisande sätt. Att ha ett samarbete med Leena som jobbar aktivt i Finlands avelsråd känns riktigt inspirerande!!


Jag fick låna några finska sennenblad av Päivi, Arttus matte som jag bäddrade i på kvällarna...

Päivi och Arttu

 

Det jag noterade var att i varje nummer av det finska sennenbladet (deras sennenblad kommer ut som vårat, 4 ggr/år) så har dom en lista med berner "still going strong", där alla berner i Finland över 8 år finns listade, de äldsta står först och sedan i fallande åldersordning. Dessa listor har dom haft ganska länge förstod jag på Leena. När en berner gick bort så anmälde ägaren detta och listorna uppdaterades alltså fyra ggr om året. Detta förutsätter givetvis att samtliga ägare aktivt anmäler till klubben både att deras berner finns vid 8 års ålder och när den går bort. Vad jag förstod på Leena så fungerar detta ganska bra....uppenbarligen tillräckligt bra för att klubben ska ha dessa listor i varje sennenblad. Nu har dom börjat lista berner redan från 7 år. Den finska sennenhundklubben betalar (i efterskott) samtliga biopsier och vad jag förstod även hela obduktioner. Vår svenska klubb betalar biopsier och alla blodprovstagningar nu iom vårt tumörprojekt. Men bara en liten del av obduktionskostnaderna.


Intressant detta....och viktigt för bernerns framtida hälsa...


Nu till vårt besök hos Arttu, Merry Mistel´s Sierra. Arttu är ur en kull på 10 berner. Ett syskon dog ungt i cancer, malign histiocytos, men 9 lever och har hälsan. Dom fyller 7 år snart.

 

Jag kan inte skriva nog med superlativ om denne bernerhane. Temperamentet är helt underbart och han har nog faktiskt det vackraste bernerhuvudet jag sett.

           

Han är av den fartigare typen vilket tilltalar mig, men jag vet av erfarenhet att dessa kräver sin ägare! Berner är en självständig ras, en gårdshund avlad att arbeta självständigt. Och ibland kan påhittigheten hos en aktiv unghund driva vem som helst till vansinne... Dina är nog en av de mest energifyllda bernerflickor jag haft...så de väntade valparna förväntas bli berner med fart i, vilket jag kommer att vara väldig tydlig med!


Som jag berättat så var jag i rätt tid denna gång. Och det märktes på Arttu som var väldigt ivrig i torsdags då dom fick träffas första gången. Även Dina var förtjust men det märktes att det var lite tidigt ännu...

         

I fredags behövdes däremot inga närmare presentationer....det var pang på rödbetan och inom bara några sekunder så satt dom ihop och det blev en första parning. Sedan blev det parningar både lördag och söndag. Enligt progesteronprov och hur det hela gick till så verkade nog den första parningen vara den som var mest rätt i tiden. Nu kan jag inte tro annat än att det blir valpar...men klart...säker kan jag givetvis inte vara...naturens vägar är ibland outgrundliga...


Men nog är dom ganska söta ihop     kan inte bli annat än underbara, vackra...små odågor... Fotograf på bilderna nedan: Teemo Kulma (jag har felaktigt råkat skriva mitt namn på några av bilderna....gick av bara farten...  )

         

 

Dina får alltid en lite "sålt-smöret-tappat-pengarna"-uppsyn när hon ska posera bredvid en annan hund, även bredvid Tyra...men hon är söt ändå!


Nu hoppas jag....och väntar....


Allt gott!//Emelie




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 1 augusti 2016 11:25

I fredags följde jag med min vän Christian för att hämta hans bernervalp Bernerbandens Emerson hos uppfödaren Birgitte.   Christian har jag lärt känna genom att han mailade mig för länge sedan när han skulle flytta hit till trakterna och ville få...

Av Emelie - 31 maj 2016 21:18


Nu när jag har fått veta diagnosen så är jag lättad.   Det har varit några dagar med oro här hemma. Det började i söndags. Hulda la sig på promenaden och ville inte gå vidare. Först när jag vände hemåt igen så knatade hon på. Hmmm tänkte jag och ...

Av Emelie - 3 april 2016 11:05


Bernern är en fantastisk ras. Men när rasklubben tydligt går ut med att och varför SH pre-testet från Antagene är det viktigaste avelsverktyget för sund avel av berner sennen, men det bara visar sig vara ord utan innehåll så blir jag minst sagt trött...

Av Emelie - 21 mars 2016 09:50

Så är det med livet. Men jag är ändå tacksam så länge vi och våra berner får vara friska. Vi vet alla att det viktigaste är hälsan. Men visst får man vara lite besviken när man planerar och så går det inte riktigt som man hade hoppats...    Emma ...

Av Emelie - 10 januari 2016 12:17

Jag skriver mer och mer sällan här i bloggen. Anledningarna till det är flera. En anledning är att jag har så mycket funderingar kring allt med berner och mina berner så det stockar sig, det är svårt att skriva ner allt här utan att verka mer än lovl...

Presentation

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards